Gyöngyi
9 °C
9 °C

Mindenki gyanús, de ki nyert a legtöbbet?

2013.11.01. 08:46 Módosítva: 2013-11-01 09:27:16
Négy csoport is jól járhatott volna a bajai kamuvideó megrendelésével. Hárman kényszerültek lemondásra. Két hét telt el a videó megjelenése óta. Mégis, gyakorlatilag csak egy valaki örülhet az egész balhénak. Mindenki mást mond, mindenki másra keni a felelősséget, mindenki hazudik. Egyáltalán nem biztos, hogy azok tervelték ki, akik most a kezüket dörzsölik. Összeszedtük a videóbotrány legnagyobb veszteseit és nyerteseit.

Szóval először is vannak azok, akik rosszul jártak.

Az szocialisták, akik azóta is magyarázkodnak

Az MSZP a legnagyobb vesztes? Úgy tűnik most, pedig nem.

A bajai videó megjelenésének napján Mesterházy Attila és a szocialisták a hétvégi jelöltállító kongresszusra készülődtek. Október 18-a péntek volt, ekkor jelent meg délután a hvg.hu-n a videó. Mesterházy azonnal választási csalásról beszélt és egy harmadik bajai fordulót követelt. A videó igazolta az ellenzék összes vádját, amihez csak az egyértelmű bizonyíték hiányzott. Végre lett az is. Mesterházy meg a szocik listavezetője lett másnap, egy ilyen leleplezéssel a zsebében a választási esélyei is már egészen máshogy néztek ki.

Aztán a hétvégén gyorsan kiderült, a videó kamu. Az MSZP erre hol a Fidesz provokációjáról beszélt, hol DK-s aknamunkára célozgatott. Október 20-án, vasárnap este kezdett el ugyanis terjedni, hogy a videó egyik készítője a DK tagja. Ez jól jött az MSZP-nek, és hát végülis az is, hogy október 23-ától minden Gyurcsányról és szimpatizánsai skandálásáról szólt. Gyanúsak voltak a szocik, de a DK gyanúsabb.

Hétfőn, 28-án azonban egy furcsa vendég ült le Kálmán Olgával szembe, Kőrös Gusztáv Tibor, a videó DK-s készítője. Kőrös a műsorban egymás után mondta ki az MSZP-s politikusok neveit, hogy mikor kivel találkozott. Na és persze, hogy ők rendelték a felvételt. Erre jött az MSZP szóvivője, Török Zsolt és folyamatábrával magyarázta el, hogy Kőrös mindenben hazudik. Elég kínos volt a helyzet, de azért nem reménytelen. Reménytelen akkor lett, amikor a HVG kiadója közzétette, hogy Déri Balázs, az MSZP kommunikációs igazgatója adta oda nekik a felvételt. Mivel Mesterházy és Török is végig tagadta, hogy a hvg.hu-hoz tőlük jutott volna el a videó, Dérinek mindent magára kellett vállalnia. Ezt megtette, és még aznap éjjel le is mondott, hogy a többieknek ne kelljen. A többiek egybként azóta nem nyilatkoznak az ügyről. Lassan két kézen sem lehet megszámolni, hány szocialista neve bukkant fel eddig a videóbotrányban.

A HVG, ahol kétszer is hibáztak

Akkor talán a HVG járt a legrosszabbul? Nem, nem ők.

Gavra Gábor vezetésével a hvg.hu le- és megbuktatta a plagizáló Schmitt Pált, egy szekszárdi felvétellel pedig feltárták a fideszes trafikmutyi működését. A bajai csalás leleplezése legalább ekkora dobásnak tűnt október 18-án. Igaz, a videó szereplői elég bénán színészkedtek, de volt erre egy hihetőnek tűnő magyarázat. Az, hogy tényleg színészkednek, hiszen éppen csapdát állítanak a pénzüket hozó táskás embernek, aki egyszer már átverte őket. A hvg.hu-nál elhitték, hogy a szocialisták is elhiszik, hogy a videó igazi.

„Súlyos, megengedhetetlen hibát követtünk el″ – a hvg.hu már vasárnap este előállt a beismeréssel, miután különböző lapok egymás után mutattak rá a videó árulkodó részleteire. Aztán október 23-án Gavra lemondott. A kiadó viszont a lap hírnevét úgy próbálta menteni, hogy közben még egy kicsit utána is rúgott a távozó főszerkesztőnek, másrészt a nagy arcmentési igyekezetben a HVG kiadója egy olyan hibát követett el, ami sokak szerint jóval súlyosabb Gavráénál. Megérkezett ugyanis a laphoz a rágalmazás gyanújával nyomozó rendőrség tájékoztatási kérése, a HVG pedig első szóra kiadta nekik a forrást, azaz Déri Balázst. Ráadásul a kiadó azzal érvelt, hogy „törvényben rögzített kötelessége együttműködni″ a hatóságokkal. A valóság ezzel szemben az, hogy az újságírói forrásvédelem törvényes jog, másrészt egy rágalmazási ügy egyáltalán nem számít annyira durvának, hogy arra hivatkozva egy lapnak ilyet kelljen tennie.

Az újságírók forrásainak többsége finoman szólva nem szent életű ember. Politikus vagy bűnöző, vagy a kettő egyszerre. Többek között ezért is tudhatnak olyasmiről, amiről törvénytisztelő állampolgárok nem. Ha viszont attól kell félniük, hogy az újságíró rögtön feldobja őket a rendőröknek, tuti, hogy többé semmit nem fognak elmondani. Ha létezne valahol egy igazi videó a bajai csalásról, ezek után senki nem adná oda. Jobb esetben csak a forrását kiadó HVG-nek nem. Rosszabb esetben egyik lapnak sem. 

A nyilvánosság, ahonnan eltűnik a bizalom

000 DV1441649
Fotó: Kisbenedek Attila

Nem egy politikai szereplő vagy egyetlen orgánum, hanem a nyilvánosság szívja meg a leginkább a bajai videóbotrányt.

Az olvasók nagyjából azt a tanulságot vonják le, hogy az újságok, portálok a pártok szócsövei. Jó, ha nem is szócsövei, de a pártok etetik őket. Ha nem pénzzel, akkor információkkal. Amiket akár kritikátlanul is átvesznek. Most a hvg.hu lebukott, de ki tudja, hány olyan hasonló eset volt, melyekre nem derült fény – aki ilyesmin gondolkozik, okkal teszi. És bár nem látni még, mekkora pontosan a veszély, de a bajai videóra rögtön megérkezett a fideszes válasz: egy év börtönt kaphatna, aki „mások becsületének csorbítására hamis, hamisított vagy valótlan tartalmú″ felvételt készít. Kettőt, aki közzé teszi. És hármat, aki a nagy nyilvánosság előtt teszi ezt. Több járna tehát az újságírónak, mint a videó hamisítójának.

És akkor jöjjenek azok, akik legalább jól jártak a botránnyal!

A DK, ahonnan a videó készítője jön

Nem, nem Gyurcsány járt a legjobban. De ő volt az, aki talán a legjobban kezelte az ügyet azok közül, akiknek - akár csak áttátelesen is - valahogy közük volt hozzá.

Amikor kiderült, hogy a solti roma önkormányzati képviselő, aki a Blikk szerint a videót hamisította, a Demokratikus Koalíció tagja, Varju László pártigazgató azonnal lemondatta. Gyurcsány Ferenc pedig minden fórumon sajnálkozott, hogy nem tud a 8-9 ezer párttag mindegyikéért felelősséget vállalni. De azért a lendületben lévő, a támogatottságát hetek óta folyamatosan növelő DK elég kellemetlen helyzetbe került. Ott volt a gyanú, hogy Gyurcsányék tervelték ki az egészét, hogy jól megszívassák a szocialistákat. 

A solti roma vezető, Kőrös Gusztáv Tibor hétfői tévészereplésével, majd a HVG Kiadó szerdai forrásleleplezésével Gyurcsányék azonban fellélegezhettek. Sőt már korábban is, hiszen az összes párt közül a DK válságkommunikációja volt a leghatékonyabb. Azt például tanítani lehetne, ahogyan a DK elnöke felszólította a többi baloldali pártot Mesterházy és az MSZP melletti kiállásra. „Iszonyatos erővel önti a sarat magyar jobboldal és médiaháttere a Magyar Szocialista Pártra a bajai videó ügyében″ – írta Gyurcsány, miközben a Fidesz akkor is és azóta is sokkal inkább arra kíváncsi, a DK milyen szerepe van az ügyben. Aki most mégis magyarázkodik és gyengül, az az MSZP. És ha az MSZP gyengül, akkor Gyurcsány erősödik.

A videót készítők, akik jó üzletet csináltak

Kőrös Gusztáv
Kőrös Gusztáv

Jol jártak a videó amatőr szereplői és filmesei is, de nem a legjobban.

A videón szereplőkről és azt készítőkről sok mindent megtudtunk. Például, hogy rokoni, üzleti és baráti kapcsolatokon keresztül a Fidesztől a DK-n át az MSZP-ig mindegyik párttal összefüggésbe lehet hozni őket. Bárki felbérelhette Kőröséket, de ha mégis saját ötletük volt a filmezés, akkor is bárkinek eladhatták a videót. Vagy akár egyszerre több pártnak is. A bajai kamuvideó sok szempontból súlyos kudarc, de vállalkozásként kifejezetten jövedelmező lehetett. 

A Fidesz, akiknek csak hátra kell dőlniük

Ki rendelhette meg a kamuvideót és miért?

  • 2138
    A Fidesz, hogy egy csavarral megszívassa az MSZP-t.
  • 1456
    Az MSZP, hogy egyszerűen lejárassa a Fideszt.
  • 1154
    A helyi romák, hogy pénzt keressenek és valakinek eladják.
  • 1059
    A DK, hogy egyszerűen lejárassa a Fideszt. Aztán az MSZP-re kenték.
  • 695
    A DK, hogy egy csavarral megszívassa az MSZP-t.
  • 463
    Valaki más, valami másért.

Aki szorosan követte az elmúlt két hét eseményeit, az tudja: egyedül a Fidesz öröme lehet felhőtlen.

Zsigó Róbert a hvg.hu-s megjelenés után nem sokkal azt nyilatkozta, hogy a videón szereplőket nem ismeri, nincs közük a Fideszhez, a jelenet pedig előre megrendezett és tudatosan rögzített. Hamar kiderült, így is van. A Fidesz-közeli sajtó derítette ki, miután rekordgyorsasággal megtalálta a videó szereplőit és a felvételen látható helyszínt. A bajai roma közösségbe enyhén szólva jól beágyazott jobboldal egyetlen másodpercig nem mutatott zavarodottságot. Pontosan tudta, hol és mivel kell cáfolni a baloldal vádjait. Nehéz nem arra gondolni, hogy ez a videó előttük sem volt ismeretlen – ami persze nem jelenti azt, hogy a Fidesz lenne az eredeti megrendelő. De hogy valakik egy univerzális kommunikációs fegyvert adtak a kezükbe, az szinte biztos. 

Cikkünket az Index Facebook-oldalán kommentelheti.