Kínosabb nem is lehetne a közmunkásbotrány

2013.12.14. 22:32 Módosítva: 2013.12.14. 22:53
Elhatárolódik és aggodalmát fejezi ki a közmunkásoknak szóló tananyag miatt a Meixner Alapítvány. A napocskát és felhőt rajzoltató, a közmunkásokat megalázó tananyag a 6-7 éves gyerekek olvasástanítására készült Meixner-módszertan szakszerűtlen, rossz kivonata, mely az alapítvány szerint nem alkalmas felnőttek tanítására.

Szombaton számoltunk be arról, hogy több szakértő szerint is a téli közmunkaprogram során tanított tananyag nem felel meg több szakmai feltételnek sem. A közmunkára jelentkezőknek egy olyan tesztet kellett kitölteniük, ahol többek között napocska és felhő rajzolása volt a feladatuk.

1463014 569172336485021 736445625 n

Az Indexnek nyilatkozó szakértő szerint a Türr István Központ által kidolgozott, „Újra olvasok, írok, számolok” című, felnőtt embereknek szánt tananyag Meixner Ildikó 6-7 éves fiatal diszlexiásoknak és diszgráfiásnak írott könyvének egy rossz kivonata. A Meixner Alapítvány, mint Meixner Ildikó végrendeletében megjelölt szellemi hagyatékának örököse most sajtóközleményben határolódott el a közmunkásoknak írt „tananyagtól″.

Az alapozó/megújító fejlesztés (Újra olvasok, írok, számolok) feladatait a fejlesztő a Meixner-módszertan elemeire alapozta. Az elkészült program minősége azonban komoly aggodalmakra ad okot, többek között abból a szempontból, hogy egy 6-7 éves gyermekek olvasástanítására készült, magas szakmai színvonalú és országosan elismert olvasástanítási módszer alkalmas-e felnőttek olvasástanítására, különösen ebben a kivonatolt, álláspontunk szerint szakszerűtlenül feldolgozott formában.

– áll a közleményben, mely szerint a Meixner-módszertan közkincs és az alapítvány afölött őrködik, hogy a módszertani alapelvek az alkalmazások során ne sérüljenek, és belőle magas színvonalú szakmai munkák, tankönyvek szülessenek.

Az alapítvány tudomása szerint

a Meixner-módszertant eddig nem használták felnőttek olvasástanítására, ilyen tapasztalatok nincsenek. Tapasztalatok és módszertani kutatás hiányában pedig felnőtt adaptáció mindeddig nem született. A módszert Meixner Ildikó olvasni tanuló gyermekek számára dolgozta ki, hangsúlyosan figyelembe véve a nyelvi, életkori, személyiségbeli sajátosságokat, melyek nem adaptálhatóak – ebben a formában – felnőttek oktatására.

A Meixner Alapítvány módszertanilag elhatárolódik az „Újra olvasok, írok, számolok” fejlesztőprogram tartalmától. Kiemelik továbbá, hogy a

képességei, vagy szociokulturális helyzete miatt olvasni nem, vagy nem elég jól tudó embertársaink felzárkóztatása nemes cél, ami egy szakszerűen megírt, felnőttképzési ismeretekkel ötvözött olvasásmódszertanon alapuló program létrehozásával valósulhatna meg.