Nem stimmel a gyermekrákos magyarázkodás
További Belföld cikkek
- Péter Szabó Szilvia: Nem vagyok köteles eltűrni a lejárató kampányt
- Kiengedték a börtönből a korábban tévesen elítélt Kaiser Edét
- Törvénysértő felújításról beszélt a minisztériumi dolgozó, egy nappal később kirúgták
- Lázár János olyan fejlesztéseket ígért meg, amelyeket korábban még ellenzett
- Vitályos Eszter Magyar Péternek: Te prédikálsz a nők elleni erőszakról?
Telefonon reagált szerda reggel Balogh István, a Gyermekrák Alapítvány elnöke a TV2 Mokka című műsorának az Index cikkére és videójára, amelyben az látszik, hogy Balogh az alapítvány mentőjével furikáztatja magát a városban, és szabálytalanul, például a villamossíneken hajtva kerüli ki a dugót.
Baloghot a korábbi cikkünk megjelenése előtt többször is megkerestük, de számos kérdésünkre nem kaptunk választ. A cikk és a videó megjelenése után viszont több helyen is nyilatkozott, ezeket az állításait szedtük össze, és néztük meg, mi igaz ezekből. Természetesen az ellentmondások tisztázására Baloghot újra megkerestük, ő azonban nem válaszolt a kérdéseinkre.
Nézzük tehát, korábbi cikkeinkben mit állítottunk, és ezek közül miket igyekezett cáfolni Balogh, és ezekhez képest mi tudható.
Index: "az Index többször is a tanúja volt, hogy Balogh az adományokból vásárolt, személyautós kivitelű betegszállítóval teszi meg a távot budaligeti villája és az alapítvány VIII. kerületi, Rákóczi téri irodája között, egyszer pedig a Teve utcai rendőrpalotához vitte a betegszállító sofőrje"
Balogh: "Az alapítvány 16 éves működése alatt a betegszállító autó magáncélra még egyetlen egy kilométert nem tett meg."
"A Gyermekrák Alapítvány elnöke a saját ingatlanján biztosít térítésmentesen garázst a mentőautónak, az autó minden este felkerül a garázsba" – ezért indulnak tehát a villájából reggelente.
- Az Index felvételein Balogh teljesen jól látható módon éppen munkába megy a gyermekmentővel, pedig a hatályos rendeletek szerint a mentőt csak betegek szállítására lehetne használni.
- Videónkon a mentőautó kétszer sem Balogh udvarából vagy garázsából áll ki, hanem máshonnan érkezik, hogy felvegye az alapítvány elnökét. Ettől persze akár még lehet, hogy egy másik helyen lévő ingatlanjáról gördült ki a mentő mindkét alkalommal.
- Az alapítvány egyébként először 2007-ben - két másik autóra - kapott engedély betegszállításra az ÁNTSZ-től, tehát egyébként is csak hat éve szállítanak betegeket.
Index: Balogh nemcsak simán mentővel jár otthonról munkába, de szabálytalanul, a kék villogó használata nélkül, a villamossíneken száguldva kerüli ki a dugót.
Balogh: "Én nem közlekedem a villamos síneken. Az autó sofőrje valószínűleg kapott egy sürgős telefont és ezért ment a síneken".
- Ha a sofőr valóban sürgősségi hívást kapott, és egy betegért indult el hirtelen, be kellett volna kapcsolnia a szirénát, mert enélkül szabálytalan a síneken közlekedni. A sofőr azután sem indíthatta el legálisan a megkülönböztető jelzést, hogy videósaink szem elől tévesztették, mert ezt minden alkalommal be kellene jelenteni az Országos Mentőszolgálatnak, de az ő nyilvántartásuk szerint az alapítvány betegszállítója idén egyszer sem jelezte, hogy használná a szirénáját.
Itt megnézheti, miként furikázik a mentőautójával Balogh.
Balogh az Indexnek: Az alapítvány vezető tisztségviselői nem kapnak pénzt az 1 százalékos felajánlásokból.
Balogh a Mokkában: "Nettó 523 ezer forint a tiszteletdíjam."
- Balogh valóban ennyi pénzt kap az alapítványtól havonta, de korábban az Indexnek többször is azt állította, sem ő, sem az alapítvány más vezetői nem kapnak fizetést a munkájukért.
- Összehasonlításként ennyit keresnek más nagy alapítványok vezetői:
Rex Kutyaotthon: bruttó 150 ezer forint
Bátor Tábor vezető tisztségviselői: 0 ft, vezető dolgozók: bruttó 391 ezer forint + 38 ezer forint béren kívüli juttatás (átlagosan)
Szent Márton Gyermekmentő Szolgálat: bruttó 250 ezer forint
Bővebben a 444 cikkében olvashat a magyarországi alapítványi vezetők keresetéről.
Index: Balogh egy ülőbeteg-szállítóval szállítja a betegeket, 2012-ben összesen 209-et. Az alapítvány honlapján közzétett beszámolók szerint tavaly betegszállításra 6 millió forintot költöttek. Ez betegenként 28 ezer forintot és nagyjából 600 kilométert jelent.
Balogh: A Gyermekrák Alapítvány nem egy, hanem három autóval szállítja a betegeket, amiből kettő 15 évesnél régebbi.
- Az alapítvány 2007-ben két aktív és egy tartalék betegszállító mentőautóval kezdte meg a beteg gyerekek szállítását, OEP-finanszírozással. 2009-ben azonban a finanszírozás feltételei megváltoztak, és az alapítványnak a VIII. kerületben lényegében bármilyen beteget szállítania kellett volna. Ezt azonban ők nem vállalták, inkább lemondtak az OEP támogatásról, és onnantól kezdve egy ülőbeteg-szállítóval szállítják a gyerekeket – olvasható az alapítvány 2011-es közhasznúsági jelentésében (7. oldal). Az ÁNTSZ nyilvántartása szerint egyébként az alapítványnak jelenleg négy autóra van határozatlan idejű betegszállítási engedélye.
- Ha használ is az alapítvány másik két betegszállítót, azok nem lehetnek 15 évnél idősebbek. Az ÁNTSZ ugyanis csak úgy adhat ki engedélyt a betegszállításra, ha az autó 6 évnél nem idősebb. Ezek szerint 2007-ben, az engedélyek kiadásakor az alapítvány autói maximum 6 évesek lehettek, tehát most maximum 12 évesek. Ha pedig mégis 15 évnél idősebbek lennének – ahogy Balogh a Mokkában állította –, akkor a törvények értelmében nem lehet őket betegszállításra használni.
Megkerestük a rendőrséget is, hogy indítanak-e eljárást a Gyermekrák Alapítvány ellen a közlekedési szabályok megsértése miatt. Az ORFK azt közölte, amíg nem érkezik konkrét feljelentés, addig, csupán sajtóhírek alapján nem áll módjukban eljárást indítani.
Cikkünket az Index Facebook-oldalán kommentelheti.