3 tévhit a részegségről, amit nem akart megtudni

2014.04.17. 15:57

A legfrissebb statisztikák szerint 2014 első negyedévében nőtt az ittasan okozott balesetek száma: a tavalyi 268 esettel szemben az év első három hónapjában 307 ember okozott személysérüléses közúti közlekedési balesetet szeszes ital fogyasztása után. Többnyire nem az elkövetők az áldozatok, hanem sok esetben ártatlan emberek. A „Józan húsvét” országosan összehangolt ellenőrzési akció alapvető célkitűzése a megelőzés, áll a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) közleményében.

Az NKH az akció keretében az alkohollebontás folyamatával, a drogok hatásaival és a mikroalvással foglalkozó szórólapokat osztogat, amelyekben a következő tévhiteket próbálja eloszlatni:

Egy pohár, az semmi.

  • nem igaz, hiszen már 0,05-0,06 ezrelékes véralkoholszint mellett is észlelhetők az alkohol hatásai. (koncentrációs képesség gyengülése, reakcióidő növekedése, kiszámíthatatlan viselkedés)

Egy korsó sör kevésbé árt meg, mint egy feles.

  • nem igaz, hiszen egy korsó átlagos sör 20 g alkoholt tartalmaz, ezzel szemben pedig fél dl tömény ital 16 g-ot. 

A kávé, a hideg zuhany és a mozgás kijózanít.

  • nem igaz, nem gyorsítják fel a szervezetünkben a lebontást, mindezek csak pillanatnyi felfrissülést okozhatnak, amely azt a téves érzést kelti bennünk, hogy kijózanodtunk. Ez azonban közel sincs így!

A felszívódás időtartamára vonatkozóan szintén kevés információval rendelkeznek a gépjárművezetők. A tájékoztató szóróanyag segít az értékek meghatározásában is, és útmutatást nyújt a megfelelő vezetési állapot eléréséhez.

Milyen tünetei vannak a berúgásnak?

  1. Gülüszem: beszűkült látótér, szemmozgás és a szem alkalmazkodásának lassulása a változó fényviszonyokhoz, a különféle távolságokhoz.
  2. Besztondulás: figyelmi problémák, környezeti ingerek érzékeléséhez szükséges idő hosszabbodása, a sebesség- és a távolságbecslés romlása.
  3. Makaróniláb: a vezetéshez szükséges kéz- és lábmozgások összehangolásának és a finommozgások végrehajtásának nehézsége.
  4. Bénázás: az ingerek és információk nem megfelelő módon történő érzékelése és feldolgozása, valamint a döntési és végrehajtási folyamatok elégtelensége.

És a lényeg:

Április 17-én és 18-án a megyei (fővárosi) kormányhivatalok közlekedési felügyelőségeinek munkatársai az adott megyei (fővárosi), illetve helyi rendőri szervekkel és a helyi polgárőr szervezetekkel együtt összesen 67 helyszínen lesznek megtalálhatóak az országban.