NFM csak szobát adott a tartozásos cég szerződtetéséhez

2014.05.21. 21:46

Nem kísérte kitüntetett figyelemmel az utaztatási szoftverek beszerzését a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, csak azért kellett a tárca épületében leadni a közbeszerzési pályázati dokumentációkat, mert a kiíró, a minisztérium felügyelete alá tartozó Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság éppen költözött, és nem volt az ügyintézéshez megfelelő helyisége.

Így reagált a fejlesztési tárca az Index szerdai cikkére, amelyben megírtuk, hogy egy adóvégrehajtás alatt álló cégre bízták az évi 4,2 milliárdos kormányzati utazási és repülőjegy-beszerzési szoftverének előállítását.

Az NFM – bár korábban is megkérdeztük a tenderről – csak a cikk megjelenése után küldte el álláspontját a 2013-as közbeszerzéssel kapcsolatban.

Az NFM épülete a Margit körúton
Az NFM épülete a Margit körúton
Fotó: Foursquare

Az új utaztatási rendszer kiépítésének az volt a célja, hogy a három szerződtetett utaztatási partner, a WECO Travel Kft., az IBUSZ Utazási Irodák Zrt. és az OTP Travel Utazási Iroda Zrt. szolgáltatásait igénybe venni kívánó kormányzati intézmények számára egy új informatikai felülettel könnyítse meg a repülőjegy-foglalásokat, és tegye lehetővé a teljesítések naprakész nyomon követését is. A kétszer közel 25 milliós meghívásos tenderben 2013 elején hirdettek eredményt úgy, hogy a két nyertes cégnek a kiírás szerint 2013. szeptember közepére kellett volna elindítania a próbaüzemet, a végleges üzemnek pedig decemberben kellett volna megkezdődnie. Ez azonban nem történt meg.

Az Index megírta, hogy az egyik nyertes, a PPT Group Kft., amelynek a rendszer egyik felét kellett elkészítenie, a közbeszerzés idején, majd pedig azóta összesen hat ízben állt NAV végrehajtás alatt, így gyakorlatilag nem indulhatott volna a tenderen.

A minisztérium közleménye nem tér ki arra, hogy jogszerű volt-e a cég megbízása, hiszen közbeszerzésen csak köztartozás-mentesen működő vállakozások indulhatnak, viszont leszögezi, hogy a tárca csak azért keveredett az ügybe, mert „a KEF a közbeszerzési eljárás kiírásának és lebonyolításának idején költözésben volt a korábbi székhelyéről (a ma már bontás alatt álló Margit körúti minisztériumi épületből) új helyére. Az eljárási cselekményekhez így nem állt rendelkezésre megfelelő helyiség. Az NFM – amelynek háttérintézménye a KEF – az érintett közbeszerzési felügyeletet is ellátó szakterület megfelelő helyiségeit bocsátotta a KEF közbeszerző munkatársainak rendelkezésére. A tárca nemcsak a kérdéses ügyben, hanem a költözés időszakában bonyolított más közbeszerzési eljárások esetén is így járt el. Teljesen komolytalan és minden alap nélkül ferdít tehát az a következtetés, hogy a minisztérium szokatlanul erősen rajta tartotta volna a szemét a viszonylag kis összegű beszerzésen.”

Bár a rendszer átadása hivatalosan máig sem történt meg, így a kiírásban szereplő határidőhöz képest 5-8 hónappal késik, az NFM szerint nyertes cégek a szerződésben rögzített határidőre teljesítettek. „Az általuk fejlesztett modulok önmagukban működőképesek, azokat a KEF már bemutatta a legtöbbet utaztató intézmények képviselőinek. Jelenleg a beérkezett észrevételek alapján a modulok finomítása zajlik”, a fejlesztési előreláthatólag 2014 második felében fejeződik be.

Jelenleg egy kvázi email alapú beszerző rendszer működik, amely semmilyen online információt nem ad, mindenképp kell az utazási iroda munkatársának válasza, közreműködése, és csak annyi találatot ad válaszban, amennyit az utazási irodában beleírnak. A foglalás hosszadalmas, időigényes, és nem költséghatékony, az NFM szerint azonban az 50 milliós beruházás csúszása egyébként nem is okozott semmilyen fennakadást az utazási keretmegállapodások teljesítésében.