Megbüntetik, aki az EME-n keresztül parkolt

2014.07.01. 16:30 Módosítva: 2014.07.01. 17:06

A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. azt állítja, hogy nagyobb fennakadások nélkül indult az országosan egységes közterületi parkolási rendszer. Kedden délig az új rendszerben több mint 20 ezer sikeres mobilparkolási és e-matrica vásárlási tranzakciót indítottak a felhasználók. Ez idő alatt 6 ezer parkolást ellenőrző lekérdezés történt az önkormányzatok részéről.

A parkolóórákat hétfőről keddre virradó éjszaka mindenhol átmatricázták, és feltüntették az új információkat. A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. közleményében ismét hangsúlyozta, hogy az EME Zrt. nem jogosult közterületi mobilparkolási szolgáltatást nyújtani. Kedden reggel, valamint délelőtt, minden szolgáltató lekapcsolta az EME 810-es parkolási előhívó számát. A közlemény szerint

azok a felhasználók akik még az EME Zrt. rendszerén keresztül tudtak közterületi mobilparkolást kezdeményezni, érvénytelen tranzakciót indítottak, és a parkolási díj megfizetése hiányában büntetés kiszabására számíthatnak. Nekik az EME-t kell perelniük, hiszen a cég megtévesztette a felhasználót.

Az NMF Zrt. szerint az EME Zrt. nem mutatott jogkövető magatartást, több esetben megsértette a törvényi szabályozást. A cég a felhasználókat félrevezetve mobilparkolási szolgáltatást nyújtott úgy, hogy arra jogosultsága nem volt.

Az EME Zrt.-nek előre befizetett összegeket az érintettek vagy felhasználják más, nem közterületi mobilparkolási szolgáltatásra, vagy visszakérik a pénzt EME-től.

Az NMF Zrt. felhívja mindenki figyelmét: ezt külön kell kérni, különben nem fogja az ügyfél megkapni a pénzét. Ha azonban visszakérik a felhasználók a fel nem használt összegeket, akkor az EME-nek a megkötött szerződésük szerint vissza kell utalni azt.

Az EME kedd délutáni közleménye szerint minden erőfeszítésük ellenére néhány partnerük szerződéses kötelezettségének nem tesz eleget, folyamatosan szerződésszegést követ el, nem ellenőrzi, hogy az EME ügyfeleinek van-e érvényes parkolása.

Az EME ezért néhány területen a mobilparkolást kénytelen volt átmenetileg felfüggeszteni, hogy az autósokat megóvja a büntetéstől. Az EME azt kéri, hogy mindenki fokozottan figyeljen a visszaigazoló üzenetek tartalmára. Amennyiben bármilyen fennakadást tapasztal a szolgáltatásban, úgy mindenképp gondoskodjon más módon a parkolási díj megfizetéséről.

Az Indexhez kedden délelőtt érkezett levelek szerint nem ment zökkenőmentesen az átállás:

  • a sms-fizetéshez használt új telefonszámok több esetben nem működtek
  • autósok azt hitték, hogy sms-ben elindították a parkolást, mégis megbüntették őket
  • a parkolóőrök tanácstalanok voltak és telefonon a központból sem kaptak egyértelmű útmutatást
  • volt olyan parkolóautomata, amelynek csak egyik oldalára került új tájékoztató felirat, így azt nem láthatta minden autós
  • Kecskeméten sem működött rendesen az sms-es parkolásindítás

Július 1-jével bevezették azt a rendszert, amely a közterületi mobilparkolást és az e-matrica vásárlást szolgálja ki országosan. Az országosan egységes mobilfizetési rendszerhez első körben hat szolgáltató csatlakozott. A három országos mobilszolgáltató mellett (Telekom, Telenor, Vodafone) keddtől az Evopay, az Mpark és a Barion mobilparkolási szolgáltatását lehet igénybe venni az ország valamennyi közterületi parkolási övezetében. A - Nemzeti Mobilfizetési Zrt.-vel együtt - 7 szolgáltató közötti különbségek a  Nemzetimobilfizetes honlapon összehasonlító táblázatban találhatók meg.

A rendszer keddi indulásával egy időben Androidos platformon elérhetővé vált a NMF Zrt. mobilfizetési applikációja. Az iOS appalikáció néhány napon belül az Apple Store-ban elérhetővé válik.