Dolomitos kamionok porolnak Bicskén
További Belföld cikkek
- 300 milliárd forintért takaríthatja a kórházakat egy cég a következő négy évben
- Készüljön fel, érkezik a havazás Magyarországra
- Bejelentett egy szivárgást a gázműveknek, a kocsijára terhelték a költségeket
- Teljesen kiégett egy hajó a Tiszán
- Sokan azt hitték, médiahack, de igaz: örökre bezárja kapuit a MikulásGyár
Vastagon áll a fehér por a bicskei nagyállomáshoz vezető utca házaiban. 2011 augusztusa óta, amikor elkezdtek az állomás melletti közrakodón reggel hat és este kilenc között aprószemű, porszerű murvát rakodni, naponta többször kellene port törölniük, szellőztetni csak éjjel tudnak, a kerti sütögetésekről pedig le kellett mondaniuk az ott lakóknak.
A por nem csak a murva miatt száll, a tíz-húsz perecenként érkező, több tíztonnás, a tolatóradarjukkal állandóan pittyegő kamionok az út porát is folyton felverik, az út melletti bokrok és a fű is fehéres-szürkés ettől.
Videónkból kiderül, mit gondolnak erről az utcai lakói, a leköszönő bicskei polgármester, Tessely Zoltán, a Fidesz országgyűlési képviselője, és a PM egykori környezetvédő polgármester-jelöltje, Szilágyi László:
A legközelebbi ház alig 12 méterre áll a MÁV rakodóhelyétől. A vasúttársaság két cégnek adott engedélyt a terület használatára, Orbán Győző – Orbán Viktor apja – bányászati cégének, a Dolomit Kft.-nek kőzúzalék rakodására és a vörös márvány kitermelésével foglalkozó Budai-Trans Kft.-nek zúzott kő rakodására.
A helyiek azt beszélik, az árut Orbán Viktor öccsének, Orbán Áronnak a cége, a Nehéz Kő Kft. szállítja a helyszínre. Amikor ott jártunk, a Nehéz Kő kamionjai nem tűntek fel, csak egy másik cég, az Unitranscoop teherautóit láttuk. Annyi bizonyos viszont, hogy a Nehéz Kőnek van Bicskén egy telepe, és szállít bányászati termékeket Orbán Győző gánti bányájából.
Az Unitranscoop nem tartozik az Orbán család érdekeltségei közé, honlapja és a céges adatbázisok szerint nem is áll érdekeltségi viszonyban Orbán Győző bányájával.
Kérdéseinket a Nehézkőnek és az Unitranscoopnak is elküldtük, de cikkünk megjelenéséig nem érkezett rájuk válasz.
Az utca lakói elkeseredésükben már mindent megpróbáltak. Kihívták a Környezetvédelmi Főfelügyelőséget, akik idén júniusban, egy monszunszerű esőzés után vonultak ki helyszíni szemlére. A jegyzőkönyv szerint nem találtak porszennyezést. A lakók nem adták fel, petícióban kérték az önkormányzatot, hogy az utca elejére szereljenek fel egy táblát, ami megtiltja a behajtást a 12,5 tonnánál nehezebb járműveknek. Az önkormányzat ehelyett egy 20 km/h-s sebességkorlátozó táblát rakott ki néhány hete, ez azonban nem sokat segít a helyzeten.
Míg az önkormányzat szerint a MÁV-nak kellett volna hatásvizsgálatot végezni, mielőtt engedélyezi a zúzott kő berakodását, addig a MÁV azt állítja, egy ilyen vizsgálat elkészítése nem az ő feladatuk.
A MÁV a zaj-és porszennyezésért sem vállal felelősséget, szerintük az ott rakodó vállalkozóknak maguknak kell gondoskodniuk arról, hogy betartsák a környezet- zaj, és rezgésvédelmi előírásokat. „Hasonlat: ha egy közúti jármű szennyezi a környezetet vagy kormol, azért nem a közútkezelő, hanem a járműüzemeltető a felelős” – írta a MÁV az Indexnek.