Ezért írják kézzel a jegyeket a kalauzok

2014.10.15. 12:34
Új, a vonaton használható jegykiadó készülékeket rendelt a MÁV,csakhogy a rendszer egyelőre nem működik, így a kalauzok a régi kütyükkel dolgoznának. Ahhoz viszont már nincs papír, ezért használni sem tudják azokat, így marad az egyetlen lehetőség: kézzel megírni a jegyet.

Egy olvasónk hívta fel a figyelmet arra, milyen körülményesen adják ki a jegyeket a MÁV-nál azoknak az utasoknak, akik a vonaton veszik meg azokat. Vannak olyan kis megállók, ahol nincs jegypénztár vagy nincs nyitva: ha ilyen megállóban száll fel az utas, akkor a vonaton is vehet jegyet a kalauztól. Ez eddig rendben is működött, a kalauzoknak ugyanis volt egy elektromos jegynyomtató készülékük, csakhogy néhány héttel ezelőtt megváltozott a rendszer: a kalauzok kézzel írják meg a jegyeket, ez pedig nemcsak körülményesebb, de több időt vesz igénybe, mint amikor ugyanezt a jegynyomtató kütyüvel csinálták.

Amikor az olvasónk rákérdezett a kalauznál, hogy miért nem az elektromos jegynyomtatót használja, ő azt válaszolta, hogy a MÁV egy új jegykiadó készüléket rendelt meg, a cég ki is okosította a kalauzait arra, hogyan használják azt (még vizsgázniuk is kellett belőle), csakhogy a kütyü használhatatlan. A régebbi jegykiadót pedig azért nem használhatják, mert ahhoz a MÁV már nem rendelt papírt, így tehát az egyetlen megoldás, ha kézzel írják meg a jegyet. 

Megkerestük a MÁV-ot az ügyben, a cégnél megerősítették, hogy valóban rendeltek új jegykiadó készülékeket a kalauzoknak, ami része egy nagy, 2015-ig tartó fejlesztésnek. A fejlesztés lényege, hogy teljesen megújítják az internetes jegyvásárlást, okostelefonnal is lehet majd jegyet venni. E fejlesztés során rendeltek 1620 darab "fedélzeti konfigurációt", ami két részből áll: nyomtatóból és fedélzeti eszközből. A MÁV-Start összesen 705 millió forintot költött magukra a masinákra, az összegben benne van maga az eszköz, a tartozékai, a tartalék akkumulátor és a 3 éves garancia. A nyomtatókat 250 millió forintért szerezték be.

Arra a kérdésre, hogy ha már beszerezték ezeket a készülékeket, miért nem használják a kalauzok, a MÁV ezt válaszolta:

Használatba fognak kerülni, a szoftverük fejlesztés és tesztelés alatt van.

jegy
Fotó: Olvasói Fotó

Ez azért is érdekes, mert a cég megerősítette, hogy a kalauzokat már kitanították az új készülék használatára, így nem teljesen világos, miért volt arra szükség, ha a szoftvert még fejlesztik. Arról sem írtak a válaszban, hogy a már megvásárolt kütyüket mikor fogják használni, mikor lesz vége a fejlesztésnek és tesztidőszaknak.

A MÁV szerint most egy "átállási időszak" van, ezen idő alatt pedig valóban kézzel írják a jegyet a kalauzok.

Persze nem egy sajtpapírra, hanem "úgynevezett hagyományos, nyomdai úton előre gyártott, biztonsági elemeket használó, sorszámozott jegyekre" viszik fel a kalauzok kézzel az utazási adatokat. "Ez a tartalék jegykészlet mindig  rendelkezésre áll a jegyvizsgálóknál, amennyiben bármilyen gépi hiba, vagy fennakadás van a jegyértékesítésben, ezt kell alkalmazni. Csak ideiglenes, néhány hétig tartó folyamat volt, a jelenlegi jegyek nyomtatásához szükséges jegypapír napokon belül ismét rendelkezésre áll, ezek a jegyek gépi úton kerülnek ismét kiadásra a fedélzeten" – írták. 

Az új, jelenleg ezek szerint még tesztelés alatt álló készülékben egyébként a MÁV tájékoztatása szerint beépített kódolvasó, NFC kártyaolvasó, bluetooth kapcsolat a nyomtatóval, megfelelő IP védelem van, és bankkártyát is kezelni tud. Majd, ha egyszer üzembe helyezik.