A kormánypártok 900 millió forintnyi közpénzt fordíthattak kampányra

2014.11.20. 11:22

A kampánymonitor számításai szerint a Fidesz önkormányzati választási kampánya több mint 2 milliárd forintba került, de ebből csak mintegy 1100 millió forintot fizetett maga a párt. A fennmaradó mintegy 900 millió forint értékű kampánnyal ugyanis a kormány és kormánypárti önkormányzatok támogatták Fidesz polgármester- és képviselőjelöltjeinek a győzelmét - olvasható az Átlátszó.hu, a K-Monitor, a Political Capital és a Transparency International Magyarország közös közleményében.

Mint írják, az önkormányzati kampány során is a közterületi óriásplakátok bizonyultak a legköltségesebbnek. Listaáron a Fidesz mintegy 665 millió forint értékben hirdette a párt önkormányzati jelöltjeit óriásplakátokon. A Fidesz-KDNP ezúttal is számíthatott a jelöltjeit népszerűsítő kormánypropagandára. Ezúttal 830 millió forintjába került az adófizetőknek az, hogy a kormány közpénzből plakátolta tele az országot a „Magyarország összefog”, és az „Elszámoltatjuk a bankokat!” szlogenekkel, de ebből a pénzből futotta az újabb rezsicsökkentés ígéretének a beharangozására is.

Újdonság volt viszont, hogy a fideszes vezetésű települések is mintegy 30 millió forint közpénz erejéig nyúltak az adófizetők zsebébe azért, hogy óriásplakát-hirdetésekkel segítsék elő a kormánypártok önkormányzati sikerét. Az ország teleplakátolásában a kormányoldal egyértelműen jobban teljesített versenytársainál, hiszen a Fidesz választási győzelmét hatszor annyi közterületi politikai reklám támogatta, mint a többi parlamenti pártét együttvéve.

A baloldali pártok (DK, Együtt, MLP, MSZP, PM) önkormányzati választási kampánya 418 millió forintot tett ki, a Jobbiké 280 milliót ért, míg az LMP 50 millióból kampányolt az önkormányzati választásokra. A 9500 kormánypárti plakáttal szemben a baloldalnak 700, a Jobbiknak 824, az LMP-nek pedig mindössze 47 plakátja volt.

A civil kampánymonitor – a parlamenti választási kampányköltések számításához hasonlóan – ezúttal is csak a közterületi óriásplakátok listaárait tudta figyelembe venni. Ezért azt nem lehetett megállapítani, hogy a pártok pontosan hány forintot fizettek az óriásplakát-reklámokért, csak az derült ki, hogy a pártok által megvásárolt közterületi reklámok mekkora piaci értéket képviselnek. Az óriásplakátok listaáraiból a pártoknak adott kedvezmények rendszere jelenleg átláthatatlan, ami - ahogy írják - a korrupció melegágya.