Angéla, Petronella
14 °C
27 °C

A magyar csodazongora kissé emlékeztet a francia csodazongorára

000 Par7331112
2014.11.21. 14:04
Eddig csak a szabadalmi képeken láthatta a nagyközönség azt a zongorát, amelynek nemzetközi karrierjéhez külső és belső újításai miatt nagy reményeket fűznek az állami vezetők. Nemrég azonban egy nagyon hasonló külsővel és jó hangzással rendelkező hangszer már beelőzte a hangversenyzongorák világpiacán a nógrádi faluba bejelentett – saját tőkével nemigen rendelkező – kft.-t. Azt a párizsi Peugeot autógyár dizájnstúdiója dobta piacra.

Nagy feltűnést keltett a napokban a százmillió forintos állami támogatással beindított zongorafejlesztési projekt. A „minden eddiginél gazdagabb hangzású és egyedülálló formatervezésű csodazongorának” kikiáltott hangszer prototípusát eddig csak Orbán Viktor és néhány VIP láthatta, a nagyközönségnek januárra ígérik a bemutatót.

A jelentős uniós forrásokkal és MNB-s pénzzel kistafírozott projekt végeredményéről a fejlesztő Zengafons Kft. még fotókat sem tett közzé, csupán a Szabadalmi Közlönyben megjelent négy kis felbontású képről lehet sejteni, hogyan néz majd ki a hangszer.

Úgy tűnik, hogy a projekt támogatói – a jegybank 60 milliós önrésszel szállt be a százmilliós uniós támogatás mellé – abban reménykednek, hogy a befektetésük megtérül, mert a hangszer világsiker lesz.

A hangversenyzongorák szűk piacán azonban két éve jelent meg egy, a Zengafons képein látható hangszerhez nagyon hasonló formatervezésű hangszer. A Peugeot Design Lab, a francia autógyár nem autók formatervezésével foglalkozó tervezőstúdiója 2012-ben állt elő a Pleyel manufaktúrával közösen készített zongorájukkal.

Az autógyártónak köszönhetően a hangszer akkor óriási sajtót kapott, a világ nagy zenei és dizájnlapjaiban rengeteg cikk foglakozott a Peugeot-Pleyel zongorával.

zongora

A képek tanúsága szerint a franciák szintén széles, hajószerű hangszertestet és lábazatot hoztak össze, amit akkor forradalmian új, aerodinamikus formavilágként mutattak be.

De nem csak a Peugeot hajtott rá a komolyzenei vonalra. A nagy autógyárak közül az Audi stúdiója is tervezett egy saját zongorát, ráadásul ők a világ egyik legnevesebb gyártójával, a bécsi Bösendorfer céggel álltak össze, hogy modern hangszert tervezzenek.

A magyar zongorát még csak néhányan hallhatták, a franciát már bemutatták.