Ki nyomkodja a képviselők gombját?
![HUS 2692](http://kep.index.hu/1/0/755/7551/75512/7551265_571ca2a3b50575fb620eddbcb7d86f87_wm.jpg)
További Belföld cikkek
-
A DK szerint Pintér Sándornak, Rétvári Bencének és Takács Péternek is le kellene mondani a kórházi VIP-szolgáltatásokról
- Dömötör Csaba szerint a Tisza Párt kongresszusát Manfred Weberék finanszírozták
- Lesöpörte az asztalról a NOlimpia 2.0 népszavazás ügyét a Kúria
- Kislányokat futtatott egy hajdúsági férfi, aki képviselőként és ismert zenészként dolgozott
- Halálra gázolt a vonat egy embert Győr és Sopron között
- Kötelező érvényű szavazás.
- Frakciófegyelem.
- Kiszavazás miatti pénzbüntetés.
Fogalmak, amelyek teljes természetességgel fordulnak elő a parlamenti szavazások kapcsán, egyértelművé téve, hogy a parlamenti képviselő – ha egy frakció tagja – igenis utasítható arra, hogyan szavazzon egy-egy döntő kérdésben. Ha erről előzetesen így döntött a frakció.
Pedig az alkotmány szerint „az országgyűlési képviselők jogai és kötelezettségei egyenlők,
tevékenységüket a köz érdekében végzik, e tekintetben nem utasíthatók.”
Ehhez képest a 90-es évek második felétől egyre rendszeresebbé vált a frakciófegyelemre való hivatkozás, amelynek megsértése szankciókat vont maga után.
A rendszer árkokon és korszakokon átível. Az MSZP frakciószabályzata már korábban is tartalmazott olyan kitételt, amely szerint a frakcióvezető egy személyben dönthet 50 és 100 ezer forint közötti pénzbüntetés kiszabásáról. Ezt a Képviselői Alap javára kell megfizetni.
2009-ben Warvasovszky Tihamér ment szembe frakciójával, amikor az MSZP képviselője – akkor egyben Székesfehérvár polgármestere, az Állami Számvevőszék 2010 utáni alelnöke – nem szavazta meg a 13. havi nyugdíj megszüntetését is tartalmazó nyugdíjtörvényt. Warvasovszky mellett ugyanezért százezer forintos büntetést kapott Karsai József, Farkas Imre és Lamperth Mónika is.
![D TT20121204019](https://kep.cdn.index.hu/1/0/755/7551/75512/7551269_6f193b368485dcd116205c25344d7e80_wm.jpg)
Közismert Ángyán József 250 ezer forintos bírsága, amit azért kapott a Fidesz egykori államtitkára, mert nem szavazta meg az alaptörvény termőfölddel kapcsolatos módosítását. A Fidesszel nem sokkal később végleg szakító Ángyánnal szembeni bírság kiszabásának alapját a képviselőcsoport alapszabálya adta. Igaz, az csupán annyit mondott ki: „a képviselő kötelessége bizottsági vagy országgyűlési határozathozatal során szavazatát a Szövetség, a Képviselő csoport, vagy a Frakcióvezetés döntésének figyelembevételével leadni” – ez betű szerint nem jelenti, hogy előírnák, hogyan kell szavaznia a képviselőnek.
Különösen, hogy az alapszabály következő pontja kimondta: „ha a Szövetség, a Képviselő csoport, vagy a Frakcióvezetés döntésével ellentétesen kíván szavazni bizottsági vagy országgyűlési szavazás során”, úgy erről előzetesen tájékoztatnia kell a frakcióvezetést. Ángyán ennek eleget tett,a büntetést mégis kiszabták.
Legutóbb pedig Bencsik Jánosnak kellett szavazásonként 100 ezer forintos büntetéssel szembenéznie, mert tartózkodott a szociális ellátásról szóló törvény módosításánál, és nemmel szavazott a trafikok dohánybeszerzését korlátozó törvényjavaslatra. Hasonló büntetést kapott Dankó Béla is, aki az MTI szerint a közszolgálati médiaszolgáltatásra vonatkozó törvénymódosítás kétharmados többséget igénylő – és végül elvetett – összegző módosító javaslatánál nyomott nemet.
A büntetéseket egyébként nem a pártkasszába kell befizetni a Fidesznél: az utasítás a Magyar Ökumenikus Segélyszervezet támogatására szól, de a befizetési igazolást be kell mutatni a frakcióigazgatóságon.
„Részletfizetési lehetőséget kaptam, a felét már befizettem a karitatív szervezet számlájára” – mondta Bencsik János. A képviselő hozzátette, ma is ugyanúgy szavazna, ahogyan tette. A büntetés nem érte váratlanul, tudta, hogy szavazatának következménye lesz, döntését a frakció alapokmányának ismeretében hozta. (A büntetés mértékéről azonban a frakcióvezető dönt.)
Hogy a frakciófegyelem intézménye szerinte nem köti-e meg túlságosan a a képviselők kezét, Bencsik azt mondta: „Ezt a működési rendet hívják a közfelfogás szerint liberális demokráciának. Ez maga a szabad, liberális demokrácia.”
Mindenki tudja, mikor bólintson
Elmondások szerint korábban sem feltétlenül szavaznak az előzetes frakcióülésen a Fideszben arról, hogy kötelező irányt szabnak-e a képviselők szavazatának. Egyszerűen mindenki számára világos, hogy ha nem akarja veszélyeztetni egzisztenciáját, akkor hogyan kell szavaznia.
Erre utalt Orbán gyulai frakcióülésen két éve elhangzott kijelentése, amelyet Ángyánnal vitázva tett:
aki tisztességesen viselkedik, és megsebesül a csatatéren, azt kihozzuk, de aki nem, arra mi is lőni fogunk.
A Fidesz frakcióigazgatója, Balla György szerint a frakció jelenlegi alapszabálya egyértelmű: kétharmados törvények esetén kötelező érvényű a szavazáson a megfelelő voks leadása. Elméletben tehát a kétharmados szabály elfogadásához a parlament kétharmadára sincs szükség, hiszen elég a frakcióvezetés utasítása a frakciótagok felé. Aki attól eltér, az bírságolható. A 2010–2014 közötti alapszabály nem tért ki külön a kétharmados törvényekre.
![DSC 5179](https://kep.cdn.index.hu/1/0/755/7551/75512/7551297_6a180976258f9df8c78e122fa6c422d7_wm.jpg)
Majtényi László szerint az intézmény – amely hangsúlyozottan nem a Fidesz sajátja, csak a párt frakciójának súlyánál fogva ennek van most jelentősége –
nem egyeztethető össze a mandátum kötetlenségére vonatkozó alkotmányos elvvel.
Az egykori adatvédelmi biztoshoz hasonlóan látja a helyzetet Tóth Gábor Attila alkotmányjogász. A Szuverén.hu főszerkesztője a frakciófegyelem gyakorlatát jogilag „szürke zónának” érzi. „Nem új dolog és nem csak a Fideszre jellemző. Általános gyakorlattá 2000 után vált a nagyobb pártoknál”
A szabad mandátum elve alapján a képviselő lelkiismereti meggyőződése szerint szabad, nem utasítható. „De a frakciók lényegében szerződést kötnek a frakciótagokkal, úgy tűnik, mintha a képviselők önként egy szerződéses viszonyban beleegyezéssel vetnék magukat alá a frakciófegyelemnek és fogadják el a megsértése esetén kirótt szankciókat.
A frakciófegyelem elfogadását tehát szokás kölcsönös megállapodásként értelmezni. „Ez a felfogás viszont minimum aggályos, de erősebben is fogalmazhatnék. Alkotmányos elveket nem lehet kvázi megegyezéssel fölülírni.”
Papírt azonban nem írnak alá a képviselők arról, hogy alávetik magukat a kötelező előírásnak. Az aktust a frakció alapszabályának megszavazása jelenti.
Nem úgy kötetlen, nem úgy kötelező
Van azonban más vélemény is, amely szerint az alkotmány világosnak tűnő megfogalmazása ellenére sem sért semmilyen elvet a frakciófegyelem.
„A szabad mandátum azt jelenti, hogy a képviselő nincsen kötve választói utasításhoz”– árnyalta az alkotmányos elvet Tóth Károly. A Szegedi Tudományegyetem nyugdíjas jogászprofesszora szerint világos, hogy a választók és a képviselő kapcsolatáról van szó, de ez nem vonatkozik a frakció és a frakciótag viszonyára.
„A frakció belső ügye, hogyan viselkedik a tagjával. A frakciótag azért fizet, mert úgy állapodtak meg” – mondta a jelenleg is oktató címzetes egyetemi tanár, afféle gentlemen's agreementnek minősítve a frakció alapszabályát. (Ellentétben a pártok alapszabályával, amelynek megalkotását a bíróság írja elő.)
Tehát nem jogi, hanem erkölcsi ígéret tesz a képviselő az alapszabály elfogadásával. „A frakciófegyelem a frakcióval, nem a választókkal vállalt kötelezettség. Ha nem lépek egyszerre, akkor kirúgnak. Ha kiszavazok, akkor kizárhatnak” – mondta Tóth Károly, hangsúlyozva, hogy a mandátum ettől még szabad, hiszen
A Hazafias Népfront megmondta
A kötött mandátum intézménye ugyan nem a szocializmus találmánya, de a képviselők rövid pórázon tartása nem meglepő módon kompatibilis volt a rendszerváltás előtti időszakkal.
A Hazafias Népfront választási programját aláírta a jelölt, ezzel közjogi kötelezettséget vállalt magára, amely alapján a képviselő elszámoltatható és visszahívható volt – ha esetleg mégis kritikusabbnak bizonyult volna, mint amilyennek a megelőlegezett bizalom megítélésekor tűnt.
Igaz, ez konkrét egzisztenciális hátrányokkal jár, hiszen a frakciók között leosztott bizottsági helyekből kieshet a kizárt képviselő, márpedig javadalmazásának egy részét ezek a tisztségek adják. A frakció és annak vezetése tehát mindenképp tud nyomást gyakorolni a képviselőre, közjogi értelemben azonban nem. Jogi szempontból ilyet nem tesz a frakcióvezetés sem, amikor bírságot szab ki a rebellisnek tartott képviselőre.
Másrészt viszont nőtt is a képviselők mozgástere, miután januárra a kormányoldal parlamenti többsége Navracsics Tibor távozásával és Lasztovicza Jenő halálával a kétharmad alá csökkent. Ha az időközi választásokon sikerül is ismét a kétharmad fölé jutni, a Fidesz-frakció vezetése nyilván háromszor is meggondolja, hogy milyen erős szankcióval sújtsa a renitens képviselőket.
Persze, ha nem tesz eleget, akkor a frakcióban kezdeményezhetik a kizárását, ami a frakciótagok többségének támogatásával érvényesíthető. Ha valamely képviselő tehát a frakció tagja akar maradni – mert egy kérdésben ugyan ellenkezett a véleménye, de egyébként azonosulni tud a párttal –, mégis kénytelen fizetni.
![D TT20140610035](https://kep.cdn.index.hu/1/0/755/7551/75513/7551323_0477997447a670d2fd3be75f0015fe9a_wm.jpg)
Nem csak a szavazásban mutat irányt a frakció
A képviselőnek meghatározott esetekben az önálló indítvány benyújtásakor is ki kell kérnie a frakcióvezetés engedélyét, ha erről a párt alapszabálya így határoz. Ennek megsértése azonban közjogi értelemben ismét nem szankcionálható, ám a frakció határozhat úgy, hogy a képviselőt kizárja soraiból.
Ám épp azért, mert a büntetés alapját adó, az adott frakció által elfogadott alapszabálynak jogi ereje nincs, ezért a képviselő sem fordulhat bírósághoz, ha jogtalannak érzi a rá kirótt büntetést.
Ángyán József például épp alkotmányjogi aggályai miatt nem is fizette be a büntetést, amiért jogi retorzió nem érte, nem is érhette. Igaz, a családi gazdaságok helyett a nagybirtokok kialakulását elősegítő földtörvény miatt pártjával szembefordult agrárpolitikus pályafutása ezzel a Fideszben véget ért.
Ha a büntetést kikényszeríthető volna jogilag, az valóban ellentétes lenne az alkotmánnyal, ahogyan az is, ha valamilyen szerződést íratnának alá a képviselőkkel, amely ilyen kitételt tartalmaz.
Tóth Károly szerint a frakciófegyelem inkább a működőképes parlament garanciája, hiszen egyben tartva a frakciót, biztosítja a parlamenti többség fenntartását. Épp olyan használható eszköz, mint a parlamenti küszöb.