Déli pu alagútomlás: a rétegvíz a bűnös
További Belföld cikkek
- Kigyulladt a népszerű magyar cukrászda, megkezdték az oltást
- Szentkirályi Alexandra Karácsony Gergelyt tette felelőssé a budapesti droghelyzetért
- Egy egymilliárd forintos kezelés mentheti meg a 9 éves Mirkó életét
- „Szándékos gyilkosság volt” – megszólaltak a Budapesten meghalt amerikai nő szülei
- Hét órát ültek a Wizz Air magyar utasai a gépen, majd még 10 órát váratták őket a repülőtéren
A műszaki jelentést a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) út- és vasútépítési tanszékének szakértői készítették az önkormányzat felkérésére. Az összegzés szerint nem erózió, hanem suvadás történt a Déli pályaudvar felé vezető vasúti alagút feletti rézsű felső rétegében. Ennek oka pedig nem az önkormányzat kezelésében lévő Csukló utcára hulló csapadékvíz, hanem a Gellért-hegyre mint vízgyűjtő területre hullott csapadékból származó rétegvíz. A suvadás mechanikai oka a talaj nyírószilárdságának kimerülése; a talajtömeg belsejében íves csúszólap alakult ki, amely felett a talaj elmozdult - áll a műszaki szakértői véleményben.
A szakemberek azt is megállapították, hogy az alagút bejáratának környezetében jelentős számban találhatók felszíni mozgásokra utaló jelek. A szakértők sürgették a helyreállítási munkálatok elkezdését, hiszen "a késlekedés a suvadás felfelé történő továbbterjedését okozhatja, amely veszélyezteti a terület közműveit és a környékbeli ingatlanok megközelítését". A környékbeli épületeket azonban ilyen okból veszély nem fenyegeti - tették hozzá.
A szakvélemény szerint az alagút szerkezete a rézsűcsúszás hatására valószínűleg nem sérült meg, és ha a bejárat védelme megoldódik - például a mellvédfal ideiglenes elbontásával és a föld további lecsúszásának meggátolásával -, a vasúti közlekedés néhány héten belül helyreállhat.
A jelentés szerint az újbudai önkormányzat mulasztása nem állapítható meg a Déli pályaudvar forgalmának leállításához vezető rézsűcsúszásért. A szükséges veszélyelhárító és helyreállító munkálatokat a MÁV-nak kell elvégeznie - írták a szakértők.
Az MTI az ügyben megkereste a MÁV-ot, amely azt közölte: folyamatban vannak a vasúttársaság belső és külső szakértői vizsgálatai, beleértve a geotechnikai és hidrológiai szakvélemények összeállítását is. Ezzel párhuzamosan a MÁV folytatja a kárhelyreállítással kapcsolatos előkészületeket, egyeztetéseket annak érdekében, hogy mielőbb újraindulhasson a vonatforgalom az alagútban és a Déli pályaudvaron - hangsúlyozták.
Január 25-én támfalkövek hullottak a sínekre a Déli pályaudvari vasúti alagút kelenföldi oldalán, másnap pedig a támfal is megcsúszott. Az első vizsgálati eredmények szerint - amelyekkel ellentétes következtetésre jutottak most a BME szakértői - ezt az okozta, hogy a Csukló utcánál felgyülemlett a csapadékvíz, emiatt megcsúszott az ottani földút, és a víz alámosta a támfalat is. Január 31-én újabb kövek estek le a vágányra, és tovább csúszott a támfal földje a Déli és a Kelenföldi pályaudvar közötti alagútnál.
A MÁV Zrt. a támfal első megcsúszásakor lezárta az alagútnál lévő egyik vágányt és átszervezte a Déli pályaudvar közlekedését, január 31-én pedig teljesen lezárta a pályaudvart.
Mint korábban beszámoltunk, több hétig tarthat a Déli pályaudvar támfalának ideiglenes megerősítése, ezt követően közlekedhetnek újra a vonatok, az alagút végleges helyreállítási munkái pedig a második negyedévtől indulhatnak.
A Déli pályaudvarhoz vezető vasúti alagút lezárása számos kellemetlenséget okozott az utasoknak.