Posta: Nem elveszett, uram, csak nincs meg

2015.03.17. 06:16
Tamás kiváló levelet fogalmazott a Postának, mert ajánlott, biztosított csomagjának érkezéséről ugyan még kiértesítették, de onnantól a Posta teljesen elveszítette a fonalat, és vélhetően a csomagot is. Közben olyan erős mondatokkal tartották benne a lelket, mint, hogy „Nem elveszett, uram, csak nincs meg!".

Az egy héttel ezelőtt született levelet szinte teljes egészében közöljük:

„Tisztelt Ügyfélszolgálat!

Szeretnék megosztani Önökkel egy megmosolyogtató történetet, mely a minap esett meg velem.

Pár hete egy svájci webshopot böngészve úgy döntöttem, hogy internetes vásárlásra adom a fejem. Mivel tudom, hogy nem ajánlott küldemények esetén a Magyar Posta finoman szólva híján van a protestáns munkaetikának, így szállítási opcióként előrelátóan a „Registered, insured mail” lehetőséget választottam (angolul nem tudók kedvéért: ajánlott, biztosított küldemény).

A rendelés feladása után türelemmel vártam a csomagomat, és február 25-én az Önök kézbesítő kollégája el is helyezett egy értesítő szelvényt a postaládámban, melyen 10 munkanapos megőrzési időt jelezve a budapesti 112-es postát tüntette fel küldeményem tartózkodási helyének.

Március 7-én, szombaton zakatoló szívvel, csillogó szemekkel léptem át a 112-es posta Vásárhelyi Pál utcai épületének küszöbét. Értesítőmet átnyújtottam az egyik alkalmazottnak, aki eztán hosszú időre eltűnt a borítékokkal megrakott polcok rengetegében. Tíz perc után a hölgy arra kért, foglaljak helyet, és biztosított róla, hogy szólítani fog, ha előkerült a csomagom. Negyedóra elteltével közölte velem, hogy a küldeményt nem találják, de ne csüggedjek;

hagyjam náluk a telefonszámomat, és amint megkerül, hívni fognak.

Kérdésemre, miszerint mi történik, ha a 10 napos megőrzési időn túlmenően sem hívnak, kitérő választ adott. Mikor afelől érdeklődtem, hogy készül-e jegyzőkönyv arról, hogy az ajánlott küldemény átvételére megjelentem, de azt nem találták, nemleges választ adott. Szerencsémre a küldeményben nem bírósági idézés vagy egyéb hivatalos irat van, így megengedhettem magamnak, hogy eltekintsek a jegyzőkönyvtől...

Mivel az Önök kollégáinak négy nap alatt nem sikerült felhívniuk a csomagot illetően, így március 11-én ismét felkerestem a 112-es postahivatalt. A szelvényem átvétele után a személyzet ismét hosszasan kutakodott a polcok között, majd a kollégájuk közölte, hogy nincs meg a keresett küldemény, így legjobb lesz ha

meghagyom a telefonszámomat, hogy azon keresztül értesítsenek, ha megkerült.

Mikor közöltem vele, hogy ezt négy nappal ezelőtt már megtettem, a hölgy szabadkozott, idézem:

Akkor nem tudok mit csinálni. Nem fogom magam keresztre feszíteni, hogy most előkerítsem.

Ezzel némiképp egyet kellett értenem, mert bár egy pillanatig melegséggel töltött el a názáreti Jézus Krisztushoz hasonlóan kereszten agonizáló postai alkalmazott gondolata, ez mégiscsak barbár dolog volna. Kérdésemre, miszerint a svájci fél hogyan fog értesülni arról, hogy a küldemény elveszett, azt felelte, idézem:

Nem elveszett, uram, csak nincs meg!

(Nem kis derültséget okozva a jelenlévők körében.)

Látszólag tehát újfent patthelyzetbe kerülve hagytam el az intézményt; ezért merült fel bennem az ötlet, hogy Önökhöz fordulok történetemmel. A fenti anekdota kapcsán ugyanis felmerült bennem néhány kérdés:

  • Hogyan fog értesülni a svájci fél a kézbesítés sikertelenségéről? Ki gondoskodik a felek kártalanításáról? Hol van a csomagom? Egyszer már ott kellett lennie egy kézbesítőnél, hiszen ezért kaptam értesítőszelvényt, nemde?
  • Ha a postások a biztosított, ajánlott küldeményt is képesek elveszíteni, akkor igaz-e, hogy csak azért nem hagyták még el a fa*****t, mert az hozzájuk nőtt?
  • Ha képtelenek megőrizni a csomagot, akkor miért dobnak be értesítőszelvényeket a címzettekhez, ezzel felesleges utánajárást és sorban állást okozva nekik, bizonyos esetekben pedig veszélyeztetve a postai személyzet testi épségét? Miért nem lopják el egyszerűen úgy, ahogy a nem ajánlott küldeményeket szokták, szépen szőnyeg alatt?

Kérem igyekezzenek mihamarabb megválaszolni a felmerült kérdéseket, másképp kénytelen leszek magasabb szintekre eszkalálni az ügyet, ami hosszabb utánajárást igényel, mint jelen levelem megfogalmazása, így ha lehet, ettől eltekintenék.

És még egy tanács a végére: ha postát üzemeltetnék, akkor az első szolgáltatás amit nyújtanék, az úgynevezett „kézbesítés” lenne. Ha a kézbesítés már 100%-os hatékonysággal működne, akkor felvenném a termékportfólióba az olyan feláras szolgáltatásokat, mint az expressz 24 órás kiszállítás, postafiók-üzemeltetés stb. Figyeljék meg, hogy az előző bekezdésben nem szerepelnek a következő kifejezések: sorsjegy, életbiztosítás.

Maradok tisztelettel,

Z. Tamás"

To be continued...

Tamás levelére rövid levélben reagált a Posta: „Köszönjük, hogy észrevételével ügyfélszolgálatunkhoz fordult. A jelzett problémát kivizsgáljuk, és annak eredményéről tájékoztatni fogjuk. A válaszunkig szíves türelmét kérjük. Üdvözlettel: Sz. I. ügyfélszolgálati munkatárs, Magyar Posta Zrt."

Múlt hét pénteken mi is megkerestük a Postát, hátha tudnak mondani valami megnyugtatót, vagy egyszerűen csak elmagyarázzák, mi történhetett, esetleg kiderül, tendenciáról van-e szó, vagy szerencsétlen véletlenek összjátékáról. Ígérték, legkésőbb hétfőn megkapjuk a választ.

Sajnos nem kaptuk meg.

FRISSÍTÉS! Megjött a Posta válasza

A konkrét panasz kapcsán engedje meg, hogy a Magyar Posta ezúton is elnézést kérjen az ügyfélnek okozott kellemetlenség miatt. Az ügy kivizsgálása folyamatban van, a panaszos ügyféllel kollégáink felveszik a kapcsolatot.

Sajnos előfordulhatnak olyan esetek, amikor a küldemény eltűnik vagy megrongálódik. Abban az esetben, amikor bizonyíthatóan a Magyar Posta hibájából adódóan tűnt el vagy sérült meg a küldemény, a vonatkozó jogszabályi előírások szerint kártérítési felelősséggel tartozunk. A nemzetközi küldemények esetében a kártérítés menetéről az Egyetemes Postaegyezmény 23. cikke rendelkezik. Az ebben foglalt előírásoknak megfelelően a feladó jogosult kártérítésre, mivel a küldemény a feladó tulajdonát képezi mindaddig, amíg a kézbesítés meg nem történik. A címzett csak akkor jogosult kártérítésre, ha a feladó lemond a kártérítési jogáról a címzett javára. Ezt a feladó a külföldi postaigazgatásnál kezdeményezheti, amihez az MP Zrt. egy angol nyelvű igazolást állít ki.

A küldemények kézbesítése kapcsán általánosságban elmondható, hogy a Magyar Posta Zrt. a hatályos jogszabályokban megfogalmazott minőségi elvárásokat maradéktalanul teljesíti. A Magyar Posta Zrt. évente több százmillió küldeményt kezel. Ezen küldeményszámhoz képest elenyésző a megalapozott panaszok száma. A nemzetközi mérések alapján a nemzetközi küldeménykezelés átfutási idejében és biztonságosságában a Magyar Posta Zrt. a megbízható, jó posták között szerepel. A Magyar Posta Zrt. minőségi eredményeit alátámasztja, hogy a Magyar Posta az EMS szolgáltatás (nemzetközi expressz szolgáltatás) 2013. évi magas színvonalú ellátásáért 2014 áprilisában elnyerte az UPU (Egyetemes Posta Egyesület) arany fokozatú elismerését, így a társaság ezen a területen bekerült a világ négy legjobb szolgáltatója közé.