23 helyett nyolc óvodát akarnak Újbudán
További Belföld cikkek
- Tizenhárom autó ütközött az M6-oson, teljesen megbénult a forgalom
- Kiderült, miért növekednek folyamatosan a várólisták Magyarországon
- Légvédelmi eszközöket telepítenek Magyarország északkeleti részébe, a honvédek is készenlétben vannak
- Felfüggesztett börtönbüntetésre ítélték a mentőápolót, aki kórház helyett hazavitt egy ittas, gerincsérült férfit
- Veszélyre figyelmeztet a rendőrség, senki nincs biztonságban
Az összevonás a gyakorlatban azt jelenti, hogy más, például a 3. és 13. kerületi rendszerhez hasonlóan egy intézményvezetőhöz a jelenlegiek közül három óvoda tartozna, vagyis egy óvodaigazgató a mostani 100-200 fős gyereklétszám helyett 400-700 gyerek mellett dolgozna. Az óvodavezetők munkáját minden intézményben helyettesek segítik majd. Ők csoportot vezetnek és mellette a tagóvoda adminisztrációját is segítik.
Központosítunk, mert központosítunk
A döntést előkészítő, Molnár László által benyújtott szakértői anyag (pdf) elérhető az Újbuda.hu-n, és abban felsorolják a potenciális átszervezés előnyeit és hátrányait. Ezek alapján egyáltalán nem egyértelmű, hogy miért és kinek jó pontosan a komoly átszervezés. Az alpolgármester egyelőre nem tudja, hogy pontosan milyen összegszerű haszna lesz az összevonásoknak, előzetesen 80-100 millió forintra számít. Az előnyök között a spórolás nem szerepel, azt írják például, hogy könnyebben lehet majd elosztani a gyerekeket, könnyebben lehet majd pályázni, illetve, hogy "hosszú távon a közigazgatásban az intézményfenntartás a központosítás felé tart".
Egy általunk megkérdezett újbudai óvónő (aki félti állását, ezért név nélkül nyilatkozik) azt mondta, hogy az előterjesztésben vázolt, menedzser típusú óvodai vezetés azért nem lehet sikeres, mert megszünteti az óvoda családias jellegét. „Az óvodavezetőkre nagy terhet rónak az intézményvezetéssel kapcsolatos napi adminisztrációs feladatok, de legalább ilyen fontos, ha nem fontosabb az emberi oldala munkájuknak: a gyermekekkel és szüleikkel való napi kapcsolattartás, az óvodapedagógusok munkájának szakmai támogatása, segítése. A jó óvodavezető ott van minden szülői értekezleten, minden kiemelt fogadóórán, segíti kollégáit” - mondta. Dr. Molnár László alpolgármester szerint viszont nem a jelenlét a jó óvodavezető legfőbb tulajdonsága. Azt mondja, hogy ismer olyan óvodavezetőt, aki hatszáz gyereket ismer név szerint, és olyat is, aki egyet sem. "Egy óvoda nem attól működik jól, hogy a vezető ott ül-e egész nap, hanem hogy a magasan képzett óvodapedagógusoknak megteremtjük a feltételt, hogy végezhessék hivatásukat" - fogalmazott.
Egy újbudai szülő indította azt az online petíciót, amivel első körben a központosítás ellen tiltakoznak a szülők. „Ki fogja vállalni a szülők felé a szakmai és emberi garanciát, amit jelenleg az óvodavezetők vállalnak a helyszínen? Napi, akut helyzetekben milyen határidővel lehet majd felelős döntést hozni? Ha az óvónők és dadusok nem érzik magukat biztonságban hogyan tudják gyermekeinknek megadni majd az érzelmi biztonságot? Mikor, ki fogja koordinálni az óvónőket és a dadusokat betegségeknél, hirtelen hiányzásoknál? Alkalmatlansági kérdések hogy fognak kiderülni?” - sorolja kérdéseit a petícióban.
2015 szeptemberétől beindulna
Dr. Molnár László szerint a fenti problémák megoldása a megfelelő óvodavezető személye. "Bízom abban, hogy megtaláljuk a pályázatok során azokat az óvodavezetőket akik képesek ezt a feladatot megoldani" - mondta az Indexnek. Ugyanakkor, az előterjesztéséhez csatolt dokumentumban a központosítás hátrányaként éppen azt vetik fel, hogy ha az önkormányzat "nehezen talál szakmailag alkalmas óvodavezetőket, akik a nagyobb létszámú óvodák vezetésére alkalmasak". Pedig elvileg szeptembertől már ez a rendszer működne. Egy másik újbudai óvodapedagógus, azt mondta, véleménye szerint nagyon nehéz lesz jó szakembert találni erre a posztra, mert azt "jó érzésű, megfelelő szakmai elvekkel rendelkező ember nem vállalja el".
600-700 gyerek között az akut helyzetek is gyakoribbak, ezekre Molnár László azt mondja, szintén megoldhatóak, ugyanis a z óvoda és a vezetők egy városrészen belül vannak, a telephelyek egymástól tíz percre gyalog. "És eddig is, ha az óvodavezető nem volt bent az óvodában, az ott lévők a megfelelően kialakított rendben döntöttek és intézkedtek" - reagált arra a kérdésre, hogy a mi a helyzet olyankor, ha például azonnali gyermekvédelmi vezetői döntésre van szükség.
A 11. kerületi képviselőtestület a március 19-i rendkívüli ülésén dönt az előterjesztésről. Szintén a március 19-i testületi ülésen tárgyal egy 300 millió forintos pályázatról is, amit óvodafejlesztésre fordítana az önkormányzat.