Jácint
15 °C
31 °C

Ugyanott építik meg az utat, ahol Simicskáék elkezdték

D  MJ20140404018
2015.06.03. 12:16
Meglesz a négysávos összeköttetés Budapest és Szolnok között, és pontosan ugyanazon a nyomvonalon, ahol Simcska Lajosék elkezdték építeni az M4-est. Csak nem autópályaként, hanem autóútként építik meg. Mindent újra kell gondolni, újra kell számolni - mondta Orbán Viktor.

Autóútként építik meg Budapest és Szolnok között az M4-est, amelynek építését néhány héttel ezelőtt állította le a kormány. Orbán Viktor és Szalay Ferenc, Szolnok polgármestere szerdán jelentette be, hogy meglesz a négysávos összeköttetés a főváros és Szolnok között, "ugyanazon a nyomvonalon, de más műszaki tartalommal" - ahogy Szalay fogalmazott.

Mint arról beszámoltunk, Lázár János és Seszták Miklós miniszterek márciusban elrendelték, hogy azonnal állítsák le az M4-es autópálya építését. A kormány arra hivatkozott, hogy az Európai Bizottság indokolatlannak tartotta a beruházást, és túlzottnak látta az építési költséget. Az EB szerint csak kartellezéssel jöhetett ki a közel 4 milliárdos kilométerenkénti építési költség. Ezért a kormány elállt a beruházástól.

Az M4-est több cég is építette, például a Simicska Lajoshoz köthető Közgép is. Egy 46,7 milliárdos részt nyert meg a Colas-Swietelsky konzorcium, egy 32,5 milliárdosat a Közgép-A-Híd páros, és egy 31,5 milliárdosat a Strabag. 

Most kiderült, hogy "ez az útépítés nem marad torzó", és nem autópályaként, hanem autóútként folytatják a beruházást - jelentette be Orbán és Szalay Ferenc. Arról nem beszéltek, hogy ki építheti, a miniszterelnök csak annyit mondott, hogy "remélhetőleg ésszerűbb költségekkel" jár majd a beruházás.

Mindent újra kell gondolni, újra kell számolni.

Orbán szerint a jogi szempontok miatt kellett leállítani az építkezést, de politikai szempontból mindig is ragaszkodtak a Budapest-Szolnok négysávos úthoz. Már 1988-ban is azt akarták a helyi fideszesek.

Orbán Viktor emellett bejelentette, hogy a Modern Városok program keretében milyen fejlesztésekről döntöttek:

  • A négysávos Budapest-Szolnok út mellett megépül egy várost elkerülő út. "Megépítjük az északit, meglátjuk, kell-e a délit fejleszteni".
  • 300 hektáros új ipari park kialakítása: "a polgári berendezkedéshez gazdasági erő kell: az ipart kell fejleszteni", a terület vételárát a kormány állja.
  • A Véső úti MÁV-sporttelep fejlesztése.
  • A Művésztelep fejlesztése 1 milliárd forintért.
  • A Tiszaliget, különösen a strandfürdő fejlesztése. A következő évben megkezdik az építkezést, 2018 elejére lezárják.
  • Új kikötő építése, hiszen "Szolnok a Tisza városa". Ez is 1 milliárdba kerül majd.
  • Az országos vízügyi igazgatás Szolnokra költöztetése. Ez még nem biztos, de Orbán nem tartja lehetetlennek. Fontosnak látja továbbra is, hogy az államigazgatás különböző intézményei Budapestről vidékre költözzenek.  
  • "Szolnok vasutas város", a vasútirányítási központ kialakítása.

A sajtótájékoztató újdonsága az volt, hogy korlátozták a kérdések számát. Eddig az újságírók szabadon, a fejlesztések témájáról eltérő kérdéseket is feltehettek (az Index például Habony Árpádról kérdezte a miniszterelnököt, vagy a homofóbia-ellenes világnapra szóló üzenetéről). Ezúttal viszont csak négy kérdésre volt idő, ebből három helyi újságíró a fejlesztések határidejét firtatta, míg az EchoTV a négysávos út részleteit tisztázta. Az Index kérdésére nem maradt idő.

Borítókép: Mészáros János/ MTI