Országos nyelvi felméréssel szívatják a diákokat egy nappal a vakáció előtt

2015.06.11. 12:23 Módosítva: 2015.06.11. 15:06

Napok óta kánikula van. Holnap a legtöbb helyen vége az iskolának, a táblákon már az áll, hogy AKÁCIÓ!!! Az általános iskolákban mindenki a ballagásra készül.

Az Oktatási Hivatal nagyon jó érzékkel a mai napra időzítette az országos nyelvi kompetenciafelmérést. Minden hatodikos és éppen a ballagására készülő nyolcadikosnak ma még meg kellett írni egy angol vagy német tesztet. 

A felmérés kétszer harminc perces. A diákoknak az olvasott szöveg és a hallott szöveg értésével kapcsolatos feladatokat kellett megoldaniuk. "A feladatlapok kitöltése alatt sem szótár, sem más segédeszköz nem használható" - olvasható az Oktatási Hivatal utasító hangú körlevelében (.pdf).

A kompetenciamérés célja, hogy országos képet adjon a diákok idegen nyelvi tudásáról, és az iskolák is visszajelzést kapjanak, mennyire eredményes náluk a nyelvtanítás. 

Bár a diákok nem kapnak jegyet, egy szülő az Indexnek azt mondta: az időpontválasztás így is súlyosan elhibázott. A diákokat (főleg a nyolcadikosokat) ilyenkor már egyáltalán nem érdekli semmi, így a motiváció teljes hiányában nagy részük feltehetően a valós tudásánál rosszabbul fog teljesíteni (a szülő ezt nem ilyen szépen fogalmazta meg). Kérdés, hogy ebből milyen következtetést fognak majd levonni a kutatást végző szakemberek.

Bonus értelmetlenség, hogy a tanításnak hivatalosan csak június 15-én, azaz hétfőn van vége, amit sok iskolában be is tartanak. "A történelem során először az elballagott diákoknak (papíron) még lesz tanítás" - írta egy olvasónk.

A nyelvi mérés időpontját a tanév rendjéről szóló miniszteri rendelet rögzíti, amely 2014. április 30. óta nyilvános volt, így az iskolák időben felkészülhettek, válaszolta kérdésünkre az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi).  A tárca szerint a mérést egy-egy tanulási szakasz végére kellett időzíteni, hogy lássák, eléri-e a diákok nyelvtudása nyolcadik végére az A2-es szintet.     

A tárca szerint  nem befolyásolja a diákok hozzállását és motivációját, hogy az iskola befejezése előtt pár nappal végzik a felmérést. A tárca írásos válasza szerint ilyen alapon minden április vége utáni iskolai számonkérés felesleges lenne, legfeljebb csak a bukással való fenyegetőzés hatna a tanulókra, ami természetesen nem igaz. "A kompetenciamérések sok éve rendelkezésre álló eredményei nem ezt mutatják, hanem arról tanúskodnak, hogy a tanulók legnagyobb része május végén is arra törekszik, hogy bármilyen megmérettetésen a képességeinek megfelelő teljesítményt nyújtsa" - írta az Emmi. 

Mivel a mérés célja elsődlegesen az, hogy az iskolák maguk kapjanak hiteles képet saját nyelvoktatásuk eredményességéről, a megszületett eredményeket a helyi sajátosságok tükrében tudják majd értelmezni. A jövő évi nyelvi kompetenciamérést mindenesetre valamivel jobb időpontban, 2016. május 18-án fogják megtartani.