A Gripen-pilóta egyszerre nyomta a féket és a gázt
Az Index információi szerint a Magyar Honvédség vizsgálata arra jutott, hogy a magyar Gripen csehországi balesetét egyértelműen a pilóta hibája okozta.
A vizsgálat legfőbb megállapítása az, hogy a gépen nem találtak olyan technikai hibát, amely a balesetet okozhatta volna.

Mint emlékezetes, a kétüléses JAS-39-es vadászgép május 15-én a Prágától keletre fekvő Čáslav katonai repülőtéren tartott gyakorlat során túlfutott a kifutópályán, és súlyos károkat szenvedve egy szántóföldön állt meg. A pilóták katapultáltak.
A vizsgálatra rálátó forrásaink szerint a honvédségnél arra jutottak, hogy a leszállási manővernél a gép parancsnoka egyszerre nyomta a féket és a gázt, ezért nem sikerült idejében megállnia. A landolást követően kikapcsolt az elektronika, ezért a pilótának manuálisan kellett volna visszavennie a gázt, ám ez nem történt meg. A gépet Ugrik Csaba dandártábornok vezette.
Hende Csaba honvédelmi miniszter június elején tartott parlamenti bizottsági meghallgatásakor még azt mondta, nem lehet tudni, hogy mi okozta a csehországi Gripen-balesetet. Benkő Tibor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke a Magyar Hírlapnak adott interjújában szintén azt hangoztatta, először a pilóta, majd a hátul megfigyelőként ülő őrnagy is fékezett, a gép mégis túlfutott a kifutópályán. „Azt majd a vizsgálat állapítja meg, hogy műszaki hiba, emberi mulasztás, a körülmények, vagy ezek együtt felelősek a történtekért.”

Azt Benkő Tibor is leszögezte, hogy már a vizsgálat akkor állása biztossá tette, nincs összefüggés a Gripenek csehországi és a későbbi kecskeméti balesete között.
Lázár János legutóbbi kormányinfó sajtótájékoztatóján szintén beszélt a Gripenekről. Azt mondta: tárgyalásban vagyunk a svédekkel, és a kormány azon van, hogy Magyarország új, de legalábbis egy másik gépet kapjon a Csehországban javíthatatlanul megsérült vadászgép helyett.
Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.