A Belváros lassan megutálja a Kossuth teret
További Belföld cikkek
- Kiengedték a börtönből a korábban tévesen elítélt Kaiser Edét
- Törvénysértő felújításról beszélt a minisztériumi dolgozó, egy nappal később kirúgták
- Lázár János olyan fejlesztéseket ígért meg, amelyeket korábban még ellenzett
- Vitályos Eszter Magyar Péternek: Te prédikálsz a nők elleni erőszakról?
- Lázár János elismerte: volt belső vizsgálat a MÁV-nál az újvidéki tragédia miatt
Többször írtunk már az V. kerületben megnövekedett autósforgalom miatti folyamatos konfliktusról. A problémát alapvetően három dolog befolyásolja: a Kossuth tér felújítása − illetve a Nyugati tér átalakítása − miatt megváltozott forgalmi rend, a megnövekedett turistabusz-forgalom, illetve a városnéző buszok elszaporodása. A megnövekedett autós és buszforgalom miatt az ott élők folyamatosan panaszkodnak, mondván, egy csendes , nyugodt élhető kerületrészből egy forgalmas, a légszennyezettségi határérték többszörösét produkáló városrész lett.
Az Első Budapesti Trolicirkusz történetét végig dokumentáltuk: ez az egyik probléma, amivel kapcsolatban nincs megegyezés, viszont a legtöbb megoldás csak hozzájárul a környék kezelhetetlen forgalmi helyzetéhez. A trolikról legutóbb azért írtunk, mert a kerület vezetése és a BKK azt mondta, megegyezésre jutottak a két évig folyamatosan átmeneti tolatgatós trolifordulóval kapcsolatban. Meg fog szűnni, és az eredeti tervek szerint szerint fordul majd a 70-es és 78-as troli, megkerülve egy háztömböt a Honvéd utca végén.
Azt a háztömböt, ahol bizony egy nagyon kemény kerületi érdekképviselettel foglalkozó hölgy a közös képviselő. Ő és egyesületük évekig meg is tudták akadályozni, hogy a ház falára felkerüljenek a felsővezetékeket tartó kampók, mondván, a törvény szerint a társasház közössége eldöntheti, hogy akar-e oda olyasmit. És sem ők, sem az egész Honvéd utca nem szeretné, ha az egyébként is „élhetetlenségig” növekedett forgalmú utcát még egy troli is terhelné.
Én balga, sikertörténetként írtam meg a megállapodást, gondoltam is, micsoda városdinamikai siker: három érintett − V. kerület, BKK, ott élők − megegyezett, és megoldás született a problémára. Korai volt az öröm, már a cikk után másnap megkeresett telefonon Igali Györgyné, a Lipótvárosunk Egyesület vezetője, hogy szó sincsen megegyezésről, az Indexet csúnyán rászedték. Lehet, hogy a kerület és a BKK megegyezett, de a lakossággal senki nem egyeztetett, és a trolifordulóhoz továbbra sem járulnak hozzá, ha kell, egész napra kiülnek a nyugdíjas kerületlakók az útra egy kisszékre, akár a börtönt is vállalva.
És a troli csak az egyik dolog, az egész kerületrész forgalma elviselhetetlen, a megoldásra tett ígéreteknek pedig egy töredéke valósult csak meg.
Az egyeztetésre meg is hirdetett az V. kerületi képviselő-testület egy közmeghallgatást, amire Igaliék előre el is küldték a kérdéseiket. De miről is van szó az egyesület szerint, mi az, amit szeretnének a lakók, de az elmúlt évek alatt nem sikerült elintézni:
- A 70-es 78-as troli ne a Honvéd utca végén található lakóépület körül forduljon meg, hanem például a Nagy Imre-szobor körül. (erről itt olvashat részletesen)
- A Belváros-Lipótvárost teljes egészében átszelő 15/115-ös buszjáratoknál kizárólag környezetkímélő járműveket használjon a BKK.
- Turistabuszok belvárost elkerülő útvonalának kijelölése, azok be nem engedése a Lipótvárosba.
A közmeghallgatások mindig izgalmasak, ha van valami nagyon konkrét, nagyon kézzelfogható probléma, amiben nem igazán sikerül megegyeznie a kerület vezetésének és a lakóknak. Jelen esetben a kerület ezen részének lakói három éve állnak folyamatos tárgyalásban az éppen aktuális polgármesterrel, alpolgármesterrel, BKK-s vezetőkkel, szakemberekkel. Saját pénzből készíttettek forgalomszámlálást, saját pénzből fizettek közlekedésügyi szakértőt, hogy konkrét tervekkel álljanak a kerület elé. Korábban Rogán Antallal gyűrték egymást, most Szentgyörgyvölgyi Péterrel.
A közmeghallgatáson előkerülő problémák közül kétségtelenül a leghangsúlyosabb a Honvéd és Szemere utca megnövekedett átmenő forgalmának elviselhetetlensége, illetve a kerület és a BKK tehetetlensége az ügyben. Ez a két utca lett az, ahonnan az autósok kihajtanak a körútra, hogy onnan a Margit híd felé haladjanak tovább. Hiába nyitotta meg a BKK újra a Nyugatinál a Bajcsyn a balra kanyarodást, az egyrészt valószínűleg kevés, másrészt nagyon friss még a dolog, a polgármester szerint idő kell, hogy az emberek használják.
A polgármester azért elmondta az eredményeket is: a városnéző buszok a rakparton állnak meg, a turistabuszok pedig csak reggel 7 és 9 óra között hajthatnak be a kerületbe. A troliforduló pedig félmegoldás ugyan, de ez is több a semminél: ott fordul ugyan, ahol egyáltalán nem akarják az ott lakók, de legalább a járat járműveinek fele már önjáró, alacsonypadlós, halkabb jármű lesz.
Mégsem kell a lakók beleegyezése a trolihoz
Bár korábban egy társasház közössége határozhatott úgy, hogy nem engedik meg a troli felsővezetékéhez szükséges tartók befúrását a ház falába − ahogy ezt tették a Honvéd utca esetében is −, de egy június 22-én benyújtott módosító javaslat ezt a jogot megvonná a társasházaktól.
„5.§ (1) A trolibusz kötött pályájával szomszédos ingatlan tulajdonosa és használója – a trolibusz kötött pályájának létesítéséből fakadó közérdekre tekintettel – tűrni köteles, hogy a trolibusz üzemeltetője az ingatlanon, az alatt vagy felett legfeljebb 1000 V váltófeszültség vagy 1500 V egyenfeszültség névleges értéken üzemelővezetéket, valamint az ehhez szükséges tartószerkezetet, jelzőkövet, egyéb jelzést vagy ideiglenes eszközt helyezzen el, ezeket javítsa, karbantartásukat elvégezze" − szól a módosító szövege.
Erre egy idő után már elég hangosan csattantak fel az emberek, mondván, itt szó sincs párbeszédről, kölcsönös engedményekről. Az emberek határozottan elutasítják ezt a megvalósítást, a kerület vezetői pedig mégis ebben egyeznek meg a BKK-val. Csak hogy világos legyen: a trolibusz a tervek szerint a Kálmán Imre utcán bejönne, elfordulna a Honvéd utcára, ki a Báthorira, be a Földművelésügyi Minisztérium mögötti Kozma Ferencbe, majd vissza a Kálmán Imrére.
Hiába kérik az ott lakók, hogy a Nagy Imre-szobor körül forduljon meg, a Nemzet Főterét megálmodók és az V. kerület nem akarnak oszlopokat, troli-felsővezetékeket látni ott, mondván, nem illik bele a megálmodott arculatba.
A lakosok dühét a fórumon megjelent BKK-s szakember is megkapta, akitől azt kérték számon, hogy miért nem sikerül neki egyetlen egy tervet, ötletet sem mondania a Honvéd és Szemere utca forgalmának csökkentésére. Szerinte az átmenő forgalom az egész kerület szempontjából egyértelműen csökkent, és megérti, hogy ebben az utcában érezhetően megnőtt, ami rossz, de nem lehet azt, hogy két utca miatt, annak esetleges lezárásával máshol legyen sokkal rosszabb, plusz a nagy közlekedési rendszernek is bekavarna, végeláthatatlan lavinát indítva el.
A lipótvárosiak pedig nem nagyon értették, hogy egyrészről azt hallgatják a BKK-tól és a kerülettől, hogy nem is olyan nagy a forgalom ezekben az utcákban, másrészről pedig ennek a forgalmát nem tudná átvenni környező nagyobb, többsávos utak. Hát akkor hogy is van ez? – kérdezték.
A közmeghallgatáson megjelent Juhász Péter, a kerületi képviselő-testület Együtt által delegált tagja is. Juhász amellett, hogy azonnal felajánlotta a megjelenteknek, hogy képviseli az ügyüket, ha tüntetés lesz, ő biztosan ott lesz, amellett egészen szépen meg is fogalmazta, összegezte a problémát.
Szerinte akik felszólaltak a meghallgatáson, azok arra utaltak, hogy a forgalom nem csökkent, hanem nőtt. Annak ellenére, hogy az ígéretek az ellenkezőjéről szóltak. A fideszes politikust pedig azért választották meg, hogy az itt élők érdekeit képviselje, és ne a szakmát, vagy a nagypolitikát. „Azért mert valaki fent azt mondja, hogy nem akar trolit látni a szobor körül, önnek ebbe nem kell belenyugodnia” – mondta.
A polgármester ugyan mantrázta, hogy jó, hogy beszélgetnek, hogy ez a fontos, és hogy a lakók közül is szinte mindenki mást akar, de majd lesz valami megegyezés, azért időközönként tisztázták a lakók, hogy abban azért egyetértés van, hogy az új Kossuth tér óta a környező utcákban elviselhetetlen lett az átmenő forgalom, a légszennyezettség pedig a tízszeresére nőtt.