Nándor
7 °C
23 °C

Jön ki a szerelő? Hát valamikor biztos

D MTZ20140724001
2015.07.19. 18:07
„Néha előfordul, nem tudunk mit csinálni vele” – nyugtatták egyik olvasónkat az együttérző ellenőrök, miközben az eltömített automatában ragadt visszajáróját próbálta kikaparni a gépből. A levélözönből úgy tűnik, nem néha, hanem állandóan előforduló probléma Budapesten a visszajáró papírpénz nyílásának kitömése. A BKK napi 10-15 bejelentést kap, állítják, hogy mindenki visszakapja a pénzét, aki bejelenti a panaszt. Ha ön is pórul járt, tippekkel, trükkökkel, praktikákkal segítünk, hogy a visszajárót is viszontlássa, amikor bérletet vesz.

Először én is fel akartam hívni az automatán található számot, de gondoltam, hogy szarnak az egészre, ezért inkább fogtam egy ötvenest és egy tollat, majd tíz perc munka után sikerült kihalásznom a zsebkendőt és utána az ötszázast is.

- Ádám beszámolója tömören összegzi a pesti tömegközlekedők hozzáállását az eltömített automatákhoz. Rengeteg olvasói levelet kaptunk, mióta először megírtuk, mennyit szívnak a jegy- és bérletvásárlók a gépekkel, melyek eltömítéséből sportot űznek az aluljárók-buszmegállók rosszarcú gengszterei.

A legtöbben csináld magad-alapon bányászták ki a pénzüket, vagy azután kapták vissza, hogy hivatalos panaszt tettek. Az ellenőröktől többen hiába kértek segítséget, és akik sietnek, gyorsan le szeretnék tudni a vásárlást, gyakran bukják a visszajáró papírpénzt.

Reflexből kipiszkálom

„Sajnos nem tudtam kipiszkálni a papírt, ami be volt nyomva és siettem is. 500 forintom bánta. A villamosról láttam, hogy ketten szinte verekedtek azért, hogy kivehessék” – osztotta meg történetét Dávid a visszajáróbűnözésről. A levelekből kiderült, hogy rengetegen hagyják veszni a pénzüket, miután úgy érzik, az ellenőröktől és az automatákon feltüntetett telefonszámon nem kapnak megfelelő segítséget.

Sok utast zavar, hogy a nyílás túl alacsonyan van, így nem tűnik fel, hogy el van tömve, csak ha eleve erre figyel az ember. Azt pedig menet közben veszik a legtöbben észre, hogy a BKV-kalózok a közelből figyelnek, várva, mikor adja fel vagy kér segítséget a vásárló.

Nem csoda, hogy sokakban forranak az indulatok: „A harmadik alkalommal a napokban megnyugodva tapasztaltam, hogy az automata üvege bezúzva” – írta Sándor, aki egyszer ötezer, másodszorra ezer forintot hagyott veszni.

Én már reflexből úgy veszek bérletet, hogy először a diákigazolványommal kipiszkálom belőle a zsepit. Meglepő módon mindig van valaki, aki csalódottan, de inkább dühösen rámnézve odébbáll.

- írta Mihály. „Ha valaki nagyon siet és/vagy külföldi, vagy csak nem jön rá a megoldásra, ottmarad a pénz” – magyarázta Ágota, és többen kiemelték: rosszul érzik magukat, miközben külföldieknek segítenek, hogy az egész ország rossz hírét keltik a piti tolvajok.

Válaszol a BKK: napi 10-15 bejelentés érkezik, mindenkit kártalanítanak

Eddig közel 2500 bejelentés érkezett, ami "manipulációs tevékenységre" utalt. Az esetek 40 százalékában érte kár az ügyfeleket - írta a BKK a visszajáróbűnözés elterjedtségét firtató kérdéseinkre. Idén majdnem 1000 esetben érte kár utasokat az eltömítés miatt.

„Korábban napi 3-5 eset volt a jellemző, ma már 10-15, de hozzá kell tenni, hogy ebben az időszakban folyamatosan nőtt az üzembe helyezett automaták száma” – írták, hozzátéve, hogy mindenki, aki bejelenti a panaszát, visszakapja a pénzét: „Nem tudunk olyan esetről, ahol a bejelentő jogos igény esetén ne lett volna kártalanítva.”

A BKK szerint a szervizesek folyamatosan mozognak a városban, ezért nem tudnak azonnal a helyszínre menni. Hozzátették, minden bejelentést kivizsgálnak 30 napon belül, a kártalanítást pedig olyan formában adják, ahogy az ügyfél kéri (utalás vagy készpénz). Arra a kérdésre, hogy jogilag milyen formában lépnek fel a tömítők ellen, azt írták: „A BKK megtette a szükséges jogi lépéseket, a feljelentést a Fővárosi Főügyészség részére juttattuk el.”

Bevezetés alatt van egy szoftvermódosítás, ami megakadályozza annak lehetőségét, hogy a visszajáró készpénz illetéktelenek kezébe kerüljön.

- ígérték.

 Kicsi ujjak előnyben

A módszerek vegyesek: a leggyakrabban zsebkendővel tömik el a nyílást, de van, aki Metropolt, kartonpapírt vagy rágót talált benne. De hallottunk olyanról is, ahol öt forintot fektettek be:

Ott álldogáltam, telefonáltam, hiába. Többen szerettek volna jegyet venni, de nem tudtak. Végül egy fiatalember mondta, hogy a visszajáró ablakot belülről jobb oldalról a csibészek kitámasztják egy ötforintossal. Simán kivettem az ötforintost és azonnal kiesett a visszajáró. A gyanús kinézetű emberkék ott ültek a padon, de velem nem volt szerencséjük.

- emlékszik vissza József. 

Ágota puszta kézzel piszkálta ki a papírzsepit, „kicsi ujjak előnyben”. A levelek alapján nem árt, ha van nálunk:

  • bankkártya,
  • igazolvány,
  • köröm- vagy szempillacsipesz,
  • kulcs, vagy
  • kés.

Emellé már csak türelemre lesz szükség, sokszor akár 10-15 percbe telik kibányászni a papírpénzt. Opának, aki a New York-kávézóban vendégelte meg éppen külföldi látogatóit, a feltüntetett telefonszámon javasolták először a csipeszt, majd a bankkártyás módszert. „Itt mindenki így jár” – világosította fel egy járókelő, miközben a külföldiek röhögése közepette leguggolt, és kibuherálta a zsebkendőt.

Rita pedig azt mesélte, egy nő odalépett hozzá hasonló helyzetben, hogy „a bankkártyáját ne oda dugja, hanem feljebb”. Neki kellett magyarázkodnia, hogy nem fizetni akar, csak a visszajárót kikaparni. „A hölgy rezzenéstelen arccal kinyitotta a retiküljét és a kezembe nyomott egy körömcsipeszt, ezzel ki is műtöttem a két darab kétezresemet.”

Richárd késsel piszkálta ki a zsebkendőt. „Hárman nézték végig, az egyik el is eresztett egy basszameget. Amikor körülnéztem, nem láttam sem biztonsági kamerát, sem egy valamire való szekust, aki legalább vigyázna a gépre.” A mozgólépcsőnél aztán jelezte az ellenőrnek, mi történt. A reakció:

Néha előfordul, nem tudunk mit csinálni vele.

Az ellenőrökkel kapcsolatban a legtöbb panasz ugyanez: azt mondták, az automaták a BKK-hoz tartoznak, ők nem nyúlhatnak hozzájuk.

Csak odakiabáltak, hogy semmi közük hozzá

Nagy újdonság nem lesz, de többen jelezték, hogy kifejezetten bunkó hangnemben kommunikáltak velük az ellenőrök, amikor jelezték a problémát. Ezzel együtt volt olyan ellenőr például, aki figyelmeztette a vásárlókat, hogy készpénzzel nem érdemes próbálkozni. Gabriella a Vörösmarty utcai megállónál azon akadt ki, hogy ha szólni tudnak, akkor miért nem ragasztanak ki egy cetlit. A válasz az volt, hogy ha akarnák, sem tehetnék.

Eszter az anyjával akadt el a bérletvásárlásban, nekik annyit javasoltak az ellenőrök, hogy vegyenek a gyógyszertárban nyugtatót. „Két ellenőrtől is kértem segítséget, de ők egy lépést sem mozdultak, csak a helyükről kiabálták oda, hogy nekik ahhoz semmi közük”. Az automatán szereplő számot sokadszorra, sok várakoztatás után vették fel, ott annyit mondtak, fáradjon át a Deák téri irodába és ott felveszik a panaszt, de erre nem volt ideje, épp munkába ment.

„Semmi segítséget nem kaptam. Persze a jegypénztárost is kérdeztem, ő sem segített. Csak annyit mondott, hogy semmi köze hozzá, hívjam a feltüntetett számot. Amikor arra kértem, hogy legalább tegyenek ki egy papírt a gépre, hogy rossz, azt válaszolta, hogy nem fog, mert nem szabad” - idézte fel Eszter. Végül a forgalmi irodából rohant ki valaki megkérdezni, mi történt. „Behívott a forgalmi irodába, és azonnal segített. Elmondta, hogy a jegypénztár és az ellenőrök a BKV-hez tartoznak és folyton probléma van velük. Telefonált legalább három helyre, hogy segítsen nekem, elintézte, hogy a BKK-tól hívjanak fel engem. Elkérte a számom és még aznap délután felhívott és érdeklődött, hogy hívtak-e és sikerült-e megoldani az ügyet.” Négy hét múlva pedig még a pénzét is visszakapta.

Egy nyugdíjas olvasónknak a Bikás parki aluljáróban az ellenőrök azt mondták, semmi közük az eltűnt 3500 forinthoz, szintén az ügyfélszolgálathoz irányították. Hosszú várakozás után tudott a diszpécserrel beszélni, aki szerelőket küldött. „Elég hamar jöttek is a szerelők, kinyitották az automatát, de a pénzemet nem adták vissza, azt nem lehet, írjak a BKK-nak és majd visszautalják. Írjak egy emailt megadva az adataimat, bankszámlaszámot, mert postán nem küldik a pénzt, az ügyintézés egy hónap. Uténa vissza is kaptam a pénzemet.”

Talán küld valakit pár óra múlva

Az automatákon feltüntetett segélyhívó számmal a legtöbbször az a gond, hogy

  • ki se csöng,
  • túl sokáig kell várakozni, vagy
  • nem tudnak érdemben segíteni.

„Mindkétszer hívtam az automatán látható számot, de öt percnél tovább nem volt türelmem várni az ügyintézőre” – írta Gergő. Peti legalább elérte az ügyintézőt: ”15 perc után sikerült operátorral beszélnem. A hölgy annyit tudott mondani, hogy talán tud valakit küldeni órák múlva (körülbelül este 8 volt), vagy próbáljam meg én kiszedni, ott lesz az mögötte. Csak kulcs volt nálam, így 3-4 percbe beletelt a művelet, aminek a végén a hölgy annyival tudott vígasztalni, hogy hát bizony előfordul, és hogy többen jeleztek már ezt, nagyon sajnálja.” István szerint az ő esetében pedig

a legröhejesebb az volt, amikor megkérdeztem, hogy jön-e ki szerelő, erre azt válaszolták: Hát valamikor biztos.

Editnek szerencséje volt: rögtön felvették, pedig hétvége volt. „Megkérdezték az adatokat, majd mivel sietnem kellett megkértem őket, hogy a kompenzáció miatt hívjanak vissza később. A megadott időpontban visszahívtak, bediktáltam a bankszámlaszámomat és néhány hónap csúszással, de írtak egy bocsánatkérő emailt és utalták a pénzt.” Más is arról számolt be, hogy miután felvették a jegyzőkönyvet, elmondták: 30 nap az ügy kivizsgálási ideje, utána kaphatja vissza a pénzét.

Bár rengetegen arról panaszkodtak, hogy a bejelentések ellenére semmilyen haladás nem tapasztalható, Attila pozitívumként értékeli, hogy egy hónappal az automaták bevezetése után már közterületeseket látott a gépek mellett, ami elriasztotta a bepróbálkozókat. Péter szerint az lehetne a megoldás, ha az ATM-ekhez hasonló lenyíló ajtós módszert vezetnék be.

Elnézést kér a BKK

Ellenőr munkatársainktól, valamint a biztonsági őröktől udvarias hozzáállást és segítő attitűdöt várunk el az ilyen és hasonló esetekben; erre a cikkben leírtak kapcsán újra emlékeztettük kollégáinkat.

– írta az Indexnek előző posztunk után a BKK. Hozzátették, a vállalat „már dolgozik azon, hogy az automaták nyílásának eltömése, illetve az ilyen és hasonló jellegű visszaélések száma drasztikusan csökkenhessen”.

Addig is javasolják, hogy

Segítség gomb: az ismeretlen megoldás

„Tegnap a Dózsa György úton az aluljáróba álló két automata egyike előtt kiabált egy dühös pasas, és a gépből meg egy női hang válaszolgatott neki. Azt nem figyeltem min megy a vita. De nem is tudtam, hogy már be van építve a kétirányú hangkapcsolat a jegyárus gépekbe” – írta egy olvasónk.

  • aki teheti, bankkártyával vásároljon az automatákból,
  • ha pedig készpénzzel teszi, vásárlás előtt ellenőrizze a visszaadó nyílást.
Probléma esetén az ügyfélszolgálati telefonszám hívásánál célszerűbb az automatán található „segítség” gombot használni.

„Ennek megnyomásával az utas közvetlenül kapcsolatba léphet ügyfélszolgálati kollégánkkal – a telefonos menürendszer végighallgatása nélkül –, ráadásul a telefonhívással szemben ingyenes is" – írták.

Cikkünket a Facebookon kommentelheti. Borítókép: Máthé Zoltán / MTI

Minden, amit az eldugaszolt BKK-automatákról tudni kell!

Posted by Index.hu on Sunday, July 19, 2015