Két év múlva lesz e-jegy Budapesten
További Belföld cikkek
- Péter Szabó Szilvia: Nem vagyok köteles eltűrni a lejárató kampányt
- Kiengedték a börtönből a korábban tévesen elítélt Kaiser Edét
- Törvénysértő felújításról beszélt a minisztériumi dolgozó, egy nappal később kirúgták
- Lázár János olyan fejlesztéseket ígért meg, amelyeket korábban még ellenzett
- Vitályos Eszter Magyar Péternek: Te prédikálsz a nők elleni erőszakról?
Legalacsonyabb, 27 milliárd forintos ajánlatával a német Scheidt&Bachmann cég nyerte a BKK e-jegy-tenderét. A cég egy éve azt vállalta, hogy 2015 és 2017 között felállítja az ehhez szükséges számítógépes rendszert, kihelyez 800 beléptetőkaput és 10 450 érvényesítő automatát. Az átadás után 5 évig üzemeltetik is a rendszert.
Aki metrózott már Londonban vagy Párizsban, ismerheti a rendszer lényegét: az állomásra csak zártkapukon át lehet bejutni egy chipkártyával vagy egy érvényesített jeggyel. Ez megnehezíti a bliccelést, és az időalapú használati díjjal megengedi, hogy az időtartamon belül korlátlan alkalommal szálljunk át.
Budapesten 2017-től egy hasonló rendszert vezetnek be. A rendszeres utasok – például a bérletesek – megszemélyesített kártyákat kapnak. Ezeken rajta lesz az utas összes adata és az, milyen kedvezményre jogosult. Az anonímkártyák csak annyiban különböznek, hogy egy számot kapnak, tárolják az egyenleget, név és igazolványszám nem kell hozzájuk, ezért átruházhatóak. Emellett 9 millió eldobható, turistáknak és a fővárosba látogatóknak szóló okoskártya kiadását tervezik.
A feltöltőkártyás telefonokhoz hasonlóan működik majd a rendszer: pénzt rakhatunk a számlánkra, ezt utazhatjuk el. Utazásonként fizethetjük majd a percdíjat, 30 vagy 60 perces tartamokra. A számlánkról a pénzt a leszálláskor vonják le az utazási idő alapján.
Be- és kiléptetőkapuk csak a kiemelt HÉV-állomásokon és a metróban lesznek, emellett 2500 felszíni járműre szerelnek fel új jegykezelőket. Az ellenőrök 600 darab új, hordozható készüléket kapnak a vizsgálathoz. Újdonság, hogy az időalapú számlázás miatt az időtartam alatt ingyen, külön levonás nélkül szállhatunk át.
Az utazásokat egy központi számítógép kezeli majd a BKK-nál, ez nyilván tartja az egyenlegünket, az adatainkat stb. Nem kell majd mindenkinek okoskártyát váltania: az új típusú diákigazolványokat közvetlenül használhatja mindenki.
Hol tartunk most?
„ A teljes projekt egyik legfontosabb szakasza, a tervezés fázisa lezárult ” – közölte velünk a BKK, amikor az átállásról kérdeztük őket. Arról is tájékoztattak, hogy év végén a BKK dolgozói kapják meg a kártyáikat, majd jövő tavasszal a 65 éven felüliek.
2016 utolsó hónapjaiban bevonják az éves és a havi Budapest-bérlettel utazókat, 2017 nyarán a többi bérlethasználót és a jeggyel utazókat. Az elektromos jegyérvényesítők felszerelése jövő év második felében kezdődik, a beléptető kapukra 2017-ig kell még várni – tudtuk meg a BKK-tól. A be- és kiléptőkapukkal egyszerre érkezik meg az új időalapú jegy- és a díjplafon-konstrukció.
A kivitelező 38 hónapot kapott a teljes projektre, egyelőre nincsenek csúszásban. Tartani tudják a 2017 végi átadást.