Salamon
7 °C
14 °C

Áder János pert nyert az Index ellen

2015.12.08. 14:53
Első fokon még nem marasztalta el a bíróság az Indexet, amiért cikket írt Áder János egykori állítólagos fogdabüntetéséről. A Fővárosi Ítélőtábla azonban megváltoztatta az ítéletet, és kedden úgy döntött, az Indexnek 600 ezer forint sérelemdíjat kell fizetnie az államfő részére. A bíróság szintén elmarasztalta a fogdabüntetésről először posztoló Vágvölgyi B. Andrást is. Az Index és Vágvölgyi is a Kúriához fordul.

Megváltoztatta a Fővárosi Ítélőtábla a Fővárosi Törvényszék első fokú ítéletet abban a perben, amelyet Áder János köztársasági elnök indított az Index, illetve Vágvölgyi B. András újságíró ellen. 

Első fokon még elutasította a bíróság Áder Index elleni keresetét, most viszont másodfokon a bíró úgy látta, az Index "valótlan tényként" híresztelte, hogy Áder János a sorkatonai szolgálat alatt elhagyta az őrhelyét és részegen lövöldözött.

Ezért az Indexnek 600 ezer forint sérelemdíjat kell fizetnie.

Vágvölgyi B. András első fokon 50 ezer forintra büntették, az általa fizetendő sérelemdíjat is felemelte most 600 ezerre a bíróság.

Áder és a fogda

Az ügy még tavaly novemberre nyúlik vissza, amikor a Hír TV rászállt a kormányellenes tüntetések szervezőire, és mindenféle piti ügyeket nyomozott ki róluk. A neten ellenkampány kezdődött, a résztvevők magukról kezdtek mindenféle csínytevéseket bevallani. Vágvölgyi B. András ekkor a Facebookon egykori fogdabüntetéséről számolt be, amit sorkatonaként kapott, mert szivarozott az ezredsorakozón. Mellékesen megemlítette, hogy fogdatársa volt Áder János is, aki szerinte részegen lövöldözött, amiért 30 napot kapott.

Az esettel az Index is foglalkozott, megkereste Vágvölgyit, illetve Áder János hivatalát is. Még Áder válasza előtt írtunk a fogdabüntetésről, jelezve, hogy gyanús Vágvölgyi sztorija, hiszen egy lövöldözést nem lehet pár hét fogdával megúszni. Amikor az államfő választ küldött, az Index külön cikkben közölte. Kiderült, hogy Áder jelezte, kétszer volt fogdán, de nem lövöldözésért, hanem egyszer mert nem vezényelte az embereit hajnali tornára, másodszor pedig mert elaludt az őrségben.

 Az államfő az Index cikke és Vágvölgyi bejegyzése miatt pert indított, és 1-1 millió forint sérelemdíjat követelt. A Fővárosi törvényszék idén februárban az Index elleni keresetet elutasította, mert a bíró szerint a cikk "nem tekinthető valótlan tény rosszhiszemű közlésének. Amennyire lehetett, az újságíró a tényeknek utánajárt, a cikk megjelenését megelőzően a felperest (Ádert) megkereste. A cikk végén a kételyeit is kifejezi". Vágvölgyit 50 ezer forint sérelemdíj megfizetésére kötelezte.

Nem a sajtószabadság ellen irányul

Most viszont a Kizmanné Oszkó Marianne vezette tanács ítéletében megállapította, hogy az Index is jogsértést követett el. Szóbeli indoklásában a bíró kifejtette, hogy ez nem minősült közéleti vitának, nem politikusok vitatkoztak egymással közéletet érintő kérdésekről. Kifejezetten az Indexnek címezve Kizmanné közölte, hogy ez az ítélet nem a sajtószabadság ellen irányul. Szerinte a sajtó nem korlátlanul szabad, ha ez így lenne, akkor nem lennének sem sajtó-helyreigazítási, sem személyhez fűződő perek. 

Az Index szerinte nem volt jóhiszemű, amikor Vágvölgyi blogbejegyzése után rögtön lecsapott a történetre, és csupán két órát várt a Köztársasági Elnöki Hivatal válaszára, és mivel az nem érkezett meg, leközölte a cikket. Az sem mentesíti szerinte az Indexet, hogy a cikkben szerepelt, hogy a Vágvölgyi által leírt történet valószínűleg nem igaz, legenda, hiszen a lövöldözésért nem fogda, hanem börtön járt volna.

Sőt, ez szerinte súlyosbítja az Index felelősségét, mert tisztában lehetett azzal, hogy valótlan tényállításról van szó. A sérelemdíj összegszerűségét arra alapozta, hogy Ádernek magyarázkodnia kellett az ügy miatt, és az ennél kisebb összegű sérelemdíj kiüresítené a sérelemdíj jogi intézményét.

A Kúrián folytatódik

Az Index a Kúriához fordul az ítélet miatt, és ha szükséges a strasbourgi Emberi Jogi Bíróság elé viszi majd az ügyet. Vágvölgyi B. András szintén a Kúriához fordul.