Eljött a nap: elkészült a budai fonodó villamoshálózat
A tervezett határidő betartásával zárul le a a budai fonódó villamoshálózat műszaki átadás-átvétele, így 2016. január 16-án megindulhat a fonódó villamosok forgalma. Jelenleg a vonalak rendeltetésszerű használatát nem akadályozó hiányosságok pótlása, valamint az új vonalakon közlekedő villamosok járművezetőinek oktatása zajlik.
A budai fonódó azért fontos beruházás, mert így a budai villamosvonalak egységes hálózatot alkotnak, és
A 2014 őszén elkezdődött építkezés során a korábbi 17-es villamosvonalat egyesítették a 19-es, a 41-es és a 61-es vonalakkal, így észak-déli irányban egész Budát átszelő vonalak jönnek létre. Óbudáról átszállásmentes, kötöttpályás kapcsolat épül a Batthyány tér, a Széll Kálmán tér, a BAH-csomópont, a Móricz Zsigmond körtér, Albertfalva, valamint Kelenföld felé.
A megújult vonalakon vadonatúj, akadálymentes CAF villamosok is közlekednek majd. A budai fonódó az Új Széchenyi Terv Közlekedési Operatív Programjának segítségével európai uniós és hazai forrásból épült meg 15,9 milliárd forintból.
Az utasforgalom tehát 2016. január 16-án indulhat majd meg a fonódó hálózaton, az ott közlekedő villamosok járművezetőinek oktatását, valamint a vonalak utasok nélküli tesztjét követően.
Néhány érdekesebb adat a fonódóról:
- A lefektetett sínek hossza összesen: 14 980 méter.
- Cserélt vagy újonnan húzott felső vezeték hossza: 12 510 méter.
- Akadálymentes vagy akadálymentesített peronok száma: 22 darab.
- Kiépített vágánykapcsolatok száma: 11 darab kitérő, 5 db átszelés.
- Újonnan ültetett növények, telepített zöldfelületek: 82 darab fa, 1843 négyzetméter cserje, 2770 négyzetméter fű.
- Új pad: 68 darab.
- Új szemetes: 115 darab.
Végül nézze meg ezt a videót! Beültünk a fonódó villamos első nappali próbajáratának vezetőfülkéjébe, és végigmentünk a Batthyány tértől a Bécsi úti végállomásig.