Kancellárokat neveznek ki a kórházakba is

2016.01.14. 06:48

Az Index információi szerint az Emmi új egészségügyi államtitkára a hét elején arról tájékoztatta a kórházak igazgatóit, hogy a kórházak gazdasági menedzselésére is kancellárokat neveznek majd ki.

Ónodi-Szűcs Zoltán egészségügyi államtitkár hétfőn hívta össze a kórházi vezetőket, és rövid tájékoztatón foglalta össze az egészségügyi intézményeket érintő programját. Ezen a tájékoztatón hangzott el, hogy a kormányzat az egyetemek gazdasági felügyeletéhez hasonló rendszert alakítana ki a kórházak esetében is, azaz az állam képviselőjeként egy kórházi kancellárra bíznák a gazdálkodás ellenőrzését.

Forrásaink szerint részletek még nem derültek ki az új rendszerről. Nem tudni például, hogy minden egyes kórház kap-e kancellárt, és az sem világos, hogy milyen feladat- és hatáskört társítanak az új poszthoz. Az államtitkár a kancellárok kinevezése mellett további négy területet érintett, a fővárosi ellátást, az alapellátás kérdését, a minimum feltételek és kompetencia rendszerek ügyét, valamint az egészségügyi és a szociális ellátás szétválasztását.

A korábban az önkormányzatokhoz tartozó kórházak 2012-ben kerültek közös állami fenntartásba. Először a Gyógyszerészeti és Egészségügyi Minőség- és Szervezetfejlesztési Intézet (GYEMSZI) látta el a fenntartói feladatokat. Ennek jogutódjaként, párhuzamosan 60 milliárd forintnyi kórházi adósság kifizetésével 2015 áprilisában egy új szervezet, az Állami Egészségügyi Ellátó Központ lett a kórházak fenntartója.

A kancellárok kinevezését az egyetemeken a kormány azzal indokolta, hogy őrködniük kell a több milliárdos vagy több tízmilliárdos költségvetésű, közpénzből működő intézmények hatékony gazdálkodása felett.

A közös állami fenntartásba vett kórházaknál hasonló feladatuk lehet a kancellároknak, és az ő munkájuk összehangolásával könnyebben lehet átalakítani a kórházi struktúrát. A kancellárok feladata lesz várhatóan az is, hogy  megakadályozzák a folyamatosan újratermelődő kórházi adósságokat.