János, Pál
20 °C
31 °C

Mendrey: Ha a tanároknak nem lehet, sztrájkoljanak a diákok

2016.02.16. 18:42 Módosítva: 2016-02-17 10:46:29

"Ahogy látom, nem mindenki jött kockás ingben", mondta Radó Péter oktatáskutató a tüntető tanárok, iskolák, szervezetek és szakszervezetek által alapított Civil Közoktatási Platform alakuló ülésén.

Az Alternatív Közgazdasági Gimnáziumba körülbelül 45 szervezet képviselői ültek össze kedden délután. A Civil Közoktatási Platform megalakítását azután jelentették be, hogy sem az országos iskolai tiltakozást elindító Tanítanék Mozgalom, sem a szakszervezetek nem fogadják el legitim tárgyalási fórumnak a Balog Zoltán által összehívott Köznevelési Kerekasztalt.

Az alakuló ülésnek csak az első fél órájára engedték be az újságírókat. A résztvevő szervezetek három csoportba sorolhatók: a tiltakozó iskolák mozgalmának képviselői, civil szakmai szervezetek és szakszervezetek. A megjelentek között ott volt Pilz Olivér, a miskolci Herman Ottó Gimnázium közalkalmazotti tanácsának elnöke, Pukli István, a budapesti Teleki Blanka Gimnázium igazgatója, Galló Istvánné, a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke, Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke, Miklósi László, a Történelemtanárok Egyletének vezetője, az Oktatói Hálózat, a Hívatlanul Facebook-csoport, és az Agóra Oktatási Kerekasztal képviselői is.

A moderátori szerepet ellátó Radó Péter bevezetőjében inkább azt fogalmazta meg, mi nem a mostani gyűlés, és mit nem szeretnének:

  • Ez még nem kerekasztal, ez csak az asztal egyik oldala. Később szeretnének tárgyalni a kormánnyal.
  • Nem szeretnék elhúzni az időt hosszú vitákkal és nagyívű víziók hosszadalmas kidolgozásával, mert az idő most sürget: az elégedetlenségnek most van tömegbázisa, ezt ki kell használni a közeljövőben megoldandó operatív teendők megfogalmazására.
  • Nem akarnak Klik-es panasznapot. A főbb problémákat már mindenki ismeri, most nem ezen van a hangsúly.
  • Nem akarnak új szervezetet létrehozni, és a résztvevők energiát elvonni újabb hosszú egyeztetésekkel.
  • Nem akarják tovább szaporítani a követeléslistákat, mert már "gyűjtemény van ezekből". A PSZ 25 pontja azért olyan sok, mert legalább ilyen sok konkrét megoldandó feladat van, a Tanítanék Mozgalom 4 pontja pedig a legfontosabb eljárási és tartalmi követeléseket sorolja fel.
  • A keddi gyűlés célja így mindössze az, hogy meg tudjanak fogalmazni egy tömör és lényegre törő nyilatkozatot, amivel támogatni tudják a változásokért küzdő iskolákat és a szakszervezeteket.

Az ülés elején Pilz Olivér, a miskolci Herman Ottó Gimnáziumból azt mondta: az iskolák Tanítanék Mozgalmának végső célja egy teljesen új közoktatási törvény létrehozása. Az már korábban bebizonyosodott, hogy a Nemzeti alaptanterv farigcsálásával nem lehet jelentősen csökkenteni a tananyagot, a diákok és a tanárok terhelését. Úgy kellene újragondolni az egészet az elejéről, mintha nem lenne NAT,  javasolta.

Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének vezetője úgy látta, a kormány negligálja a tüntetőket, ezért erős eszközök kellenek. Már a 2014-es választások előtt is írtak egy teljesen új közoktatási törvény-tervezetet, ezt azonban se a hatalomra nem kerülő ellenzék, se a hatalmon maradó kormány nem vette figyelembe.

Mendrey szerint az egyetlen eszköz a sztrájk. Ha a tanárokat a törvény ilyenkor is a minimális szolgáltatásra kötelezi, akkor sztrájkoljanak a diákok, mondta a PDSZ elnöke.

A Civil Közoktatási Platform támogatja a tiltakozókat

A Civil Közoktatási Platform kedden este kiadott nyilatkozata szerint támogatják a pedagógus sztrájkbizottság 25 pontos, valamint a Tanítanék Mozgalom 4 pontos követeléslistáját. A CKP-hoz csatlakozó szervezetek nem vesznek részt a jelenlegi összetételben működő, a kormány által létrehozott Köznevelési Kerekasztal munkájában.

A CKP-hoz csatlakozó szervezetek kinyilvánítják érdekeltségüket a kormánnyal folytatott nyílt, minden érdekelt bevonásával zajló tárgyalásokban. A CKP-hoz csatlakozó szervezetek létrehoznak egy munkacsoportot a különböző tiltakozó akciók összehangolása és koordinációja érdekében. A CKP-hoz csatlakozó szervezetek létrehoznak egy munkacsoportot, amelyben összegzik az akut problémák gyors megoldását célzó követeléseket. Egy másik munkacsoportban egy hosszú távú, alternatív közoktatási stratégiát, és egy közoktatási és szakképzési törvénytervezetet dolgoznak ki.