Megnéztük, merre kanyarog a kisvasút Orbán háza felé

2016.03.21. 14:40
Hátsó kertek, bozóttal benőtt patak, faluhatár: ennél nagyobb izgalmakat nem tartogat majdani utasai számára két végállomása között a Felcsút–Alcsútdoboz vasútvonal. Még nincs meg a végleges időpont, de ha egy kicsit melegebbre fordul az idő, a Puskás Akadémia vezetői összeülnek, és eldöntik, melyik tavaszi napra tűzzék ki a két falu szélén húzódó, 5,7 kilométer hosszú egyvágányú vasút hivatalos átadóünnepségét. A megfelelő nap kiválasztásához egyeztetniük kell a miniszterelnök programfelelősével, hiszen a kisvonat megépítésének Orbán Viktor volt a fő szorgalmazója, az egyik végállomást pedig a miniszterelnök felcsúti házától alig néhány száz méterre alakították ki. A beruházás legalább 857 millió forintba került. Mészáros Lőrinc felcsúti polgármester és milliárdos alapítványa, a fociakadémiát üzemeltető Felcsúti Utánpótlás Nevelésért Alapítvány tavaly nyáron nyert 600 millió forint uniós támogatást. Ez a keret azonban nem volt elég a hárommegállós vonal kivitelezéséhez, ezért a kormány további 257 millióval toldotta meg az összeget. A vonat szezonálisan üzemel majd. Az uniós pályázatban azt ígérték, naponta több ezer utas fizet majd a jegyekért.

Technikailag hetek óta készen áll a Felcsút–Alcsútdoboz kisvasút, de az átadásra még várni kell. Ezért végigjártuk gyalog az 5,7 kilométeres vonalat, hogy megnézzük, milyen látványosságokat kínál a turisták számára a futballakadémia földjein kiépített keskeny nyomtávú vasút.

A vonal délkeleti végét az alcsútdobozi arborétum melletti külterületre telepítették. A megállóhelyet a faluközponttól mintegy két kilométerre, a természetvédelmi terület távolabbi oldalára építették. A vonat kedvéért áthelyezték – a falutól távolabb vitték – az arborétum főbejáratát is. A végállomáshoz legközelebb eső vendéglátóegység a Puskás Akadémiához tartozó Sport Hotel. Előnye, hogy a szántók mellett korlátlan számú autónak alakítható ki ingyenes parkolóhely, hogy az utasai átbumlizhassanak Felcsútra a stadionhoz.

A legnagyobb természetátalakítást épp a természetvédelmi terület közvetlen szomszédságában végezték. Az arborétum kerítésétől alig néhány méterre, a vonal utolsó fél kilométerén kettévágtak egy dombot, hogy a megállót közelebb vigyék a főbejárathoz.

A szétvágott domb miatt az alcsútdobozi arborétumnál kellett megépíteni a vonal legnagyobb hídját. Az építmény egy lovasiskola lovaglóútvonala és egy mezőgazdasági út számára készült.

Az 5,7 kilométeres pálya felénél, Felcsút déli faluvégén található a tulajdonképpeni állomás. A monarchikus időkből megmaradt állomásépületet egy korábbi rekonstrukciós keretből már 2011-ben felújították. Akkoriban még nem volt szó a vasútvonal kiépítéséről, fogadónak rendezték be. Most semmilyen felirat sem jelzi, milyen funkciót szánnak neki. Az állomás közelében nincs sem bolt, se kocsma. Parkolót is csak néhány autó számára építettek.

A Monarchia idején épült állomás mellé felhúztak egy monarchikus stíluselemeket mutató új szerelőcsarnokot. Jelenleg itt parkol a vonal két mozdonya, amelyeket a nyíregyházi kisvasútról szállítottak ide.

Takács Bence Ervin, a Puskás Akadémia kommunikációs igazgatója azt mondta, akár indulhatna is a kisvasút, de most arra várnak, hogy melegebbre forduljon az időjárás, és beinduljon a turistaszezon. Addig nem érdemes megtartani az ünnepélyes megnyitót. Három mozdonyvezetőt viszont már felvettek.

Felcsút keleti felén, egy völgyben fektették le a síneket. A vonal a porták alvégén, a kertek alatt fut.

A Váli-víz nevű patak medre párhuzamosan halad a sínekkel, a bozótossal benőtt vízfolyás egy helyen keresztezi is a vasútvonalat.

A felcsúti szakaszon néhány lakóingatlanhoz mindössze 10-12 méter távolságra fektették le a síneket, a vonat majdani utasai így egészen közelről tekinthetnek be majd három porta életébe. Az építés előtt a hatósági engedélyezést valakik megfellebbezték a nyomvonal miatt. A panaszokat azonban elutasította a hatóság, mert a vágányok melletti védősáv szélességét a jogszabályok 9 méterben határozták meg. Mészáros Lőrinc háza a település nyugati oldalán van.

Átkelő és bozót, további látványosságok kilométerhosszan.

A vonathoz közeli Rákóczi utcában sok helyen megcsúszott a föld. Számos ház fala repedezik. De itt van az az óvoda is, amelynek 60. évfordulójára tavaly novemberben személyesen látogatott el Orbán Viktor. A miniszterelnök a frissen renovált intézményben jelentette be, hogy már tervezik a még meg sem nyitott vasút meghosszabbítását is. „Ha támadják a kisvasutat, akkor meg kell hosszabbítani Bicskéig, és ha akkor is támadják, akkor meg Lovasberényig” – jelentette ki Orbán.

A vonal északi vége egy lápos területen halad keresztül. Az ingovány miatt jelentős kitérőt iktattak a pályába.

A Puskás Akadémia megálló nem kapott külön épületet. 

A megállót a Pancho Arénával szemben a domboldalban építették ki. Némi helyezkedés után teljes panorámában szemlélheti a látogatók a vidéki futballkomplexumot.

A beruházás utolsó darabja: a márciusban leaszfaltozott sétány és a fahíd, amely összeköti a vonatmegállót a futballpályákkal. Az egész kisvasút egységes világító berendezéseket, fekete kandelábereket kapott.

A vasút fő attrakciója a Pancho Aréna. A stadion kávézója és a meccsidőn kívüli látogatók számára kialakított nézőterasza a létesítmény másik oldalán van,  de sokak számára vonzó lehet, hogy néhány száz méteres sétával egyben útba ejthetik és körbejárhatják Orbán Viktor miniszterelnök hétvégi házát is. 

Takács Bence Ervin, a Puskás Akadémia kommunikációs igazgatója egyelőre nem tudta megmondani, milyen lesz a menetrend, és mennyit kell fizetni majd a jegyekért.