És mostantól mindent lát a szupertraffipax
További Belföld cikkek
- Péter Szabó Szilvia: Nem vagyok köteles eltűrni a lejárató kampányt
- Kiengedték a börtönből a korábban tévesen elítélt Kaiser Edét
- Törvénysértő felújításról beszélt a minisztériumi dolgozó, egy nappal később kirúgták
- Lázár János olyan fejlesztéseket ígért meg, amelyeket korábban még ellenzett
- Vitályos Eszter Magyar Péternek: Te prédikálsz a nők elleni erőszakról?
Mi az a szupertraffipax?
Az új és nagyon okos traffipax kamerahálózatot április 5-én reggel nyolc órakor kapcsolják be az országban. Az informatikai rendszer a korábbihoz képest sokkal több információ feldolgozására képes, ezért nevezik szupertraffipaxnak is, de a hivatalos neve Véda közúti intelligens kamerahálózat. A kamerák a sebességmérés mellett forgalomszámlálásra és többféle szabályszegés felismerésére, dokumentálására is alkalmasak.
Az egész beruházást az Európai Unió fizette, 14,5 milliárd forintba került a bevezetése, a célja pedig a halálos közúti balesetek számának csökkentése, ugyanis Magyarországon a legtöbb baleset még mindig gyorshajtás miatt történik. „A közlekedési szabályok betartásának ellenőrzése – különösen, ha az ellenőrzés gyakori és széles körben felhívják rá a figyelmet – kulcsfontosságú a közúti halálesetek és sérülések számának csökkentése terén” –fogalmaz a rendőrség a Véda projektleírásában.
Mit tud az új traffipaxhálózat?
A forgalomfigyelő kamerákkal elsősorban a gyorshajtókra vadásznak a rendőrök, de több más szabálysértést is észre lehet venni velük. Például a kamerák képesek kiszűrni bárkit, aki
- szabálytalanul átlépi a záróvonalat,
- átmegy egy vasúti átjáró tilos jelzésén,
- átmegy a piros lámpán,
- a kötelező haladási irányt figyelmen kívül hagyva, esetleg a buszsávban közlekedik.
A rendszer rögzíti a jármű sebességét, első és hátsó rendszámát, honosságát, méretét. A szabályszegések egészét képes felvenni, rögzíteni és továbbítani a kamerarendszer, ami össze van kapcsolva a központi jármű-nyilvántartással. Így utólag ellenőrizhető, hogy volt-e a járműnek kötelező biztosítása és érvényes-e a műszaki vizsgája.
A kamerák éjjel-nappal, folyamatosan működnek, és később a biztonsági öv használatát, valamint a kézben tartott mobiltelefon használatát is érzékelik majd. A rendőrség tíz új autót is csatasorba állított, amivel a szabálytalankodókat lekapcsolhatják.
Hol vannak az új traffipaxok?
Magyarország-szerte 134 helyen működnek a berendezések, tartókonzolokra szerelve az utak mentén, felett. 365 fix kamera van, és 160 mobil berendezés, amit bárhová fel tudnak állítani a rendőrök. Utóbbiak a tesztidőszakban vacakoltak a Totalcar cikke szerint, lefagytak és hibás sebességet érzékeltek.
Budapesten hatot helyeztek el: kettőt az M3-as, kettőt az M5-ös autópályán és kettőt az M1–M7-es autópályák közös szakaszán. Ezek mellett Borsod-Abaúj-Zemplén megyében tíz, Fejér, Hajdú-Bihar és Jász-Nagykun-Szolnok megyében megyénként nyolc új kamerát helyeztek el. A listából kiderül, hogy a főváros mellett más nagyvároson belül is telepítettek több új kamerát, például Miskolcon és Szegeden négy-négy, Debrecenben három új helyen mérnek a rendőrök. Emellett Baranya megyében és Bács-Kiskun megyében hét-hét, Békés, Csongrád és Heves megyében megyénként hat, Győr-Moson-Sopron megyében öt szupertraffipaxot szereltek fel.
Itt van a részletes lista a fix kamerák elhelyezkedéséről (pdf-ben, GPS-koordinátákkal), illetve ezeken a térképeken mutatta be a rendőrség, hogy merre találhatóak:
A Totalcar Google Maps-es térképén és a Waze közösségi navigációs applikáció térképén is láthatóak a kamerák. Aki a Waze appot okostelefonján használja, előre tudni fogja, ha közeleg egy kamera felé. A rendőrség pedig azt ígérte, hogy a Véda kamerák hatósugarát táblákkal jelzik, így a sofőrnek lesz ideje lassítani, mielőtt mérni kezdik a sebességét.
Mennyit kell fizetni, ha?
A legkisebb bírság 30 ezer forint, de több együttes szabálysértés esetén akár több százezerre is rúghat a csekk a Véda hatósugarában elkövetett közúti hibák miatt.