Jácint
16 °C
33 °C

A Népszabadság főszerkesztő-helyettese kapott egy kávét Pecina bécsi irodájában

2016.10.14. 10:40 Módosítva: 2016-10-14 16:59:37

Pénteken sikerült bejutni a Népszabadság újságíróinak Bécsben a lap kiadójának osztrák tulajdonosához. Gergely Márton főszerkesztő-helyettes és a lap hét újságírója becsöngetett a Heinrich Pecina tulajdonában álló Vienna Capital Partners (VCP) irodaházába. A kaputelefonon Gergely Márton azt mondta, ő Heinrich Pecina alkalmazottja és tárgyalni érkezett. Beengedték a Népszabadság küldöttségével együtt.

Egy tárgyalóban ültették le őket, ahol Gergely Márton egy kávét is kapott. Heinrich Pecina asszisztense azt mondta: a VCP tulajdonosa jelenleg nem ér rá, és azt kérte, egyeztessenek időpontot tárgyalásra (az újságírók nem jelezték érkezésüket a VCP-nek). A szerkesztőség tagjai a tárgyalóban beolvasták, milyen kérdésekre szeretnének választ kapni a tulajdonostól: 

  • Adjanak hihető magyarázatot arra, miért zárták be Magyarország vezető politikai napilapját.
  • Kinek és miért tettek szívességet a lap online kiadásának lekapcsolásával? 
  • Milyen megtakarítást remélnek a munkatársak email-fiókjainak letiltásától? 
  • Mit terveznek a tétlenségre kárhoztatott újságírókkal?  

Gergely Márton délelőtt sajtótájékoztatón számolt be Bécsben a Népszabadság helyzetéről. A német nyelven tartott  sajtótájékoztatót a Facebookon élőben közvetítették, amelyen sok osztrák újságíró jelent meg és kérdezett. 

Gergely Márton itt arról beszélt, hogy az osztrák tulajdonos nem szólt bele a lap működésébe, az újságírók eddig szabadon dolgozhattak. A főszerkesztő-helyettes szerint ugyanakkor Pecina sok olyan jogi lépéshez járult hozzá, ami a lap teljes kiszolgáltatottságához vezetett. Példaként említette, hogy a Mediaworks összes kiadványára, így a Népszabadság és a Nol.hu márkanévre is a kormányhoz közeli MKB jelzálogja került. Ez Gergely szavai szerint azt jelenti, hogy az osztrák tulajdonos önállóan nem rendelkezhet az eladásról, feltételezésük szerint "Orbán Viktor klikkje dönt arról, mely újságokat adják el". 

Gergely Márton pénteken hosszú interjút adott a Der Standard című német lapnak. Itt azt mondta: van érdeklődő a Népszabadságra, és ha a lap tulajdonosa hajlandó lenne eladni, akkor folytathatnák a tevékenységüket.

Gergely ugyanakkor úgy látta: a jelek szerint a cél nem az, hogy a Népszabadság megmaradjon. Annak ugyanis semmilyen gazdasági racionalitása nincs, hogy a lap újságíróinak munkaviszonya megmaradt, újságjuk nincs, de kapnak fizetést. Az újságírókat így "túszként" tartják fogva, máshova ugyanis nem dolgozhatnak.  

A szerkesztőség szeretne együtt maradni, és azt akarják elérni a tulajdonosnál, hogy tegye lehetővé a tulajdonosváltást, és az újságírók további munkáját. Gergely a Der Standardnak nem kívánta megnevezni azt az érdeklődőt, aki kész lenne finanszírozni a lap további kiadását.

Gergely Márton az interjúban arról is beszélt, hogy miután Brüsszel tiltakozásának hatására a médiatörvénnyel nem sikerült Magyarországon megregulázni a médiát, a kormány stratégiát váltott és gazdasági eszközökkel próbálkozott. Különadókat vetett ki, nemzetközi médiacsoportokat űzött el az országból, és az állami hirdetéseket is tudatosan a kormánypárti sajtóhoz irányította. 

Gergely szerint  a Népszabadságot is kiadó  Mediaworks 2014-es megvásárlásában  az osztrák Heinrich Pecina közvetítői szerepe annyi lehetett, hogy a csoport ne  nyílegyenesen kerüljön egy magyar oligarcha kezébe.  

A Mediaworks a Der Standardnak reagált az interjúban elhangzottakra. A társaság az osztrák lapnak küldött közleményében azt írta: a Népszabadságot nem szüntették meg, csak a lap kiadását függesztették fel ideiglenesen a súlyos veszteségek miatt. Céljuk, hogy a szerkesztőséggel közösen dolgozzanak ki egy fenntartható üzleti modellt. A közlemény szerint amikor a főszerkesztő jelezte, hogy 1 euróért megvásárolnák a lapot, a Mediaworks azonnali tárgyalási készséget mutatott, a kitűzött tárgyalást azonban a főszerkesztő az utolsó pillanatban lemondta, olvasható a közleményben.