Rogán szomszédja szerint nincs olyan, hogy tiszta piac

2017.01.30. 10:50 Módosítva: 2017.01.30. 11:10

Interjút adott a 24.hu-nak Csetényi Csaba, aki Rogán Antal szomszédjaként milliárdos megrendeléseket nyert el az államtól. Az ő cége plakátolta tele az országot a migránsellenes plakátokkal, de ők viszik a most zajló Magyarország erősödik kampányt is. Ezeket a szerződéseket a Rogán által vezetett Miniszterelnöki Kabinetirodával kötik. A lényeg:

  • Csak legenda, hogy olyan névjegykártyája lenne, amire az van ráírva, hogy „Rogán Antal szomszédja”.
  • Álmába se gondolta volna, hogy a lakcímkártyája híresebb lesz, mint ő maga.
  • Már bőven sikeres vállalkozó volt, amikor Rogán Antal 2006-ban polgármester lett, majd megbízásokat kaptak a belvárosi önkormányzattól. A Pasa parkba Csetényiék 2008-ban költöztek, Rogánék egy évre rá, de nem az ő javaslatára. Így lettek szomszédok. 
  • Harmincegy éve épít cégeket. Fiatalon Wartburggal szállított kiflit lakótelepi kilincsekre, téliszalámit és orosz pezsgőt adott el német turistáknak.
  • A rendszerváltás idején egy "vállalkozó" kinézte magának az ő belvárosi éttermét, mire ő kommandósokkal verette ki a gengsztereket.
  • Uzsorástól vett fel 70 millió forint hitelt a Xénia láz és az Űrgammák című tévés filmsorozatra első felségével, Czégé Zsuzsával. Sok pénzt bukott rajta.
  • Huszonhárom évesen a Westel marketingmenedzsere lett, majd kommunikációs céget alapított, vannak lapjai (például a Hamu és Gyémánt) és trafikjai is.
  • Dolgozott balos és jobbos kormánynak is.
  • Alapvetően piaci cégeknek dolgoznak, még a közbeszerzések nagy részében is állami intézmények a megbízóik. Ritka a közvetlen kormány által adott feladat.
  • Szerinte cégei akkor is talpon maradnának, ha nem nyertek volna milliárdos állami megrendeléseket. "Bennünket akkor hívnak, ha valamit tényleg jól meg kell csinálni."
  • Nincs offshore cége, külföldi bankszámlája, se külföldi ingatlana.
  • A sajtóban zajló jobboldali térhódításról azt gondolja, hogy a politika él a lehetőségeivel, ilyen a természete, világszerte benyomul a sajtóba.
  • A tiszta piac kifejezést nem érti. Bullshit, hogy az Adam Smith-féle láthatatlan kéz képes szabályozásra, és mindig érvényesül az igazságosság elve.
  • Körülbelül ugyanannyi a valóságtartalma egy mosóporreklámnak és egy migránsellenes politikai reklámnak. Hazugságra viszont nem lehet kampányt építeni, a migránsválság esetében a kormány az emberek valós félelmeire reagált.   

Több mint 10 milliárdnyi állami megbízás

Csetényi Csaba egy korábbi interjújában úgy vélte, hogy cége, a Network 360 a haza szolgálatában nyert el 12,5 milliárd forintot állami kommunikációs feladatokra. Csetényiék végezték 2015-től a kormányzati tájékoztató kampányokat, majd a menekültek befogadása elleni és a kvótanépszavazásról szóló kampányt. Az eredménytelen népszavazás után bruttó 1 milliárd forintért ők folytathatták a „Megüzentük Brüsszelnek: 98% NEM! a kényszerbetelepítésre!” szövegű plakáthadjáratot. Csetényi cégei általában egyedi megállapodásokat kötnek a Rogán Antal alá tartozó Nemzeti Kommunikációs Hivatallal.    

Csetényi tavaly novemberi sajtóközleményében "óriási szakmai sikerként" tálalja a cégei által elnyert újabb nagyszabású állami kommunikációs tendereket. Szerintük a tenderen "bárki indulhatott, aki megfelelő iparági tapasztalattal rendelkezett". Az iparági tapasztalat jelen esetben például azt jelentette, hogy csak olyan indulhatott, aki az elmúlt három évben részt vett legalább három “magyarországi lakosság egészét érintő társadalmi témával kapcsolatos esemény kommunikációjában”.