Ha ez így van, alig van család Magyarországon

2017.05.02. 15:11 Módosítva: 2017.05.02. 15:14

Múlt századi családfogalmak és elavult nevelési eszközök szerepelnek a szakgimnáziumok pedagógia szakirányt választó tanulóinak szánt közép- és emeltszintű mintaérettségi javítókulcsában, írja a 444.hu a B1 nevű blog posztja alapján.

A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal honlapján megtalálható feladatsorok és a hozzájuk adott javítókulcsok alapján

a család emberek egy közössége, vagy több közösség kapcsolata, ahol a tagok között leszármazotti kapcsolat van, házasság vagy örökbefogadás. A családot az különböztet meg más csoportoktól, hogy különnemű személyekből áll, akik különböző generációkhoz tartoznak, reprodukálja önmagát.

Ezek szerint nem számít családnak egy gyermektelen házaspár, egy gyermekeit egyedül nevelő anya/apa, és végképp nem család, amit két azonos nemű ember alkot.

A középszintű írásbeli mintafeladatai tovább bővítik ezt a képet, hiszen abban azt lehet olvasni, hogy

a család élén családfő áll: ez hierarchikus viszonyt fejez ki a családtagok között, amely értelmében a családfő irányító szerepet tölt be a családban, az ő szava döntő a legfontosabb kérdésekben. A családfő szerepét hagyományosan a férfi, férj, családapa töltötte be. A válások számának emelkedésével a gyermeküket egyedül nevelő szülők aránya asszonyok/anyák is „előléphetnek” családfőként.

Szintén ebben a javítókulcsban ajánlják magatartásra ható módszernek az ösztönzésen azaz a jutalmazáson, dicséreten kívül

a kényszerítést (akkor kell alkalmazni, ha gyenge az akaraterő), a büntetést (fontos, hogy a gyerek ismerje a büntetés okát, és arányos legyen!) és a gátláskiváltást (célja a negatív viselkedés megakadályozása, pl. fenyegetés).

Az Index megkereste az érettségiért felelős Emmit és a szakgimnáziumokért felelős NGM-t, hogy meglátásuk szerint ezek az állítások összhangban vannak-e az alaptörvénnyel, a minisztérium véleményével. Illetve, hogy mennyiben felelnek meg a mai családképnek, a női egyenjogúságnak a családfőre vonatkozó kitételek. Megkérdeztük azt is, mit kell érteni az alatt, hogy követendő módszernek tekinti a javítókulcs a kényszerítést. Amennyiben megkapjuk a válaszukat, frissítjük a cikket.

Mint ismert, az oktatásügyi ombudsman, Aáry-Tamás Lajos februárban jogsértőnek találta az idei szakmai érettségi vizsgákat, mivel csak tavaly decemberben derült ki, milyen tantárgyakat, milyen szinten, milyen feladattípusokkal kérnek majd számon és az az állandó átszervezések és a tanárhiány miatt rengeteg szakmai óra elmaradt.