Két héttel a Taigetosz-törvény elfogadása után megszólaltak a logopédusok

További Belföld cikkek
-
Havazásra lehet számítani Magyarországon vasárnap
- Segítségre szorulnak, de nem tudnak róla – egyre több idős ember szenved demenciában
- Meghalt a magyar biológus, akiről még egy orchidea fajt is elneveztek
- Válaszoltak Orbán Viktornak a Budapest Pride szervezői
- Videón, ahogy a tűzoltók egy gyereket és felnőtteket mentenek ki egy égő lakásból az I. kerületben
A Magyar Logopédusok Szakmai Szövetsége (MLSZSZ) és az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karon működő Logopédiai Szakcsoport majdnem két héttel az elfogadása után, szombat éjjel reagált a „Taigetosz-törvényként” elhíresült jogszabályra.
A két szakmai csoport közleményéből kiderül, hogy ők korábban egyeztettek a törvényt előkészítő munkacsoporttal, de a kormányoldal nem hallgatta meg őket.
Nem felmentés, támogatás kell
Pedig a törvényt nem tartják alapvetően rossznak, inkább a megvalósításához szükséges intézményrendszert hiányolják.
A korábbi rendszer, amiben a különböző tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeket egyszerűen felmentették bizonyos tantárgyakból, hibás, mert ez a gyerekek támogatásának feladásával egyenlő. A gyerekeket értékelni kell, és a jó jegyek megszerzését ösztönözni kell, de ehhez speciális, személyre szabott, felzárkóztató oktatási módszereket kell biztosítani számukra. Nem az a cél, hogy a gyerek ne kapjon jegyet matematikából, hanem az, hogy tudjon számolni.
"Az egyeztetések során azt képviseltük, hogy a felmentések kivezetésének pozitív hatásának előfeltétele, ha a törvénymódosításhoz egy jól összehangolt intézkedéscsomagban azonnal hozzákapcsolódnak azok a proaktív lépések is, melyek a tanulók nehézségeinek megsegítésére irányulnak" – írják a szakmai szervezetek.
A legfontosabb stratégiai lépések, amit a kormánytól várnának az
- a tanulási nehézségek kialakulásának megelőzését segítő oktatás,
- a szakemberhiány megszüntetése,
- a már dolgozó tanároknak szóló továbbképzések indítása,
- valamint a tanulási nehézségek diagnosztikai rendszerének fejlesztése, hogy minden gyermek időben megkaphassa a szükséges segítséget.
A törvénnyel ebben a cikkben foglalkoztunk részletesebben. Az érintett diákokat pedig ezekben a videókban szólaltattuk meg.
Nem Taigetosz, de ettől még nincs ok az örömre
Papíron jó lenne a diszlexiások megszívatásaként elhíresült, de jó alaposan félreértett törvény, csak épp a magyar valóság más. Persze megint az jár rosszul, akinek amúgy is rossz.
Nyitókép: Czimbal Gyula/MTI