Egy mozdulattal baltázták el Budapest legnagyobb lehetőségét
További Belföld cikkek
- Elgázolták a szabálytalan biciklist, aki a baleset után kereket oldott
- Bejelentést tett Nyitrai Zsolt, már a gyógyszertárakban is elérhető a Gondosóra
- Ruszin-Szendi Romulusz miatt Magyar Péter és Hadházy Ákos keményen odaszóltak egymásnak
- Gyilkosság történt Szegeden
- Senyei György: Egy kúriai bíró háromszor annyit keres, mint egy hasonló korú járásbíró
Képzelje maga elé a frissen felújított pesti rakpartot. Ahol eddig parkoló autók álltak, vagy bokros dzsungel terpeszkedett, ott most kellemes park húzódik a Dunával párhuzamosan. Kis társaságok piknikeznek a folyóparton, vagy a vízen lebegő stégekről nézik a Dunát. A fák alatt teraszokon beszélgetnek a városlakók, a parkban pedig biciklisek és gyalogosok haladnak céljuk felé.
![](https://kep.index.hu/1/0/1750/17507/175073/17507318_1fc6cc3b62ce7f27d8459891806fe446_wm.jpg)
Jól képzelje el ezt az idillt, mert Budapest vezetése mindebből semmit sem tudott megvalósítani. Ha kimegy az Árpád híd és a Margit híd közti, frissen felújított szakaszhoz, akkor lekövezett, árnyéktalan sivataggal szembesül.
Pedig nem valami hirtelen ötlettől vezérelt beruházás valósult meg a pesti Duna-parton. A rakpartok élhetővé tétele évtizedek óta tartja lázban a fővárossal foglalkozó szakembereket.
Budapest ilyen önsorsrontó város: a Duna mindkét partjára kétsávos autópályát telepítettek, ahol pedig nem tombol a forgalom, ott autóparkoló vagy csak sima rozsdazóna tenyészik. Minden adott, hogy az emberek ne élvezhessék a folyó látványát, közlekedési vagy sportolási lehetőségeit.
![](https://kep.index.hu/1/0/1750/17507/175071/17507146_d09d3084f31142d808133134158b2fbf_wm.jpg)
A vizes vb gyakorlatilag végtelen költségvetéssel bíró beruházása kellett ahhoz, hogy Budapest végre kezdjen valamit ezzel a tébollyal. Az Árpád hídtól hosszú hónapok munkájával sétányt építettek, amire már most rámerészkedhetünk. Hogy rögtön rádöbbenjünk:
„Ebből a sétányból ki lehetett volna hozni a legjobbat. Itt semmi nem volt előtte, szabadon tervezhettek volna” – legyintett Bardóczi Sándor, ahogy végigtekintett a távolba nyúló kősivatagon. A tájépítészt azért hívtuk el, hogy hátha az ő szakmai megközelítése segít értelmet találni a fejlesztésben. Tévedtünk.
Kősivatagot terveztek a budapestieknek
„Itt régebben bokros, fás terület volt. A fákat kivágták, az egészet pedig lekövezték. Meg sem próbálták összekapcsolni a várost és a folyót” – foglalta össze a helyzetet a szakember.
A folyó mellett megmaradt az eddigi, kikövezett rézsű, tetejére azonban kerítést raktak, nehogy le lehessen menni a Dunához. A kerítés után jött egy széles térköves rész a gyalogosoknak. Aztán egy másik sávot aszfaltoztak le a biciklistáknak és a világítás oszlopainak. Végül kókadozó, frissen ültetett facsemeték sora mögött gyér fűvel borított placc következett. Vagy ahol meghagyták, ott a régi liget zöldellt.
Itt tavaly még egy 110 éves nyárfa állt.
„A tervezőknek meg sem fordult a fejében, hogy ezeket meghagyják, és így árnyékos, élhető zóna jöjjön létre” – kezdett bele a szomorú terület elemzésébe a tájépítész.
![](https://kep.index.hu/1/0/1750/17507/175071/17507144_d8bd03059fafa62e0f4cb70f36b74874_wm.jpg)
„Nézd meg ezt a játszóteret” – álltunk meg a Dráva utca alatti szakasz kiszélesedésénél. Néhány frissen felállított mászóka aszalódott az árnyéktalan placcon. Nemhogy árnyékot adó fát, de a meghittség legkisebb jelét sem láttuk a környéken.
„Ki az, aki ilyen helyre hozza a gyerekét játszani? Mit csinál a szülő, amíg a gyereke játszik? Áll a napon?”
Aki ilyet tervezett, valószínűleg nem látott még gyereket.
A park további elemei is nélkülözték az emberbarát megoldásokat.
- A sétány keleti oldalára ültettek facsemetéket, így azok akkor sem adnak majd árnyékot, ha 30 év múlva terebélyes fák lesznek. „Az árnyékuk délután, amikor a legtöbben használják a sétányt, pont a másik oldalra esik, azaz az itt sétálók mindig is a tűző napon kénytelenek majd gyalogolni.”
![](https://kep.index.hu/1/0/1750/17507/175071/17507132_a448692df6f2e0c47cf720fbd8a7b859_wm.jpg)
- Kivágták a fákat, de helyette nem sikerült parkot létrehozni. „Világszínvonalú, hogy a most telepített fák és a fű már szárad ki, egy folyótól néhány méterre” – mutatott Bardóczi a Riverside lakóparkkal szemközti, kopár, füves területre.
- Nem alakítottak ki keresztirányú sétányokat, hogy a városlakókat a Dunához, a sétányhoz vonzzák. Mintha nem is a Budapestieknek épült volna ez az egész.
- Kerítést raktak ki a Duna és a sétány közé, ezzel végleg elvágva a városlakókat a folyótól. „Minek egy rézsű tetejére kerítés? – tette fel a kérdést a tájépítész. – Eddig sem volt, és nem gurultak le az emberek a lejtőn. Így viszont megszűnt annak a lehetősége, hogy könnyedén lemenjünk a vízhez.”
13Galéria: A pesti rakpart átalakítása kősivataggá: sétány a Duna-partonFotó: Földes András / Index
- A sétány mellé telepített facsemetéket a meghagyott fák árnyékába ültették. „Ennek így semmi értelme, ezek a fák nem fognak rendesen megnőni. Látszik, hogy csak ki akarták pipálni a feladatot, ki volt adva, mennyi fát kell elültetni. Mindegy volt, hova teszik.”
- Még oda sem raktak zöldet, ahol a véletlen kínálta a helyet. Az Elektromos sporttelep előtti kiszélesedés és a mellette magasodó támfal teteje ideális hely lett volna néhány bokornak, fának, hiszen ott úgysem jár senki. Ehelyett a beugrót és a támfal tetejét is leaszfaltozták a falig.
13Galéria: A pesti rakpart átalakítása kősivataggá: sétány a Duna-partonFotó: Földes András / Index
- Nem lesz barátságosabb a környezet a Dráva utcától a Margit híd irányába vezető szakaszon sem. Itt a bicikliút már a fenti rakparton fut, a víz mellett pedig marad a kopár térkő, amely mellé időnként kubista formájú ágyásokat terveztek. Fának nyoma sincs, marad viszont a kerítés, nehogy egy óvatlan sétáló megközelíthesse a folyót.
Legalább autók nincsenek
A fehér kövön tomboló napfény megrémített, és igyekeztem valami pozitív gondolatba kapaszkodni. „Van valami jó is a fejlesztésben?” – leptem meg váratlan kérdésemmel a tájépítészt.
A legnagyobb pozitívum, hogy legalább az autós forgalmat nem hozták el az Árpád hídig
– összegezte a szakember.
Bardóczi a minimalista, kő-fa padokat sem kritizálta, csak annyit jegyzett meg: „Ki az az őrült, aki ezekre nyáron kiül? Talán tavasszal, és ősszel lesznek népszerűek, amikor még árnyék nélkül sincs olyan meleg.”
![](https://kep.index.hu/1/0/1750/17507/175071/17507184_1e6fa213fe98a0c1a16f759a7d7adc37_wm.jpg)
A sétány egyetlen eleme biztos siker: a napozóágyak, amelyeknek éppen az a lényegük, hogy napon legyenek. A széles, fából készült ágyakon már akkor hevertek a gyík lelkületű városlakók, amikor néhány méterrel arrébb még munkások köszörülték az utcaköveket. A humánus hozzáállás persze ezen a területen is hasznos lett volna. A napozók nyilván jobban szerettek volna a vízközelben heverészni, mint a felső rakpart alá helyezett placcon, ahol sem bokrok, sem fák nem teremtenek meghitt környezetet.
A Duna-parti plázs hangulata olyan, mintha direkt exhibicionista napfürdőzőknek tervezték volna, akik szeretnek távolról is jól látható terek közepén heverészni.
Ilyen lesz a Római is
Kritizálni persze könnyű. De hogyan lehetne jobb egy ilyen sétány? – öltöttem magamra a budapesti tervezőmérnök pedáns kék munkaköpenyét.
Bardóczi Sándor szerint nem kellett volna felforgatni a fizika törvényeit a barátságosabb végeredményhez. „Itt a megfelelő szemlélet hiányzott. Már csak a felesleges korlátok árából rengeteg jó dolgot lehetett volna csinálni”
„Minimális ökológiai érzékkel telepíthettek volna zöld sávot a biciklis és a gyalogos rész közé” – vetette fel Bardóczi.
Nem kellett volna kivágni a fákat.
„Közöttük vezethették volna a gyalog- és bicikliutat. Akkor nem kellene facsemetéket ültetni, és várni, amíg megnőnek. Rögtön kaptunk volna egy árnyékos sétányt.”
![](https://kep.index.hu/1/0/1750/17507/175074/17507404_2165a430603bcb2422e322c89551ddce_wm.jpg)
„Az igaz, hogy egy ilyen park kialakítása kevesebb gépi és több kézi erőt igényel, amiből pedig kevesebbet lehet ellopni” – említette meg az állami beruházások – bírálók szerint – legfontosabb szervezőelvét a szakember.
A vízig futó rézsűre építhettek volna lépcsőket, hogy a városlakók lesétálhassanak a Dunáig, vagy telepíthettek volna olyan szerkezeteket is, amelyekbe fákat lehet ültetni. „Vannak árvízálló szerkezetek, amelyekkel mindez megoldható.”
A tervezők érdektelensége egyébként olyan fokú volt, hogy nemcsak azokat a lehetőségeket hagyták ki, amik csak szimplán örömet okoztak volna a budapestieknek, hanem azokat is, amik még pénzt termeltek volna.
„Ezekben a ronda támfalakban kialakíthattak volna üzlethelyiségeket, kiskocsmákat, ahogy azt például a hamburgi Hafencity esetében tették. Annál az Elba-parti fejlesztésnél a házak alsó részét vízálló módon alakították ki, és az ilyen üzlethelyiségek pedig vízálló ajtóval lezárhatók. Ha jön az ár, bezárnak a helyek, amúgy pedig üzemelnek a teraszok” – mesélte, én pedig elképzeltem, hogy délutánonként élénk teraszélet pezseg a Duna-parton, miközben sokan bicikliznek, futnak, sétálgatnak a környéken. Majd felvetődött a kérdés:
miért nem jutott eszébe ugyanez az idilli kép a tervezőknek?
A tervezéssel régi vágású útépítő cégeket bízott meg a főváros. „A területet a Főmterv és az Enviroduna Kft. nevű projektcég tervezte. Ezek mérnökcégek, amelyek mérnöki megoldásokat szállítanak."
![](https://kep.index.hu/1/0/1750/17507/175074/17507406_a09fa00ce9b727bf5dbacd2705dae8fa_wm.jpg)
„Egy ilyen, útépítésben nevelkedett mérnöknek meg sem fordul a fejében, hogy egy fa lehet érték. Egyenes vonalzóval kijelölték a sétányt a parton, és mindent kivágtak, ami útban volt” – ismertette Bardóczi, hogyan kell szerinte a Tarlós-érában sétányt tervezni. A tájépítész megnyugtatott, hogy a vonalzóval tervezett Duna-part valószínűleg nem stílusgyakorlat, hanem trend lesz Budapesten.
„Az Enviroduna tervezi a római-parti mobilgátat is."
A rakpart tökéletes előkép, hogy fog kinézni a Római-part.
És ha eddig nem telepedett volna a kedves olvasóra a düh és a kétségbeesés sajátos keveréke, végezetül még megjegyezzük: szakértőnk szerint a rakpart zöld, emberbarát felújítása semmivel sem került volna többe, mint ez a kősivatag.