Egy mozdulattal baltázták el Budapest legnagyobb lehetőségét

2017.06.14. 07:10

Képzelje maga elé a frissen felújított pesti rakpartot. Ahol eddig parkoló autók álltak, vagy bokros dzsungel terpeszkedett, ott most kellemes park húzódik a Dunával párhuzamosan. Kis társaságok piknikeznek a folyóparton, vagy a vízen lebegő stégekről nézik a Dunát. A fák alatt teraszokon beszélgetnek a városlakók, a parkban pedig biciklisek és gyalogosok haladnak céljuk felé.

Jól képzelje el ezt az idillt, mert Budapest vezetése mindebből semmit sem tudott megvalósítani. Ha kimegy az Árpád híd és a Margit híd közti, frissen felújított szakaszhoz, akkor lekövezett, árnyéktalan sivataggal szembesül.

Mintha az élet jelei zavarnák Budapest vezetőit.

Pedig nem valami hirtelen ötlettől vezérelt beruházás valósult meg a pesti Duna-parton. A rakpartok élhetővé tétele évtizedek óta tartja lázban a fővárossal foglalkozó szakembereket.

Ha nem látnánk naponta, nehéz lenne elhinni, hogy létezhet olyan város, amelyiken a világ egyik legszebb folyója fut keresztül, de vezetői mindent megtesznek, hogy a lakókat elszigeteljék tőle.

Budapest ilyen önsorsrontó város: a Duna mindkét partjára kétsávos autópályát telepítettek, ahol pedig nem tombol a forgalom, ott autóparkoló vagy csak sima rozsdazóna tenyészik. Minden adott, hogy az emberek ne élvezhessék a folyó látványát, közlekedési vagy sportolási lehetőségeit.

A vizes vb gyakorlatilag végtelen költségvetéssel bíró beruházása kellett ahhoz, hogy Budapest végre kezdjen valamit ezzel a tébollyal. Az Árpád hídtól hosszú hónapok munkájával sétányt építettek, amire már most rámerészkedhetünk. Hogy rögtön rádöbbenjünk:

a sétányt nem azért építették, hogy a budapestiek életminősége jobb legyen, hanem hogy a vb alatt rendezettnek tűnjön a környék.

„Ebből a sétányból ki lehetett volna hozni a legjobbat. Itt semmi nem volt előtte, szabadon tervezhettek volna” – legyintett Bardóczi Sándor, ahogy végigtekintett a távolba nyúló kősivatagon. A tájépítészt azért hívtuk el, hogy hátha az ő szakmai megközelítése segít értelmet találni a fejlesztésben. Tévedtünk.

Kősivatagot terveztek a budapestieknek

„Itt régebben bokros, fás terület volt. A fákat kivágták, az egészet pedig lekövezték. Meg sem próbálták összekapcsolni a várost és a folyót” – foglalta össze a helyzetet a szakember.

A rég várt parti sétány valóban ennyi volt: egy 3 méter széles, lekövezett sáv a Duna-parton, padokkal.

A folyó mellett megmaradt az eddigi, kikövezett rézsű, tetejére azonban kerítést raktak, nehogy le lehessen menni a Dunához. A kerítés után jött egy széles térköves rész a gyalogosoknak. Aztán egy másik sávot aszfaltoztak le a biciklistáknak és a világítás oszlopainak. Végül kókadozó, frissen ültetett facsemeték sora mögött gyér fűvel borított placc következett. Vagy ahol meghagyták, ott a régi liget zöldellt.

Itt tavaly még egy 110 éves nyárfa állt.

„A tervezőknek meg sem fordult a fejében, hogy ezeket meghagyják, és így árnyékos, élhető zóna jöjjön létre” – kezdett bele a szomorú terület elemzésébe a tájépítész.

„Nézd meg ezt a játszóteret” – álltunk meg a Dráva utca alatti szakasz kiszélesedésénél. Néhány frissen felállított mászóka aszalódott az árnyéktalan placcon. Nemhogy árnyékot adó fát, de a meghittség legkisebb jelét sem láttuk a környéken.

„Ki az, aki ilyen helyre hozza a gyerekét játszani? Mit csinál a szülő, amíg a gyereke játszik? Áll a napon?”

Aki ilyet tervezett, valószínűleg nem látott még gyereket.

A park további elemei is nélkülözték az emberbarát megoldásokat.

  • A sétány keleti oldalára ültettek facsemetéket, így azok akkor sem adnak majd árnyékot, ha 30 év múlva terebélyes fák lesznek. „Az árnyékuk délután, amikor a legtöbben használják a sétányt, pont a másik oldalra esik, azaz az itt sétálók mindig is a tűző napon kénytelenek majd gyalogolni.”
  • Kivágták a fákat, de helyette nem sikerült parkot létrehozni. „Világszínvonalú, hogy a most telepített fák és a fű már szárad ki, egy folyótól néhány méterre” – mutatott Bardóczi a Riverside lakóparkkal szemközti, kopár, füves területre.
  • Nem alakítottak ki keresztirányú sétányokat, hogy a városlakókat a Dunához, a sétányhoz vonzzák. Mintha nem is a Budapestieknek épült volna ez az egész.
  • Kerítést raktak ki a Duna és a sétány közé, ezzel végleg elvágva a városlakókat a folyótól. „Minek egy rézsű tetejére kerítés? – tette fel a kérdést a tájépítész. – Eddig sem volt, és nem gurultak le az emberek a lejtőn. Így viszont megszűnt annak a lehetősége, hogy könnyedén lemenjünk a vízhez.”
  • A sétány mellé telepített facsemetéket a meghagyott fák árnyékába ültették. „Ennek így semmi értelme, ezek a fák nem fognak rendesen megnőni. Látszik, hogy csak ki akarták pipálni a feladatot, ki volt adva, mennyi fát kell elültetni. Mindegy volt, hova teszik.”
  • Még oda sem raktak zöldet, ahol a véletlen kínálta a helyet. Az Elektromos sporttelep előtti kiszélesedés és a mellette magasodó támfal teteje ideális hely lett volna néhány bokornak, fának, hiszen ott úgysem jár senki. Ehelyett a beugrót és a támfal tetejét is leaszfaltozták a falig.
  • Nem lesz barátságosabb a környezet a Dráva utcától a Margit híd irányába vezető szakaszon sem. Itt a bicikliút már a fenti rakparton fut, a víz mellett pedig marad a kopár térkő, amely mellé időnként kubista formájú ágyásokat terveztek. Fának nyoma sincs, marad viszont a kerítés, nehogy egy óvatlan sétáló megközelíthesse a folyót.

Legalább autók nincsenek

A fehér kövön tomboló napfény megrémített, és igyekeztem valami pozitív gondolatba kapaszkodni. „Van valami jó is a fejlesztésben?” – leptem meg váratlan kérdésemmel a tájépítészt.

A legnagyobb pozitívum, hogy legalább az autós forgalmat nem hozták el az Árpád hídig

– összegezte a szakember.

Bardóczi a minimalista, kő-fa padokat sem kritizálta, csak annyit jegyzett meg: „Ki az az őrült, aki ezekre nyáron kiül? Talán tavasszal, és ősszel lesznek népszerűek, amikor még árnyék nélkül sincs olyan meleg.”

A sétány egyetlen eleme biztos siker: a napozóágyak, amelyeknek éppen az a lényegük, hogy napon legyenek. A széles, fából készült ágyakon már akkor hevertek a gyík lelkületű városlakók, amikor néhány méterrel arrébb még munkások köszörülték az utcaköveket. A humánus hozzáállás persze ezen a területen is hasznos lett volna. A napozók nyilván jobban szerettek volna a vízközelben heverészni, mint a felső rakpart alá helyezett placcon, ahol sem bokrok, sem fák nem teremtenek meghitt környezetet.

A Duna-parti plázs hangulata olyan, mintha direkt exhibicionista napfürdőzőknek tervezték volna, akik szeretnek távolról is jól látható terek közepén heverészni.

Ilyen lesz a Római is

Kritizálni persze könnyű. De hogyan lehetne jobb egy ilyen sétány? – öltöttem magamra a budapesti tervezőmérnök pedáns kék munkaköpenyét.

Bardóczi Sándor szerint nem kellett volna felforgatni a fizika törvényeit a barátságosabb végeredményhez. „Itt a megfelelő szemlélet hiányzott. Már csak a felesleges korlátok árából rengeteg jó dolgot lehetett volna csinálni”

„Minimális ökológiai érzékkel telepíthettek volna zöld sávot a biciklis és a gyalogos rész közé” – vetette fel Bardóczi.

Nem kellett volna kivágni a fákat.

„Közöttük vezethették volna a gyalog- és bicikliutat. Akkor nem kellene facsemetéket ültetni, és várni, amíg megnőnek. Rögtön kaptunk volna egy árnyékos sétányt.”

„Az igaz, hogy egy ilyen park kialakítása kevesebb gépi és több kézi erőt igényel, amiből pedig kevesebbet lehet ellopni” – említette meg az állami beruházások – bírálók szerint – legfontosabb szervezőelvét a szakember.

A vízig futó rézsűre építhettek volna lépcsőket, hogy a városlakók lesétálhassanak a Dunáig, vagy telepíthettek volna olyan szerkezeteket is, amelyekbe fákat lehet ültetni. „Vannak árvízálló szerkezetek, amelyekkel mindez megoldható.”

A tervezők érdektelensége egyébként olyan fokú volt, hogy nemcsak azokat a lehetőségeket hagyták ki, amik csak szimplán örömet okoztak volna a budapestieknek, hanem azokat is, amik még pénzt termeltek volna.

„Ezekben a ronda támfalakban kialakíthattak volna üzlethelyiségeket, kiskocsmákat, ahogy azt például a hamburgi Hafencity esetében tették. Annál az Elba-parti fejlesztésnél a házak alsó részét vízálló módon alakították ki, és az ilyen üzlethelyiségek pedig vízálló ajtóval lezárhatók. Ha jön az ár, bezárnak a helyek, amúgy pedig üzemelnek a teraszok” – mesélte, én pedig elképzeltem, hogy délutánonként élénk teraszélet pezseg a Duna-parton, miközben sokan bicikliznek, futnak, sétálgatnak a környéken. Majd felvetődött a kérdés:

miért nem jutott eszébe ugyanez az idilli kép a tervezőknek?

A tervezéssel régi vágású útépítő cégeket bízott meg a főváros. „A területet a Főmterv és az Enviroduna Kft. nevű projektcég tervezte. Ezek mérnökcégek, amelyek mérnöki megoldásokat szállítanak."

„Egy ilyen, útépítésben nevelkedett mérnöknek meg sem fordul a fejében, hogy egy fa lehet érték. Egyenes vonalzóval kijelölték a sétányt a parton, és mindent kivágtak, ami útban volt” – ismertette Bardóczi, hogyan kell szerinte a Tarlós-érában sétányt tervezni. A tájépítész megnyugtatott, hogy a vonalzóval tervezett Duna-part valószínűleg nem stílusgyakorlat, hanem trend lesz Budapesten.

„Az Enviroduna tervezi a római-parti mobilgátat is."

A rakpart tökéletes előkép, hogy fog kinézni a Római-part.

És ha eddig nem telepedett volna a kedves olvasóra a düh és a kétségbeesés sajátos keveréke, végezetül még megjegyezzük: szakértőnk szerint a rakpart zöld, emberbarát felújítása semmivel sem került volna többe, mint ez a kősivatag.

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Belföld
Ukrajnáról és a Pride-ról beszélgetett Szijjártó Péter az osztrák külügyminiszterrel

Ukrajnáról és a Pride-ról beszélgetett Szijjártó Péter az osztrák külügyminiszterrel

Utóbbiról kiderült, hogy teljesen más álláspontot képviselnek.

március 22., 18:45

  • Belföld
Több ezer adag kábítószert foglaltak le a rendőrök

Több ezer adag kábítószert foglaltak le a rendőrök

A dílerek 2024 eleje óta üzleteltek a városban és környékén.

március 22., 17:27

  • Belföld
Egy kisebb kivizsgálást sem úszhatunk meg 100 ezer forint alatt a magánegészségügyben

Egy kisebb kivizsgálást sem úszhatunk meg 100 ezer forint alatt a magánegészségügyben

Az egynapos műtétek 300 ezer forinttól kezdődnek, de van, ahol milliós tétellel kell számolni.

március 22., 15:07

  • Belföld
Orbán Viktor: Szia Bátyus! Helyzet?

Orbán Viktor: Szia Bátyus! Helyzet?

A legismertebb, labdarúgással foglalkozó Facebook-oldal üzemeltetőivel találkozott.

március 22., 19:42

  • Belföld
Menczer Tamás megint kicsizik, de Magyar Pétert csak a zebrák érdeklik

Menczer Tamás megint kicsizik, de Magyar Pétert csak a zebrák érdeklik

Főleg az, hogy mit esznek.

március 22., 15:52

  • Belföld
Autóba rohant egy mentő Újpesten

Autóba rohant egy mentő Újpesten

A mentősofőr a keresztbe áthaladó járművet csúnyán elkapta oldalról.

március 22., 17:21

  • Belföld
Kovács Csaba lett a MOME új rektora

Kovács Csaba lett a MOME új rektora

A Prima Primissima díjas építész mandátuma a 2025–26-os akadémiai év végéig szól.

március 22., 15:18

  • Belföld
Lecsapott a Nemzeti Védelmi Szolgálat, három körözött férfi került rendőrkézre

Lecsapott a Nemzeti Védelmi Szolgálat, három körözött férfi került rendőrkézre

Videó is készült az elfogás pillanatairól.

március 22., 13:22

  • Címlapon
Robbanás Moszkvában: lángokban Vlagyimir Putyin limuzinja

Robbanás Moszkvában: lángokban Vlagyimir Putyin limuzinja

Az orosz titkosszolgálat főhadiszállásánál történt az incidens.

6 órája

  • Belföld
Reagált a Momentum a bírságra, szerintük orosz típusú rendszer kiépülése zajlik

Reagált a Momentum a bírságra, szerintük orosz típusú rendszer kiépülése zajlik

„Kövér elvtárs gyakorlatilag a saját ízlését viszi bele a döntéseibe” – mondta a párt képviselője.

március 22., 07:22

  • Belföld
Ismét megjelent az égbolton a sarki fény

Ismét megjelent az égbolton a sarki fény

Mutatunk néhány felvételt.

március 22., 12:38

  • Belföld
„Az Orbán által ígért putyini »nagytakarító« törvények még csak ez után jönnek” – Újabb tüntetést szervez Hadházy Ákos

„Az Orbán által ígért putyini »nagytakarító« törvények még csak ez után jönnek” – Újabb tüntetést szervez Hadházy Ákos

Március 25-én várja az embereket az Erzsébet híd pesti hídfőjénél.

március 22., 07:11

  • Belföld
Bicskénél folytatódik a győri vonal felújítása, március 24-től változik a menetrend

Bicskénél folytatódik a győri vonal felújítása, március 24-től változik a menetrend

Egy vágányon folyamatosan fenntartják a vonatközlekedést Herceghalom és Bicske között is.

március 22., 21:06

  • Belföld
Érdemes a közelben tartani az esernyőt, több vármegyére is kiadták a figyelmeztetést

Érdemes a közelben tartani az esernyőt, több vármegyére is kiadták a figyelmeztetést

Napközben 14 és 21 fok közti idő valószínű.

március 23., 06:10

  • Belföld
Több százan tüntettek Sóskúton a tervezett akkugyár ellen

Több százan tüntettek Sóskúton a tervezett akkugyár ellen

Kifütyülte a tömeg Gulyás Gergelyt.

március 22., 07:42

  • Címlapon
Az őrült ladás, a temetős robbantósok és az al-Kaida – merényletkísérletek, amiket túlélt Vlagyimir Putyin

Az őrült ladás, a temetős robbantósok és az al-Kaida – merényletkísérletek, amiket túlélt Vlagyimir Putyin

Számtalanszor megpróbálták már likvidálni az orosz elnököt.

2 órája

  • Belföld
Kocsis Máté új szabályt hozna arra, hogy külföldről ne lehessen médiafelületet finanszírozni

Kocsis Máté új szabályt hozna arra, hogy külföldről ne lehessen médiafelületet finanszírozni

A Fidesz frakcióvezetője szerint több felületen is finanszírozhattak „kormányellenes tevékenységet”.

március 22., 11:53

  • Belföld
Udvari bohócok, letolt nadrág, szafariban nevelkedő zebrák – üzenetet küldött Magyar Péter Orbán Viktornak

Udvari bohócok, letolt nadrág, szafariban nevelkedő zebrák – üzenetet küldött Magyar Péter Orbán Viktornak

A Tisza Párt elnöke szerint a kormányfő egy csodafegyverre vár.

március 22., 10:56

  • Belföld
Megmentettek egy iskolát a bezárástól, de folytatódnak a tankerületi átszervezések

Megmentettek egy iskolát a bezárástól, de folytatódnak a tankerületi átszervezések

Egyes intézményekben túl kevés, máshol túl sok a gyerek.

március 22., 08:18

  • Címlapon
Százmilliós luxusautótól búcsúzhat Putyin flottája, mutatjuk, mit veszíthetett Oroszország vezetése

Százmilliós luxusautótól búcsúzhat Putyin flottája, mutatjuk, mit veszíthetett Oroszország vezetése

Rolls-Royce-külső, hibrid hajtás, éjjellátó rendszer – ilyen az orosz csúcslimuzin.

3 órája

  • Belföld
Fejtörést okoz a szakembereknek a Magyar Rádió atombunkerének lebontása

Fejtörést okoz a szakembereknek a Magyar Rádió atombunkerének lebontása

Centiméterről centiméterre küzdenek meg a vasbeton monstrummal.

március 22., 12:10

  • Belföld
Valós fájdalomnak élik meg a gyerekek a lelki problémákat

Valós fájdalomnak élik meg a gyerekek a lelki problémákat

Robotterápia, M3-tréning, éber-hipnózis – úttörő fajdalomcsökkentést alkalmaznak a Bethesdában.

március 22., 09:42

  • Belföld
Egy hét alatt már ezren foglaltak nem lakhelyük szerinti szakrendelőbe időpontot

Egy hét alatt már ezren foglaltak nem lakhelyük szerinti szakrendelőbe időpontot

A Belügyminisztérium államtitkára számolt be a hírről.

március 22., 08:44

  • Belföld
Karácsony Gergely: Hétfőn a főváros elutalja az első vételárrészletet Rákosrendezőért

Karácsony Gergely: Hétfőn a főváros elutalja az első vételárrészletet Rákosrendezőért

Hamarosan elkezdődhet a terület megtisztítása is.

március 22., 11:21

  • Belföld
Otthonában gyilkoltak meg egy ráckeresztúri nőt

Otthonában gyilkoltak meg egy ráckeresztúri nőt

A nyomozás jelenleg is folyamatban van.

március 22., 19:05

  • Belföld
Fél kiló marihuánával bukott le egy sofőr a VI. kerületben, őrizetbe vették

Fél kiló marihuánával bukott le egy sofőr a VI. kerületben, őrizetbe vették

A gyanúsítottat a nyomozók kihallgatták és kezdeményezték letartóztatását.

1 órája

  • Belföld
Tehervonat gázolt el egy embert Debrecemben

Tehervonat gázolt el egy embert Debrecemben

A balesetkor a fénysorompó jól működött, a közút felé pirosat mutatott

március 22., 15:54

  • Címlapon
Bill Gates szerint ez a három szakma éli túl a mesterséges intelligenciát

Bill Gates szerint ez a három szakma éli túl a mesterséges intelligenciát

Szerinte teljesen átalakulhat a gazdaság.

7 órája