Napi hétmilliót kérhet a BKV a veszteglő metrókért szerelvényenként

DBZOL20170320019
2017.06.27. 07:47

Napi 23 ezer euró kárátalányt, átszámítva 7,1 millió forintot követelhet a BKV szerelvényenként az orosz Metrovagonmastól a forgalomból múlt pénteken kivont járművek után – írta a Hvg.hu.

A 2015 nyarán aláírt szállítói szerződés szerint „ha a szerelvényt a jótállási körbe tartozó hiba miatt két napnál több időre ki kell vonni az üzemeltetésből, akkor járműállási kárátalány illeti meg a főváros közlekedési cégét”.

A szoftverek meghibásodása nevesítetten a jótállási körbe tartozik, tehát Budapest kérhetné a kártérítést.

A BKV korábban azt is bejelentette, hogy a projektben meglévő késedelmek miatt (nem érkeznek a felújított metrók Budapestre) a cég már bejelentette kötbérigényét az orosz cég felé, és ez a kötbérigény meghaladja a 800 millió forintot.

A BKV természetesen kéri a pénzt

A BKV-nak az orosz Metrovagonmassal kötött szerződésében különböző kárátalányokat és kötbérklauzulákat rögzítettek, ezeket a BKV „természetesen” érvényesíteni fogja – mondta Bolla Tibor, a BKV Zrt. elnök-vezérigazgatója az M1-nek kedd délelőtt. A Hvg.hu azt állította korábban, hogy nem fogja érvényesíteni.

A vezérigazgató azt mondta: a szerződésben kikötötték, hogy a szerelvények hány százaléka lehet rossz egyszerre, és ezt a számot az orosz fél elérte. Ilyenkor, vagy ha késnek a szerelvények leszállításával – és sok más esetben –, automatikusan „kötbérklauzula van”. Ennek az összege most ért el egy olyan nagyságrendet, hogy értesítették az orosz felet. Az orosz cég a mai nappal is kötbérkötelembe esik, hiszen nem tudnak közlekedni a szerelvények – jegyezte meg.

 Bár jelenleg úgy tűnik, hogy négy-hat hetet csúszik a felújított szerelvények érkezése, az összes, 227 kocsit jövő nyárra kell leszállítania a cégnek – mondta. A gyártókapacitásáról pedig a vezérigazgató azt mondta: az orosz metró többet rendel a Metrovagonmastól egy évben, mint a BKV az elmúlt tíz évben, tehát jövő nyárig az oroszok be tudják majd hozni a mostani lemaradást.

(Borítókép:  Az M3-as vonalon közlekedő első felújított metrószerelvény Budapesten a Határ úti megállóban 2017. március 20-án.  Fotó: Balogh Zoltán/MTI)