A nők ritkábban kapnak fizetésemelést, mint a férfiak

2018.12.13. 19:54

A tizennyolc évesnél idősebb magyar internetező munkavállalókra nézve országos reprezentatív kutatást csinált nyáron a Nyitottak Vagyunk azért, hogy megtudják, mit gondolnak a nők és a férfiak a munkahelyeikről. 

A kutatás elindításáról azt írták, az elmúlt években Magyarországon egyre több munkahelyen kezdtek el lépéseket tenni a munkaadók azért, hogy a nők és a férfiak ugyanolyan lehetőségekhez jussanak. A kutatássorozat arra  volt kíváncsi, hogy milyen eredményeket érzékelnek a nők, és milyen tapasztalataik vannak a férfiaknak.

A felmérésben 2661 embert kérdeztek meg, nőket és a férfiakat is arról, hogy mennyire találták meg a munkájukban a számításukat, mennyire tudják összeegyeztetni a munkájukat a magán-, és családi életükkel, mennyire érzik úgy, hogy érdemeik szerint bánnak velük a munkahelyükön, és milyen következő lépéseket tartanának jónak.

És most az eredmények is kikerültek, a legfontosabb és legérdekesebb részek pontokban:

  • Magyarországon a női és a férfi munkavállalóknak egyaránt 63 százaléka gondolja úgy, hogy mindkét nemnek együtt kell tennie azért, hogy a nők ugyanolyan lehetőségekhez jussanak a munkahelyen.
  • A nők negyede hallott már olyan történetet, hogy valakit hátrányos megkülönböztetés ért a neme miatt saját családjában. A férfiaknak alig több mint tizede.
  • A magyar munkavállalók 60 százaléka tapasztalta az elmúlt két évben, hogy a munkahelye tett azért, hogy a nők és a férfiak ugyanolyan lehetőségekhez jussanak. A legnépszerűbb változás a több gyermekbarát lehetőség volt (például a rugalmasabb munka). A kitöltők 25-50 százaléka azonban még mindig nem tud arról, hogy az egyes családbarát lehetőségek (mint a kiterjesztett szabadság, bölcsőde) lenne a munkahelyén.
  • A férfiak 44 százaléka látja azt, hogy nők és férfiak egyenlő lehetőségekhez jutnak a munkahelyükön. A nők csupán 24 százaléka gondolja ugyanezt.
  • A férfiak 42 százaléka gondolja úgy, hogy a nőket nem éri hátrány az előléptetések során. Ezzel szemben a nők 36 százaléka gondolja csak így. Fizetésemelést a nők  ritkábban (51 százalék) kaptak, mint a férfiak (53 százalék), pedig ugyanolyan gyakran kértek.
  • A válaszadó férfiak 67 százaléka gondolja azt, hogy fontos, ha egy férfi szeretne, akár részben otthon maradhasson a gyerekkel, kivehesse a részét a családi gondoskodásból. 63 százalékuk pedig azt gondolja, hogy a munkahelyeknek még sokat kell tennie azért, hogy az anyák helyzetén javítson.

A kutatás eredményeire alapozva indították a "Két Lépés" nevű program többek között cégekre szabott mérésekkel, előadásokkal. Ehhez pedig videókampányt is csináltak, amiben hazai ismert embereket kérték a felmérés egy-egy kérdésének megválaszolására.

A kutatást a Nyitottak Vagyunk a Gemiusszal együttműködésben készítette. A felmérés anonim, évente meg akarják ismételni. 

A Nyitottak Vagyunk

A Nyitottak Vagyunk közösségi kezdeményezést 2013 nyarán alapította a Prezi, az espell és a Google. A Nyitottak Vagyunk kiemelt támogatója a Citi. Öt év alatt több, mint 1000 cég, szervezet és közösség csatlakozott a Nyitottak Vagyunkhoz, magyar vállalkozások, itthon és világszerte ismert márkák, civil szervezetek és közösségek is. Ötödik éve, hogy a Nyitottak Vagyunk kezdeményezés ott van a Budapest Pride-on, miközben több mint 10 másik kampányt is indított például a nők és férfiak ugyanolyan munkahelyi lehetőségeiért, és a fogyatékkal élőkért. A Nyitottak Vagyunk kezdeményezéshez csatlakozók alapvető értéknek tekintik, hogy másokat csak tetteik és teljesítményük alapján ítéljenek meg, tekintet nélkül életkorra, nemre, nemi identitásra, szexuális orientációra, nemzeti, etnikai hovatartozásra vagy származásra, politikai, vallási vagy más meggyőződésre, és fizikai vagy egyéb adottságokra.