Karácsony Gergely felszállt egy villamosra

2019.06.21. 11:43

Karácsony Gergely, az MSZP–P főpolgármester-jelöltje az előválasztási kampányban pénteken egy négyes-hatos villamosozás közben beszélt a közlekedési programjáról. Az élő facebookos bejelentkezése elején elmondta, hogy „van egy vonzódása a kötött pályás közlekedési eszközökhöz”, amit leginkább annak tulajdonít, hogy a nagyapja állomásfőnök volt.

A közlekedési alapjövedelem címszó alatt ő a saját tömegközlekedési programját érti, erről beszélt hosszan. Alapállása a zuglói polgármesterként dolgozó Karácsonynak az, hogy

az élhető város arról szól, hogy emberek közlekedni akarnak a városban. Járjunk többet tömegközlekedéssel, és akkor olcsóbb lenne a bérlet ára.

Azt mondta, hogy Bécsben, ami a világ legélhetőbb városa, az éves bérlet árát úgy állapították meg, hogy napi egy euróra jöjjön ki. Ennek hatására Bécsben 800 ezer embernek van éves bérlete, míg Budapesten ez a szám ennek huszada.

Persze ehhez a programhoz az kell, hogy a tömegközlekedés jó minőségű legyen, legyen légkondi, és árban is jelentsen versenyképes alternatívát. Jelenleg a tömegközlekedés a Budapesten belüli közlekedés 45 százalékát teszi ki, ezt Karácsony ötvenre szeretné feltornázni, míg az autós közlekedés 35 százalékos részesedését 25 százalékra csökkentené.

Azt is mondta, nem igaz, hogy Tarlós jó kapcsolata a Fidesszel megéri, hiszen „Budapest ma kevesebbet kap a tömegközlekedés működtetésére, mint régebben”.

Azt is mondta, hogy a legnagyobb közlekedési támogatás, amit ma a budapestiek kapnak, az az ingyenes parkolás. Ezt újra kell gondolni, mondta. Tudatosítani kell – erről szól a közlekedési alapjövedelem –, hogy ez is egyfajta támogatás. Karácsony azt mondta, ő ezt nem elvenni akarja,

de ha van egy család amelynek két autója van a belvárosban, akkor az egyik autót elviszed a nagymamához, eladod, cserébe a családod egyik tagja 50 ezer forinttal olcsóbban tud közlekedni. 

Szemléletváltást szeretne, apró lépéseket, és ha az autósok 10 százaléka fog váltani, az már szerinte óriási előrelépés.

Ma Budapesten mindenki nagyon drágán közlekedik. Az embereket át lehet hangolni arra, hogy ne autóval menjenek, hanem a legalapvetőbb, hogy felszáll a buszra, és megérkezik. Ebben kéne előrelépni.

Ehhez a tömegközlekedésben pontosságra, kiszámíthatóságra van szükség, hogy lehessen tervezni.

A Nyugati pályaudvarhoz érkezve azt mondta, integrálni lehetne a vasúti közlekedést a városival, szükség lenne néhány megállóra, zebrára, mert ez a leggyorsabb. Példaként említette, hogy vasúttal a Nyugatiból 8 perc alatt elérhető Zugló.

Szerinte Budapesten 10-szer ennyi P+R parkolóra lenne szükség, de nem a belvárosban. Azt mondta, tépi a haját a Liget-projektnél, hogy ott is behozzák az autókat a belvárosba.

Aki Karácsony utazásának további részleteire kíváncsi, megnézheti a FB-élő műsort.