Telefonos közvélemény-kutatásokban megy a kérdésnek álcázott Fidesz-propaganda

GettyImages-1130466468
2019.08.30. 14:14

A keszthelyi ellenzéki együttműködést szervező Kisvárosunkért Érdekvédelmi Egyesület (KÉVE)  tett közzé egy hangfelvételt, amelyben az Amygdala közvéleménykutató munkatársa érdeklődik néhány dolog felől, írja a 444.hu, ám néhány perccel később már ott tart, hogy

Ön kire szavazna az önkormányzati választásokon, ha az alábbiak közül választhatna? Arra a jelöltre, amelyik támogatja Orbán Viktor bevándorláspolitikáját, és megvédi a kerítést, vagy arra a jelöltre, amelyik Soros György álláspontját támogatja a migráció kérdésében, azaz több bevándorlót engedne be az unióba, és lebontaná a kerítést?

Hogy aztán kis idő múlva már odáig egyszerűsödjön a kérdés, hogy a fideszes jelöltet választaná, aki hozná a kormánytól a pénzt a településnek, vagy az ellenzékit, aki

Gyurcsány Ferencet és a bukott baloldali erőket segítené a hatalomba

Amygdala bemutatkozással több településen, és kerületben is telefonálnak embereknek, hogy miközben közvélemény-kutatást játszanak, aközben szépen mindig el is hangozzon kérdés formájában vagy a Fidesz kampányüzenete, vagy az ellenzék, vagy annak jelöltjére sugalmazott erősebb vádszerűség.

Ahogy a fideszes médiánál láttuk az előző kampány alatt is: mindegy, mennyi pert veszítenek a hazugságokkal utólag, akkor is működik, ha leírják azokat a kampány idején nagy betűkkel, címben.

Jelen esetben is nagyjából ilyesmi logika az alapja a dolognak: mindegy, hogy kérdést teszünk fel, ha a kérdésben ott vannak például ilyenek:

Akkor is szavazna-e Péterffy Attilára, ha kiderülne, hogy családon belüli erőszakot követett el?

vagy

mennyire befolyásolná őket a szavazásban, ha Kálmán Olgáról kiderülne, hogy „erőszakoskodott volt férjével, aki zaklatás miatt feljelentette”?

A 444.hu azt írja, az Amygdala a Szinapszis Piackutató és Tanácsadó Intézet része. A cég magáról azt írja, átlagosan éves nettó 500 millió ft árbevétel, 40 főállású dolgozója, budapesti, debreceni irodája van.

"Nyilvános politikai közvélemény-kutatásuk nem ismert, a publikációk menüpont alatt egyetlen anyag szerepel tavaly óta, ez a háziorvosok szaklapolvasási szokásait mérte fel. Ugyanebben az időszakban azonban a cég nagyon is tevékeny volt és marad: országszerte hívogatták a szavazókat, és elismételték nekik a Fidesz legfontosabb kampányüzeneteit, sőt olyan sejtetéseket is, amelyeket hivatalosan a párt nem merne bevállalni" - írja a lap, a teljes cikk itt érhető el.

A cégről, illetve ezekről a telefonos megkeresésekről szerdán a Magyar Hang is beszámolt, a lap újságírója magánszemélyként, majd újságíróként is tett fel kérdéseket a cégnek. Először kérte, hogy megkaphassa a hangfelvételt a beszélgetésről, arra azt válaszolták, ilyet ők nem készítenek, így nem tudják odaadni. De bárki kérheti, hogy a telefonszámát töröljék a rendszerből, és többé ilyesmivel ne keressék. Majd újságíróként kérdezték, hogy megtudhatják-e "a budapesti főpolgármester-választás tárgyában végzett kutatásuknak ki a megbízója, mekkora mintán készül, mekkora a költségvetése, és milyen szakmai elvek alapján állították össze a kérdéseket". Erre azonban üzleti titok miatt nem válaszolhattak, írták.

Borítókép: Horacio Villalobos - Corbis/Corbis via Getty Images