Szentendre: Szép és jó legyen a kerékpárhíd, ne gyorsan épüljön

2020.02.01. 17:13
Szentendre vezetése szeretne kerékpáros hidat, de olyat, ami jó helyen van, illeszkedik a látképbe, a formáját pedig építészeti ötletpályázat alapján találnák ki.

Lakossági fórumot tartottak péntek este Szentendrén arról a tervezett kerékpáros hídról, aminek leendő helyszíne már hetek óta vitákat kavar és lázban tartja a város lakóit. A vitában megszólalt már Vitézy Dávid, a BFK igazgatója, a szigeti települések pedig a miniszterelnökhöz fordultak.

A lakossági fórum itt teljes egészében végignézhető:

Fülöp Zsolt szentendrei polgármester lapunknak elmondta, hogy a lakossági fórumon mindenki szót kapott, a kerékpárosok, a szigetmonostoriak, és a beruházó által megbízott tervező cég, a Tandem Kft vezetője is prezentációt tartott, amiből sokak számára új dolgok derültek ki.

Így például az, hogy a kerékpáros hídon elektromos busz közlekedne a Szentendrei-sziget települései és a Szentendrei HÉV között, vagy hogy délebbre egy autós hídnak fenntartott helyszín is van a Postás strandnál. Ezt, a sok szentendrei által optimális helyszínt ezért nem is vizsgálták a kerékpáros híd számára.

Fülöp Zsolt szerint majdnem minden héten újabb információkat tudnak meg, így nehéz megalapozott döntést hozni, ezt támasztotta alá a tervező is, azzal, hogy időt kell adni a koncepció kiforrásának.

A polgármester hozzátette, hogy a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Zrt. által ajánlott hídhelyszínek, hídtervek közül csak egy rendelkezik környezetvédelmi engedéllyel. Elmondta, hogy Szentendre vezetése szeretne kerékpáros hidat, de olyat, ami jó helyen van, illeszkedik a látképbe, a formáját pedig építészeti ötletpályázat alapján találnák ki. Ehhez idő kell Fülöp Zsolt szerint a 2023ig tartó uniós finanszírozási ciklusba a beruházás már valószínűleg nem fér bele.

Érzékeny területen halad a kerékpárút

Mivel a Szentendrei-szigetre átvezetett kerékpárút védett vízbázisokat is érint, a Fővárosi Vízművek is elküldte állásfoglalását lapunknak a kerékpárhíddal kapcsolatban:

Eszerint a Fővárosi Vízművek számára a legfontosabb szempont a fővárosiak és a Szentendrei-sziget településein élők biztonságos ivóvízellátása szempontjából rendkívüli jelentőségű szentendrei-szigeti vízbázis megóvása. Ennek megfelelően – bár a társaság nem zárkózik el attól, hogy a Szentendrei-szigetre vezető  kerékpárút épüljön – a vízbázis-védelem érdekében kizárólag olyan megoldás fogadható el, amely nem érinti a sérülékeny vízbázis belső védőterületeit. 

A Vízművek kiemelte, hogy egy, a vízbázis-védelmi előírásoknak is megfelelő nyomvonalon létesített kerékpároshíd önmagában nem jelentene veszélyt a vízbázisokra. Azonban, ha a kerékpáros- és gyalogoshíd – a jelenlegi beruházói szándékkal szemben – egy későbbi döntés következtében gépjármű-közlekedésre alkalmassá válik, az a Szentendrei-sziget további beépüléséhez, az intenzív területhasználat térnyeréséhez vezet, amely az ivóvízbiztonságot is veszélyezteti. 

Látványterv a hídról, a rámpával
Látványterv a hídról, a rámpával
Fotó: Speciálterv

Mindezekkel a fenntartásokkal együtt a két - kerékpáros és gyalogos híd – megépítésére a déli szakaszon, Szentendre és Szigetmonostor között a jogszabályi korlátozás alatt legkevésbé álló, kevésbé érzékeny védterületi besorolású, Határcsárda magasságában lévő nyomvonal az egyedüli elfogadható megoldás, áll a Vízművek állásfoglalásában.