Karácsony beach-hangulatot tervez nyáron a rakpartra

B  JG20181204001
2020.02.19. 19:55
Karácsony Gergely főpolgármester az Inforádió Aréna című műsorában elmondta, mikor zárják le nyáron a Pesti alsó rakpartot, beszélt arról, hogy elkezdődik a társadalmi vita a dugódíjról, az autómentes zónákról, és hogy lesz-e egységes parkolási rendszer.

Bérvita a BKV-nál, ingyenutazás, Vágó István

A főváros jelentős béremeléssel számol a BKV és a közüzemi cégek dolgozóinál, mondta a műsorban Karácsony. Hozzátette, hogy erre a fedezet megvan a költségvetésben, igaz, szűk a főváros mozgástere. Arra a kérdésre, hogy a követelt 15%-os emelés, és az ajánlott 8% között hol lesz a határ, a főpolgármester azt mondta, hogy 15 sok, de a 8% feljebb tornászásához van még mozgástér. Közölte, hogy kizártnak tartja a BKV-sztrájkot, bízik a megegyezésben.

A választási kampányban beígért 14 év alattiak ingyenes utazásával kapcsolatban Karácsony megjegyezte, hogy az elég nagy bevételkieséssel jár majd, de nem tettek le róla. Valószínűleg kifutó rendszerben, évfolyamonként haladnak majd előre a bevezetésben, de ehhez át kell még gondolni a jegy- és bérletrendszert.

Felvetődött az is, hogy bár azt ígérte, hogy Budapesten nem lesz politikai zsákmányszerzés, az egyik legismertebb tévés a BKV-nál dolgozik a DK színeiben minimálbérért.

Karácsony erre azt válaszolta, hogy Vágó István a BKV felügyelőbizottságában kapott helyet, ami nem a cégmenedzsment része, hanem politikai-tulajdonosi képviseletet lát el. Ehhez szerinte Vágó Istvánnak megvan az önkormányzati tapasztalata, el tudja látni a feladatot.

Hitelek, Lánchíd-felújítás és biodómbefejezés

Karácsony elmondta, hogy a korábbi városvezetés által kialkudott EIB hitelkeret egy részét, néhány 10 milliárd forintot lehívnak valószínűleg, mert például a Lánchíd felújítása enélkül lehetetlen lenne. Az 53 milliárdos betervezett kereskedelmi hitelt azonban nem akarják felvenni, mert Budapest már 114 milliárd forint adósságnál tart, ami sok.

A biodómmal kapcsolatban kiderült, hogy befejezési alternatívákat vizsgál egy szakértői csapat költségbecsléssel. Amikor ez elkészül, és kiderül az is, hogy a költségvetési keretből mennyi pénz marad, kirajzolódik majd a biodóm jövője. Mint arról korábban beszámoltunk, a biodóm befejezéséhez még plusz 20 milliárd forint kellene, ám sem a kormány, sem a főváros nem tervez rá többletpénzt költeni. 

Kezdődik a társadalmi vita a dugódíjról, autómentes zónákról

A főpolgármester a témát azzal vezette fel, hogy a nyugati városokból kitiltott dízelautók Budapestre áramlása megkezdődött, ez ellen valamit hamarosan tenni kell. Mivel mind a behajtási díjról, mind az alacsony kibocsájtású zónákról csak széles körű társadalmi megbeszélés után lehet dönteni, ezért hamarosan elkezdődik egy részvételi kampány, ahol ezekről lesz szó. Karácsony úgy becsülte, hogy ezek a viták a ciklus második feléig lezárulnak, és megtalálják a szakmai kompromisszumokat. 

Rakpartlezárás: igen

A főpolgármester megerősítette, hogy nyáron, iskolai szünetben lezárják a Pesti alsó rakpartot. A lezárás várhatóan augusztus 20-ig tart, és néhány héttel előtte kezdődik. A lezárt rakparton a Parlamenttől északra és délre több kulturális rendezvény, beach-hangulat lesz Karácsony szerint. Mint mondta, ez egy próba lesz, utána forgalomcsillapító politikát terveznek itt. Elindul a társadalmi vita a Széchenyi tér felújítása, Lánchíd és a rakpartok jövőbeni szerepe körül is néhány héten belül. Ehhez a párizsi nyílt forráskódú internetes programot használják várhatóan. A rakpartlezárási tervekről korábban Bardóczi Sándor főkertész-főtájépítész beszélt az Indexnek.

Egységes parkolás: okosan

Karácsony szerint a fővárosi közgyűlés az első lépéseket megtette az egységes parkolás felé vezető úton, és megindult a kerületi egyeztetés is az ügyben. Hangsúlyozta, hogy a kerületeknek más a pénzügyi érdeke, mint a fővárosnak, amit megért, és bármennyire szeretné a fővároshoz terelni a parkolási bevételeket, az várhatóan a kerületeknél marad. Bízik az okosparkolás elterjedésében, mert ha látja az autóvezető, hogy hol van, vagy hol nincs szabad parkoló, akkor kevesebb lesz a keresési út, csökken a dugó és a környezetszennyezés, sőt az átláthatóbb használati adatok transzparensebb bevételeket hoznak. Mint kifejtette, most koncepcióalkotás következik a parkolásban, jövőre tudnak konkrét lépéseket tenni.

Mi a legnagyobb rosszfejség a fővárosban?

Szóba került a főpolgármester szerdán kibontakozott vitája Fürjes Balázs államtitkárral és Vitézy Dáviddal a kerékbilincselés terén, amire Karácsony a következőt mondta: nem vita van az ügyben, hanem félreértés. A buszok, villamosok útjában álló autót továbbra is tilos bilincselni. Ezek elszállítására bármilyen színű lopóautó jöhet, mert ez a legnagyobb rosszfejség Budapesten, nincs vita ebben. Véleménye szerint az, hogy 15 millió forint kerékbilincselésből származó éves bevételt feltüntettek a fővárosi költségvetésben, az nem jelenti, hogy innentől kezdve nyakra-főre bilincselnének, hanem azt jelenti, hogy ha egy zöldfelületen parkoló teherautó rossz helyen van, akkor legyen megbüntetve.

A teljes rádiós beszélgetés ide kattintva meghallgatható.

(Borítókép: Juhász Gábor / MTI)