Közgyűlési igen a 4-es metróra

2000.08.31. 23:37
A Fővárosi Közgyűlés SZDSZ-MSZP-s koalíciója meggyőző többséggel úgy döntött: a kormány anyagi támogatása nélkül is belevágnak a metróberuházásba. A Fidesz képviselői arra tettek kísérletet, hogy a közlekedési miniszter metrótervét (az M2-es metrót hosszabbítaná meg a Kelenföldi pályaudvarig) fogadtassák el, ám a közgyűlés leszavazta javaslatukat. A döntés értelmében négy metróállomást építenek meg, a felszíni rendezéssel együtt harmincmilliárd forintból. A további munkálatok pedig attól függenek, mikor születik jogerős döntés a metróperekben.

Évek óta a 4-es metró megépítésére vár a főváros, nem várhatunk további - nyitotta meg a 4-es metró megépítéséről szóló vitát Demszky Gábor főpolgármester, a fővárosi közgyűlés csütörtöki ülésén. Szerinte a nyomvonalat nem politikusok, hanem az ország legjobb közlekedési mérnökei, forgalmi szakértői, várostervezői és pénzügyi szakemberei jelölték ki. A főpolgármester fontosnak tartotta hangsúlyozni, hogy egy friss közvélemény-kutatásból az derült ki, a fővárosiak 81 százaléka - párt szimpátiától függetlenül - támogatja a 4-es metró megépítését. Demszky ezért arra kérte, a képviselőket támogassák a beruházás elkezdését.

Demszky Gábor
A kormány metróajánlatát elfogadhatatlannak nevezte, mert az utóbbi években már a főváros is megvizsgáltatta, a 2-es metró Kelenföldi pályaudvarig történő meghosszabbítását, de azért nem valósította meg, mert fajlagosan másfélszer kerülne több pénzbe, mint a 4-es metró. Demszky Gábor szerint ráadásul a meghosszabbított 2-es metró nem is arra - a Belváros felé - közlekedne, mint ahová a dél-budaiak eljutni szeretnének. A főpolgármester annak tudja be a Fidesz metró ügyben tanúsított aktivitását - az elmúlt fél évben három nyomvonal tervet is készítettek, hogy így próbálnak megfelelni a földalatti párti közvélemény elvárásainak. Demszky Gábor úgy értékelte, a kormány a főváros bírósági pozícióit segítette azzal, hogy az alternatív javaslat elkészítésével elismert, van pénze metróberuházásra.

Tirts Tamás
Tirts Tamás, a fővárosi Fidesz-MDF-MKDSZ frakcióvezetője szerint azért javasolják a közlekedési miniszter elképzeléseinek megvalósítását, mert az jóval kevesebb pénzbe kerül. E mellett veszélybe kerülnének a Gellért téri termálkutak, az eredeti nyomvonal megvalósításával. Tirts szerint az egyetlen józan döntés elfogadni a kabinet javaslatát. A frakcióvezető szerint akkor hibázott nagyot Budapest vezetése, amikor nem ragadta meg az orosz államadósság lebontásának lehetőségét a nagyberuházásra. Hont András, Fideszes képviselő Rejtő Jenő egyik regényéhez hasonlította a metrót, ahol az egyik hős tiszteletére vasútállomást építettek, ott, ahol egyébként nem volt vasút. Hont András szerint ez lehet az első négy, metró nélküli metróállomás.

Gy. Németh Erzsébet, MSZP-s frakcióvezető a kormány megnyilatkozását pozitívumként értékelve kezdeményezte, hogy a főpolgármester írjon levelet a közlekedési miniszternek, amelyben tisztázza, csak a 2-es vonal meghosszabbítására hajlandó-e forrásokat biztosítani, vagy a főváros elképzeléseit is támogatná. A képviselők a javaslatot éppúgy elfogadták, mint a metró egészére vonatkozó előterjesztést. Ennek megfelelően az erre a célra elkülönített 30 milliárd forintból még az idén megkezdődik a metróépítés előkészítése, a közbeszerzési eljárás lefolytatása, jövő ősszel pedig megindulhat a beruházás kivitelezése is.

A tervek szerint a fővárosi önkormányzat 30 milliárd forintból felújítja a Bartók Béla út teljes szakaszát, átépítik a Gellért és Baross tereket, illetve a Móricz Zsigmond körteret. Sétálóutcává alakítják a Fehérvári út felét, a Budai Skálától, a Móricz Zsigmond körtérig. A Baross téren új metrókijáratot építenek a 2-es metrónak, de az aluljárót és a felszínt is felújítják.