Az M7-es fejlesztése helyett tőzsdéztek?

2003.07.15. 09:29
A Nemzeti Autópálya Rt.-é lehetett az a 13 milliárd forint, amit a K&H brókercége megforgatott - adta hírül a Népszabadság. A pénzt eredetileg az M7-es informatikai fejlesztéseire és földvásárlásra szánták.
Eredetileg a Nemzeti Autópálya Rt.-é volt az a 13 milliárd forint, amelyet a K&H brókercége megforgatott, többek között Pannonplast részvényeket vásárolva belőle. A Népszabadság szerint ezek az állami milliárdok segítették többek között a Britton-cégek tulajdonszerzését a Pannonplast Rt.-ben.

Előre rögzített felhasználás

Az NA Rt. két jogcímen utalta át a pénzt az Állami Autópálya-kezelőnek: 3 milliárdból az M7-es informatikai fejlesztéseit kellett volna megoldani, 10 milliárdot pedig a sztrádaépítések előkészítéseként zajló földvásárlásokra szántak, mindkét esetben előlegként.

A lap úgy tudja, hogy pénzt a megnevezett jogcímekre máig nem kellett felhasználni. Ugyanakkor az M7-es a 3 milliárdos informatikai fejlesztésének megindításáról, a pályázat kiírásáról a múlt héten már döntés született.

A keret kijátszható

A jogszabályok szerint az NA Rt. az idén nem költhet többet, mint 79,4 milliárd forint. Az átutalással azonban ez a keret kijátszható volt, mert az autópálya-kezelő pénzköltését az államháztartási törvény nem korlátozza - emlékeztet a lap.

Az NA Rt. a pénz átutalásakor azt a feltételt kötötte, hogy az autópálya-kezelő a 13 milliárd forintot más célra nem használhatja fel, csak arra, amire kapta, a pénzt csakis a bankszámlán kamatoztathatja. A pénzt tehát szabálytalanul utalták át a brókercéghez. Erre vezethető vissza, hogy Bitvai Miklóst, az ÁAK volt vezetőjét rendkívüli felmondással menesztették.

A többi pénz sorsa azonban egyelőre ismeretlen. A Népszabadság azonban úgy tudja, hogy a Betonút a legnagyobb vesztese a K&H Equitiesnél történt visszaéléseknek. Értékpapírszámlájáról az utolsó hírek szerint több mint tízmilliárd forintnak veszhetett nyoma.