Melinda, Vivien
2 °C
8 °C

Pontatlan adatok a magyar államadósságról

2000.09.05. 16:54
Kapcsolódó cikkek (1)
,,Az államháztartás információs rendje az ellenőrzött időszakban nem tette lehetővé az államadósság, ezen belül a külföldi államadósság államháztartási szintű megbízható számbavételét" - állapította meg az Állami Számvevőszék internetes oldalán olvasható legfrissebb jelentése az államadósság 1997 és 1999 közötti vizsgálatáról. Az ÁSZ szerint a pénzügyminiszter, illetve a Magyar Államkincstár elnöke a központi költségvetést terhelő államadósság kezeléséért és nyilvántartásáért felel, míg a további államháztartási alrendszerek esetében ezen felelősség megoszlik, ami különösen az önkormányzatok esetében nehezítette a megbízható összesítést, számbavételt.

Az ügy kapcsán az Index megpróbálta megtudni a Pénzügyminisztérium véleményét, ott azonban azt a választ kaptuk, hogy hamarosan - várhatóan szerdán - reagálnak az ÁSZ jelentésére.

,,Az 1998 végi adatok ellenőrzése és az 1999-ben megvalósult folyamatok értékelése alapján a külföldi államadóssággal kapcsolatban annak mind belső összetételét, mind globális összegszerűségét illetően olyan észrevételeket fogalmaztunk meg, amelyek értelmében államháztartási szinten a kimutatott állomány nem minősíthető minden szempontból megbízhatónak" - szögezi le a jelentés.

Alig akad pontosan lebonyolított hitelfelvétel

,,A nemzetközi szervezetektől, pénzintézetektől felvett hitelek között az utóbbiak dominálnak. Az állami hitelfelvételek előkészítése még mindig nem kielégítő. Erre utal, hogy az ellenőrzött programok között alig található olyan, amelynek a megvalósítása a szakmai tartalom, a kivitelezési idő és/vagy a ráfordítások nagysága, ütemezése tekintetében megegyezett a hitelfelvétel (hitelkihelyezés) szerződött feltételeivel" - hangzik az Állami Számvevőszék jelentése.

Az ÁSZ szerint a kormány az ellenőrzött időszakban nem írta elő a szakmai, pénzügyi és gazdaságossági, célszerűségi, hatékonysági értékelés készítését az állami hitelfelvétellel és továbbkölcsönzéssel megvalósított fejlesztésekről. Erre a külföldi államadósságért felelős Pénzügyminisztérium sem tett lépéseket.

Nem teljeskörű a zárszámadás

,,A központi költségvetés külföldi követeléseinek körét a hatályos jogszabályok nem határozták meg átfogóan, a követelésállomány valós összege nem jelent meg teljes körűen az éves zárszámadási törvényjavaslatokban" - derül ki az MTI szerint az Állami Számvevőszék 1997-1999 közötti időszakra vonatkozó beszámolójából.

Az ÁSZ szerint az államadósság kezelését tekintve változott a követelések behajtásáért felelősök köre, az átadás-átvételről késedelmesen készült jegyzőkönyv és késett a törvényi előírások módosítása.

A számvevőszéki összefoglalóból kiderül: a nemzetgazdaság bruttó külső adósságállománya a három év alatt 40,8 százalékkal, 4416,4 milliárd forintról 6220 milliárdra nőtt. A nemzetgazdaság bruttó külső adósságának részét képezi a Magyar Nemzeti Bank és a kormányzat adósságán kívül a magánszektor folyamatosan növekvő adóssága is.

Az 1997-1999. évek közötti időszakban a Magyar Nemzeti Bank és a kormányzat külső adóssága 25 százalékkal, a magánszektoré 66,5 százalékkal emelkedett.

A nettó adósság csökkent, de az adatok nem megbízhatóak

A nemzetgazdaság nettó külföldi adóssága - a Magyar Nemzeti Bank nettó külső adósságának mérséklődése következtében - a három év alatt 8,3 százalékkal mérséklődött.

Az államháztartás - az Állami Számvevőszék által számított - összes külföldi adóssága az ellenőrzött időszakban 406,4 milliárd forintról 1.415,6 milliárd forintra, több mint háromszorosára emelkedett.

Az államháztartás információs rendje az ellenőrzött időszakban nem tette lehetővé a külföldi államadósság államháztartási szintű megbízható számbavételét. Az összegzés szerint 1999-től az egységes államháztartási fejezetrend bevezetésével a forint- és deviza államadóssággal kapcsolatos jogcímek azonos fejezetbe kerültek. Tapasztalatok hiányában nem volt megfelelő az 1999. évi devizaadóssághoz kapcsolódó bevételek és kiadások címrendjének kialakítása, ami kedvezőtlenül hatott a bevételek és kiadások tényleges helyzetének megfelelő elszámolására.

A külföldi államadósság kezelésének eredményességét a kincstárral közösen kialakított teljesítménymutatók segítségével, az állam külföldi adósságát pedig az általuk feltett kérdésekkel kívánták értékelni. Törekvésük azonban nem járt sikerrel - állapítja meg az ÁSZ.