Alsós tanuló nem bukhat meg?

2003.01.08. 10:42
Az oktatási tárca módosítaná a közoktatási törvényt. A leglényegesebb változás az lenne, hogy az általános iskola első négy évfolyamán tanuló diákokat nem lehetne megbuktatni, illetve nem lehetne írásbeli házi feladatot adni hétvégére, munkaszüneti napokra és a tanítási szünetekre - értesült a Népszabadság. A gyermek-pszichológus pozitív kezdeményezésnek tartja a módosítási tervezetet.
Jövő év szeptemberétől az alsó tagozatos diákoknak várhatóan nem kell majd házi feladatokkal bíbelődniük a hétvégéken, munkaszüneti napokon és a tanítási szünetekben - értesült a Népszabadság.

A szünet legyen szünet

Az oktatási tárca nemrégiben elkészített, a közoktatási törvényt módosító munkaanyagáról Sipos János, a szaktárca közoktatásért felelős helyettes államtitkára elmondta: azt szeretnék, hogy az alsó tagozatos diákok terhelése alkalmazkodjék életkorukhoz, vagyis ne kelljen a szünetekben is folyton az iskolai feladatokkal foglalkozniuk.

A szaktárca javaslata értelmében az általános iskola első négy évfolyamán 2004-től nem lehetne megbuktatni sem a diákokat. Ezt Sípos azzal magyarázta, hogy a gyermekek eltérő ütemben fejlődnek: a lassabban érőknek, a hátrányos helyzetűeknek meg kell adni azt a lehetőséget, hogy a bukás kudarcélménye nélkül juthassanak el a negyedik osztály végéig.

A helyettes államtitkár szerint ebből nem következik az, hogy aki a negyedik osztály végére nem szerzi meg a megfelelő alapkészségeket - tehát például nem tud olvasni -, mindenképpen eljut az ötödik osztályig.

Kudarcok ellen

"Pozitív kezdeményezésnek tartom a módosítási tervezetet, mert több gyermeknek ad esélyt arra hogy a további tanuláshoz megszerezzék a megfelelő alapkészségeket" - mondta az Indexnek Rochi Istvánné gyermek-pszichológus, nevelési tanácsadó. Szerinte fontos, hogy a lassabban fejlődő gyerekeket ne érjék sorozatosan kudarcok. A szakember a tanárok felelősségének tekinti, hogy a program ne gátolja az átlagos, vagy jó képességű tanulók fejlődését.

Rochi Istvánné ugyanakkor felhívja a figyelmet arra, hogy a legtöbb tanár, és általában a tantestületek is alsóban "addig vitték a gyereket, ameddig csak lehetett", és csak a legszélsőségesebb esetekben buktattak.

A szakember szerint nem fogja megosztani a pedagógusokat a módosítás, mivel tapasztalatai szerint a legtöbb iskolában a gyermek érdekeit fontosabbnak tartják az intézmény "sikerességénél".

Véleményt kérnek

Az oktatási tárca több iskolának, szakszervezetnek és a szakmai szervezetnek is elküldte törvénymódosítási tervezetének munkaanyagát, mely a www.om.hu weboldalon is megtalálható. Ezt a szakmai testületek is véleményezik, várhatóan februárban kerül majd államtitkári értekezlet elé.