Az autópálya-építő cég sem tudja a kezdés időpontját

2000.07.07. 16:52
Hétfőn írják alá az M3-as autópálya Füzesabony és Polgár közti szakaszának megépítéséről szóló szerződést. A beruházás összesen 69, 535 milliárd forintért valósulhat meg, az esetleges pótmunkákra további 5, 2 milliárdot szánnak. Az MFB közleménye szerint teljesítik azt a kormányzati elvárást, hogy a korábbi autópályáknál 5 százalékkal olcsóbban épüljön tovább az M3-as. Kovács Kálmán, korábbi SZDSZ-es közlekedési államtitkár szerint azonban nem olcsóbban, hanem nagyságrendekkel drágábban épül tovább az M3-as annál, mint amennyibe a Füzesabonyig tartó szakaszt megépítették.
Miután a Magyar Fejlesztési Bank és Nemzeti Autópálya Rt. közgyűlése is jóváhagyta az M3-as továbbépítéséről szóló szerződést, hétfőn aláírják a dokumentumot - tudatta a pénzintézet pénteki közleménye. A győztes konzorcium a Vegyépszer Rt. és a Betonútépítő Rt. 69, 535 milliárd forintért vállalta a Füzesabony és Polgár közti szakasz megépítését. Az esetleges pótmunkákra 5,2 milliárdot különítettek el. A munkák megkezdéséhez szükséges pénzt a Magyar Fejlesztési Bank a Nemzeti Autópálya Rt-ben végrehajtott 9,999 milliárdos tőkeemeléssel biztosította.

Olcsóbb vagy drágább lesz?

A pénzintézet közleménye leszögezi: a beruházás pénzügyi hátterével megbízott Magyar Fejlesztési Bank a szerződés aláírásával teljesíti azokat a kormányzati elvárásokat, hogy az építési költség mai áron alacsonyabb legyen 5 százalékkal, mint a korábbi autópályák megépítése.

Kovács Kálmán, a Horn-kormány SZDSZ-es közlekedési államtitkára ezzel szemben úgy véli: az új, hatvan kilométernyi sztráda mintegy négyszázmillióval lesz drágább kilométerenként, mint az M3-as előző Füzesabonyig tartó szakasza. Kovács szerint ugyanis nem az összes autópálya továbbépítésének költségéből nyert átlagot kellene alapul venni, amikor viszonyítanak, hanem azt, az M3-as előző szakasza mennyibe került. (Mint ismert, az M0-ás építése jóval drágább volt a többi pályánál, amit az akkori építők a feladat bonyolultságával indokoltak.)

Az építés kezdetét a Vegyépszer sem tudja

Kovács úgy véli: az is drágítja a költségeket, hogy két olyan vállalkozást bízott meg a Magyar Fejlesztési Bank a munkálatokkal, amelyek még egy méternyi járdát sem építettek. A politikus úgy véli, azok a cégek fogják megépíteni az autópályát, amelyek korábban is részt vettek e munkálatokban, csak épp előtte a győztesek is leszedik a sápot. Kovács szerint: olcsóbb akkor lett volna a beruházás, ha közbeszerzési pályázaton választják ki a legjobb ajánlatot, mert ez esetben tényleges versenyhelyzet alakulhatott volna ki.

Valószínű, hogy az autópálya-építés Orbán Viktor kormányfő közlése ellenére nem kezdődhet el a szerződés aláírás után sem rögtön, miután a nyertes konzorciumnak be kell szereznie egy bankgaranciát, mielőtt hatályossá válna a dokumentum, ez pedig újabb heteket vehet igénybe.

Juhász János, a Vegyépszer adminisztratív igazgatója az Index kérdésére nem tudott konkrét választ adni arra, mikor kezdődhet az autópálya építés. Reményét fejezte ki ugyanakkor, hogy harminc napnál hamarabb is beszerezhetik a kivitelezés megkezdéséhez elengedhetetlenül szükséges bankgaranciát. Juhász reméli, hogy a hétfői szerződéskötés után már többet tud majd mondani.