Szerződéskötés a Budapest Airportról?

2005.12.18. 00:17
Elképzelhető, hogy vasárnap aláírják a Budapest Airport Rt. privatizációjáról szóló szerződést a magyar illetékesek és a vásárló, a BAA International Ltd. képviselői. A távirati iroda szerint erre lehet következtetni abból, hogy az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. nemzetközi sajtótájékoztatót hívott össze vasárnap kora délutánra.
A meghívó szerint a tájékoztató témája a Budapest Airport Rt. privatizációja. Az MTI érdeklődésére az ÁPV Rt.-nél nem kívánták pontosítani a sajtótájékoztató témáját. Korábban több illetékes is nyilatkozott a szerződés-aláírás várható időpontjáról. Legutóbb Kóka János gazdasági miniszter jelentette ki, hogy az még ezen a héten megtörténhet.

Az ÁPV Rt. Igazgatósága csütörtökön tárgyalta meg a Budapest Airport privatizációjával kapcsolatos szerződéstervezeteket. Akkori közleményében megerősítette múlt heti döntését a privatizációs pályázat eredményéről.

Veres János pénzügyminiszter december 8-án jelentette be, hogy a Budapest Airport privatizációs pályázatán 464,5 milliárd forintos azonnali tranzakciós ellenértékkel a brit BAA International Ltd. tette a legjobb ajánlatot.

A Ferihegyi nemzetközi repülőteret üzemeltető Budapest Airport Rt. 75 százaléka mínusz egy szavazat részvényére, a repülőtér 75 évre szóló üzemeltetési jogára és az üzemeléshez megvásárolni szükséges állami tulajdonú eszközökre szóló pályázatra három kötelező érvényű ajánlat érkezett.

A három pályázó közül a legmagasabb összeget ajánlotta a BAA, amely többek között a londoni Heathrow, Gatwick, Stansted repülőterek üzemeltetője; a Hochtief és a HTAC konzorciuma (a Hochtief többek között a düsseldorfi, a hamburgi és az athéni repülőterek üzemeltetője); a Fraport és a Deutsche Bank konzorciuma (többek között a frankfurti és a Frankfurt-Hahn-i repülőterek üzemeltetője); a Macquarie Airports (többek között a római, a brüsszeli és Sydney-i repülőterek üzemeltetője); a Copenhagen Airports (többek között a koppenhágai repülőtér üzemeltetője).

A privatizáció során a kormányzat kimondott elvárása volt, hogy lehetőség szerint még az idén hozzájusson a költségvetés a privatizációs ellenértékhez, amelynek túlnyomó részét államadósság törlesztésére kívánják fordítani. A Budapest Airport privatizációjától azonban nem csak bevételre számít a magyar állam, de arra is, hogy a külföldi befektető biztosítja a lehetőségét annak, hogy Ferihegy regionális légi központtá váljon.