Judit
3 °C
6 °C

Megbénították az M5-öst a forgalomlassítók

2003.08.22. 12:53
Ezer autó vesztegel az M5-ös autópálya újhartyáni fizetőkapujánál. A magas sztráda díjak ellen demonstráló autósok ugyanis egyforintosokkal fizetnek, és bár elvennék tőlük egyben a zsáknyi aprót, a tüntetők egyenként szurkolják le a 2310 forintos díjat. Ha valamennyien átjutottak, megfordulnak és a Budapest felé haladó oldal forgalmát bénítják meg.
Forgalomlassító demonstrációt hirdetett az M5-ös Autópályát Használók Érdekvédelmi Szövetsége tiltakozásul a magas útdíjak miatt.

Tíz tiltakozó a gyülekezőn

Tekintse meg felvételeinket
Az autópálya Budapest felé vezető oldalánál Újhartyán előtt lévő benzinkútnál a három órára meghirdetett gyülekező idején alig tíz autó állt. A szervezők százötven járműre számítottak, végül hetvenen érkeztek az újhartyáni fizetőkapuhoz, ahol egy-két forintosokkal fizetnek. Egy egy autó áthaladása akár húsz percig is eltarthat, a tiltakozók ugyanis egyenként fizetnek az aopróval, így egy egy tiltakozó autós húsz perc alatt jut át a kapun. A demonstráció miatt délután negyed hatig ezer autó gyűlt össze a fizetőkapunál, így a demonstráció után is órákig tarthat, míg helyreáll a forgalom. A demonstrálók és dühödt autósok egyaránt dudálnak, így az újhartyáni kapunál elviselhetetlen a hangzavar. Helyszínen tartózkodó munkatársunk jelentése szerint többen visszafordulnak az autópályán, hogy a legközelebbi lehajtónál elhagyják a sztrádát. Baleset és egyéb incidens egyelőre nem történt.

Egyre több önkormányzat csatlakozik

Végh László, az M5-ös Autópályát Használók Érdekvédelmi Szövetségének elnöke az Index kérdésére elmondta: demonstrációjukkal - amit a jövőben folyamatosan ismételni szeretnének - az a céljuk, hogy az ország déli részén élők se legyenek másodrangú állampolgárok. A civil vezető szerint mozgalmukhoz egyre több önkormányzat is csatlakozik, kiemelte: nem csak a fideszes városok, hanem például a szocialista vezetésű Mezőhegyes is.

Az érdekvédelmi szervezet célja, hogy a koncessziós autópályát is vonják be a matricás rendszerbe. Az M1-es, az M3-as és az M7-es tíz napos használatáért 1900 forintot kell fizetni, míg egy Budapest-Kiskunfélegyháza út oda-vissza 6500 forintba kerül.

Induláskor negyven kocsi

Háromnegyed négyre legalább 35-40 autó gyűlt össze, némelyik ablakában nemzeti színű zászlóval, többen pedig "Hajrá magyarok" kiáltással üdvözölték egymást. Babák Mihály az akciót elindító szarvasi polgármester, fideszes honatya az Indexnek úgy nyilatkozott: az Orbán-kormány idején azért nem tartottak demonstrációkat, mert akkor még nem volt lehetőség az AKA Rt. nemkívánatossá tételére.

Klikk a képre!
Erre 2003 december 31-ével nyílna lehetőség, csakhogy félő: a Medgyessy-kabinet nem tesz majd semmit, és marad a méregdrága autópálya. Babák rendszeres budapesti útjain mindig aprópénzekkel fizet, az aprót bankból szerzi be, ahol az ügyével szimpatizáló hivatalnokok nem kérnek váltási felárat ( a bankokban 10 ezer egyforintost 19 ezer forintért adnak), illetve papok váltatják fel vele a perselypénzt. A szervezők tisztában vannak azzal, hogy a Magyar Nemzeti Bankról szóló törvény szerint az autópályadíj kifizetésekor legfeljebb ötven darab pénzérmét fogadhatnak el, ennek ellenére sokan csupa egyforintossal fizetnek. Az Index információi szerint a fizetőkapunál a csupa egyforintossal fizetőket is gyorsan átengedik majd.

Az újhartyáni kapunál egy sürgősségi sávot tartanak fenn a mentőknek, a tűzoltóknak és a rendőrségnek - tudta meg az Index Garai Valériától, az autópályát üzemelő AKA Rt. szóvivőjétől. A koncessziós társaságnál remélik, hogy "az átmeneti nehézségek minél kevesebb problémát okoznak".