Forza magyarok!

2002.05.06. 08:45
A Fidesz kampánystábja az utolsó hetekben egyre többet és többet merített az olasz miniszterelnök, Silvio Berlusconi politikai marketingmódszereiből. Úgy tűnik, hogy nem csak a kampányfogásokat, de a médiamágnásból lett kormányfő Hajrá Olaszország! (Forza Italia!) jobbos tömegmozgalmát is magyarítani próbálja a polgári szövetség.

Szerződés az olaszokkal

Wermer András, a miniszterelnök személyes tanácsadója az utolsó pillanatban módosította Silvio Berlusconi olasz kormányfő millenáris parkbeli fogadásának menetrendjét. A változtatás azért vált szükségessé, mert rájöttek, hogy a színpad hátterében már bekészített, de még letakart "szerződés a polgárokkal" plakát Berlusconi egyik kampányfogásának másolata. A Fidesz február közepén tartott kongresszusán látta el kézjegyével a szerződést az elsőként aláíró Orbán Viktor. A miniszterelnök később kampánykörútja minden állomásán aláíratta a szerződésplakátot, amely az olimpiai javaslatokat foglalta politikus keretbe.

A két forduló között a Fidesz kifejezetten olaszos kampánystílusra váltott: hasonlóan Berlusconihoz, egyetlen személyre - a miniszterelnökre - fókuszált. Orbán Viktor személyes kvalitásai, arca, családja kapott főszerepet a Fidesz megjelenítésében.

Kommunisták és fantomkommunisták

A Berlusconi-kampány sajátos taktikája volt az is, hogy határozott retorikával igyekezett két táborra osztani a választókat: ki van velünk - ki ellenünk? Az adócsökkentési és nyugdíjemelési ígéretek mellett nagy szerep jutott az ellenfelek lejáratásának. A Berlusconi által egyesített jobboldal az antikommunista érzelmekre játszott erősen. Értékelések szerint az olasz választók fogékonynak is bizonyultak a kommunistaveszélyt kiáltó jelszavakra.

A Fidesz hasonló módszerrel próbált híveket nyerni: egyre erőteljesebben hangsúlyozta az MSZP utódpárt voltát, és számtalan jelképpel, eseménnyel (például a Terror Háza megnyitójával) próbálta tudatosítani a kommunista időszak bűneit. És igyekezett természetesen minél érzékelhetőbbé tenni a kommunisták és a szocialisták közötti kontinuitást.

Kultúrák harca

Szintén része volt az olasz politikus kampányának, hogy két kultúra összecsapásaként ábrázolja a választási küzdelmet. Mint emlékezetes Orbán Viktor a két forduló között mindig a polgári és a szocialista jövő, a fejlődés két teljesen eltérő útja közötti választásról beszélt. Az olasz kampányban azonba azonban nem vonták olyan erősen a nemzeti jelképeket, mint nálunk (kokárda, pártjelvények helyett nemzetiszín zászlók a megmozdulásokon).

Forza magyarok

Az utóbbi napokban számos jel utalt arra, hogy a Fidesz környékén egy Forza Italia! típusú jobboldali politikkai mozgalom meghirdetésére készülnek. Az ezzel kapcsolatos kérdéseket a Fidesz vezetői egyelőre elhárították. Maga Orbán úgy vélekedett, hogy jelenleg úgy is ősrobbanásszerű kezdeményezési láz zajlik körülötte. Deutsch Tamás alelnök szerint pedig a valódi civilszféra már megmutatkozott a párt körül, ezért nincs szükség mesterségesen éltre hívni egy mozgalmat. A hírek szerint azonban az Olaszországban kultusztárcával honorált Urbani professzor által kitalált Forza Italia-recept jól jönne a Fidesznek is, amely nem tudta egy szervezetbe terelni az összes jobboldali erőt. Berlusconi budapesti kampánytámogató látogatásakor Orbánról barátként beszélt, akivel kitűnően eltud beszélgetni, különösen ha a foci a téma. Orbán mindenesetre itt használta először Forza Italia magyarítását. - Hajrá magyarok! - fociköszöntéssel búcsúzott olasz támogatójától, és már ezt a szlogent használta az április 9-i TF-beli második fordulós kampánynyitón is.

Nem védhető le a 'Hajrá magyarok!'
Nem sikerült védjegyként bejegyeztetnie a Hajrá magyarok! szlogent az Index munkatársának. - Semmi újdonság, semmi megkülönböztető nincs a mondatban - mondták a Szabadalmi Hivatal ügyfélszolgálatán, hozzátéve, hogy a szlogen elterjedtsége miatt kizárt, hogy bejegyeznék a védelmet.

- Védjegyként áru, szolgáltatás, tevékenység megkülönböztetésére szolgáló szlogent lehet bejegyezni - felelték érdeklődő munkatársunknak. Miután kiderült, hogy egy társadalmi szervezet számára kívánjuk lefoglalni a nevet, az ügyintéző engedékenyebb hangnemre váltott. Mint mondta, a szervezet nevére kizárólagos használati jogot lehet kérni, azonban nem tartotta valószínűnek, hogy a Hajrá magyarok!-at bejegyeznék.

- Képzelje el, ha kizárólagos használati joga lenne a Hajrá magyarok!-ra, akkor azt senki más nem használhatná - mondta az ügyfélszolgálat munkatársa. - Pedig minden magyar embernek joga van ezt kiabálni, akár a focipályán vagy az ügetőn is - tette hozzá az ügyintéző, aki egyébként támogatta a levédés gondolatát, mint magyar ember. - Megkülönböztetőbb valami kéne - zárta a beszélgetés kifejtő részét a Szabadalmi Hivatal ügyfélszolgálata, felajánlva a személyes egyeztetést, ahol "közösen gondolkodva" megtalálhatjuk a probléma megoldását.