Ferenc, Olívia
-4 °C
4 °C

Luxemburgban megvizsgálják a Népszabadság eladását

2001.03.04. 15:37
Az Index érdeklődésére kiderült, hogy még az RTL anyacégénél sem tudják - vagy nem akarják elárulni - hogy a médiacsoport kénytelen lesz-e eladni a legnagyobb magyar politikai napilapban, a Népszabadságban birtokolt tulajdonrészét.
,,Tudatában vagyunk a problémának és vizsgáljuk" - felelte Marcus Payir, az RTL Group szóvivője az Index kérdésére, miszerint a Bertelsmann tulajdonrészének növelése nem jár-e azzal, hogy kénytelenek lesznek eladni a Népszabadságot.

A médiacég képviselője hozzátette, hogy a német társaság tulajdonszerzése a luxemburgi központú RTL Groupban még nem lezárt ügylet, azt még jóvá kell hagynia az érintett cégek vezető testületeinek és az Európai Bizottságnak is. Az egyes országokban kialakuló tulajdoni helyzetet csak ezután mérik fel - állította Payir.

Egy cégnek nem lehet 25 százaléknál több részvénye egy napilapban és egy tévécsatornában egyszerre

Eötvös: A Népszabadságot nem akarják eladni
A médiatörvény kimondja, hogy ,,Aki országos terjesztésű napilapban befolyásoló részesedéssel, kiadói, illetve alapítói joggal rendelkezik, országos - hálózatba kapcsolódás nélküli - műsorszórással terjesztett műsorszolgáltatóban, műsorelosztóban nem szerezhet befolyásoló részesedést, és viszont." A befolyásoló részesedés 25 százalék feletti pakettet jelent, vagyis egy cégnek nem lehet ennél több részvénye egy napilapban és egy tévécsatornában egyszerre. A helyzetet bonyolítja, hogy a jogszabály említett része nem pontosítja, hogy a befektetőnek közvetlen vagy közvetett tulajdonrésszel kell-e rendelkeznie.

Ez a törvényi rendelkezés tehát elvileg ahhoz vezethet, hogy a Bertelsmann - RTL Group ügylet lezárása után a médiaóriásnak döntenie kell: vagy a Népszabadságot vagy az RTL Klub televíziót tartja meg Magyarországon. Ha ez a helyzet állna elő - tekintve, hogy a Bertelsmann éppen most erősítette pozícióit a televíziózásban - valószínűbbnek tűnhet a napilap dobra verése.

Eötvös: A Népszabadságot nem akarják eladni

Eötvös Pál, a Népszabadság elnök-főszerkesztője kérdésünkre kategorikusan tadata, hogy szóba került volna a lap eladása. ,,Nem akarják eladni. Ennek semmi esélye, sem valószínűsége" - fogalmazott Eötvös. Az elnök-főszerkesztő szerint a Bertelsmann-csoport belső tulajdoni viszonyai bonyolultabbak, mint azok gondolják, akik egyértelműnek tekintik, hogy a társaság részesedése az RTL Klubban is 25 százalék fölé megy a bevásárlás után. Annyit azonban ő is elismert, hogy a helyzetet a külföldi tulajdonosok most igyekeznek áttekinteni.

Eötvös Pál határozott cáfolatának hátterében az állhat, hogy az utóbbi időben elterjedt a sehol meg nem erősített hír, hogy egy Magyarországon már erős pozíciókkal rendelkező kiadóvállalat megvenné a Népszabadságot. A szóbeszédnek az is tápot adhatott, hogy a lapkiadásból az amerikai AC Nielsen piackutató megvásárlása kedvéért kivonuló holland VNU egyben értékesíti összes újságját, így a magyarországi portfoliót is. (Ez utóbbiba tartozik a Nők Lapja, a Színes RTV , a Figyelő és a Vasárnapi Hírek című hetilapok, több színes magazin, a Médiafigyelő és a Top 200 szaklapok, illetve két portál, a Startlap és FigyelőNet.) A lehetséges szakmai befektetők között a nemzetközi sajtó a francia Hachette mellett éppen a Bertelsmannt emlegeti.

A VNU-portfolió esetleges megvásárlása önmagában azonban nem tenné feltétlenül szükségessé a Népszabadság eladását, hiszen abban nincs országos napilap. A médiatörvény pedig az országos terjesztésű hetilapok (a Nők Lapja, a Színes RTV, a Figyelő és Vasárnapi Hírek is az!) tulajdonosait annyiban korlátozza, hogy tévécsatornában többséget nem szerezhetnek, vagyis befolyásoló kisebbségi pakettjük nyugodtan lehet.

A Gazdasági Versenyhivatal vizsgálna

Az ügyletet - ha egyáltalán létrejön - viszont mindenképpen vizsgálni fogja a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). Ellentétben a Berstelsmann RTL Klub-beli részesedésének kérdésével. Ez utóbbi ugyanis az ORTT-re tartozik - tudtuk meg Bodócsi Andrástól, a GVH versenytanácsának tagjától. A versenyjog ugyanis az azonos piacon tevékenykedő cégekkel foglalkozik, egy napilap és egy tévécsatorna pedig nem tartozik ebbe a körbe.

Az ügyrend az ilyen esetekben az, hogy ha az ORTT törvénysértő állapotot talál, akkor a tiltó döntés meghozatalára a GVH-t kéri fel, de az utóbbinak még mérlegelési lehetősége sincsen. Az ügyben kíváncsiak voltunk az ORTT véleményére is, de választ tőlük nem kaptunk.

Bonyolult tulajdoni helyzet
Az RTL Group-Bertelsmann tranzakció következményeinek pontos felmérését nehezíti, hogy a médiacsoporton belül rengeteg a kereszttulajdonlás. Próbáljuk egy kicsit felfejteni a szálakat, ami nem lesz egyszerű:

A még le nem zárult bevásárlás előtt a luxemburgi székhelyű RTL Group legnagyobb tulajdonosa 37 százalékos pakettel a BW TV nevű cég volt, amelynek 80 százaléka a Bertelsmann AG kezében van. További tulajdonosok: a Group Bruxelles Lambert (GBL) 30 százalékkal, a brit Pearson plc 22 százalékkal, míg a papírok 10,3 százaléka tőzsdén forgott. Február elején jelentették be, hogy a Bertelsmann AG részvénycserével megszerzi az RTL Group többségét. A tranzakció lényege, hogy a GBL 30 százalékos pakettjéért a Bertelsmann saját, 25 százalékos részvénycsomagjával fizet a belga társaságnak. A német médiacég az ügylet végeztével közvetve és közvetlenül az RTL Group papírjainak 59,6 százalékát fogja birtokolni.
A csoport érdekeltségei közé tartoznak - egyebek mellett - az RTL , RTL II., VOX és Super RTL német csatornák, számos rádióállomás, valamint olyan produkciós cégek, mint a Pearson Television, a Grundy Productions, az UFA Film & TV Produktion és a CLT-UFA International.

A magyar szál

A magyar RTL, az RTL Klub legnagyobb tulajdonosa 49 százalékkal az imént említett CLT-UFA. További részvényesek 25 százalékkal a Matáv, 20-szal a Pearson Netherlands B.V., illetve 5 százalékkal az osztrák Raiffeisen OstInvest és egy százalékkal a hazai Raiffeisen Bank Rt. A Népszabadság Rt. többségi tulajdonosa 67,6 százalékos pakettel a Gruner & Jahr AG, a Bertelsmann-ház sajtókiadásért felelős csoportja. A G&J papírjainak 74,9 százaléka a Bertelsmann AG, a maradék a Jahr család kezében van.

Visszatérés a paradicsomba

Egy újabb kaland előszobájába léptünk, mikor kis kocsink megindult Christchurch felé.

Felfedeznéd Portugáliát?

Itt a remek alkalom, hogy megismerd. Beszámolók, fotók - böngéssz!