Emeletes vonatot, ezeret!
További Belföld cikkek
- Változások a Magyar Telekom élén, több felső vezető távozik
- Felfüggesztetett szabadságvesztést kapott a férfi, aki önkielégítést végzett a MÁV vonatán
- 12 éves lányoktól, „Tóth Nikoletta” álnéven zsarolt ki meztelen képeket egy 35 éves férfi
- Továbbra sem színesíti hétköznapjainkat az időjárás, borongósan folytatódik a hét
- Iskolai botrány Pest vármegyében: a gyerekek élőláncot álltak szeretett osztályfőnökükért
Pénteken bemutatták a sajtónak és délután már forgalomba is állították azt a szerelvényt, amit a német vasúttól kapott kölcsön a MÁV, hogy teszteljék az emeletes vonatok hazai viszonyok közti üzemeltetését.
Mint arról a Világgazdaság cikke beszámolt, a MÁV Zrt. vonalain három hétig jön-megy a kanadai-német Bombardier Transportation háromkocsis emeletes vonata, mivel a magyar vasúttársaság fel szeretné mérni az újabb magyarországi vonatbeszerzési pályázat kiírása előtt, hogy a hazai utazóközönség szívesen használ-e kétszintes járművet.
Emeletes honosítás
A péntek délelőtti termékbemutatót Jens Henke, a Bombardier európai részlegének értékesítési vezetője és Devecz Miklós, a MÁV Zrt személyszállítási üzletágának főigazgatója tartotta. A Bombardier díjnyertes kétemeletes kocsijai kényelmes, körülbelül száz ülőhelyes, légkondicionált, akadálymentesített, többcélú utasterekkel tagolt járművek, ecsetelte Jens Henke az egybegyűlteknek. A Bombardier eddig hatezer darabot gyártott ezekből a kocsikból, a német vasúttársaság (Deutsche Bahn) ezernégyszáz ilyet üzemeltet, de hasonló - akár 160 km/órás sebsségre is képes - emeletes vonatok közlekednek Izraelben, Dániában, Luxemburgban és Hollandiában is.
Devecz Miklós elmondta, hogy az emeletes vonatok meghonosításával a MÁV személyszállítási reformjának továbbgördítése lenne a cél. A Desirók, a Talentek, a Flirt-ök után újabb lendületet kapna az üzletág a modern kétszintes motorvonatokkal, amiket a legnagyobb utasforgalmat lebonyolító vonalakon és időszakokban vetnének be.
A MÁV más cégek hasonló, emeletes vonatjait is szeretné bemutatni, ahhoz pedig, hogy felmérjék az utasközönség igényeit, elégedettségét és véleményét, a Bombardier szerelvény háromhetes üzeme alatt az utasokkal egy röpke kérdőívet töltetnek ki. A vasúttársaság emellett nemcsak a járművek fogadtatására kíváncsi, hanem egyúttal felméri a szerelvények üzemeltetési lehetőségeit, hogy egy későbbi járműbeszerzési tenderen figyelembe lehessen venni azokat.
Panorámaélmény
Mi a magunk részéről szorítunk a doubledecker járművek hazai elfogadásáért, a külföldi kellemes tapasztalatainkat csak megerősítette a péntek délelőtti rövid gödi kirándulás. Nem feltétlenül ragaszkodunk pont a Bombardier dízelvontatású háromkocsis vonatához, a lényeg hogy végre itthon is lehessen komfortos emeleti ülésekből bambulni a többé-kevésbé gyönyörködtető magyar tájba.
A Bombardier kocsijaira egy rossz szavunk sincs (bár feltehetőleg majd lesz az igazán hozzértőknek), legfeljebb annyi kötekednivalónk támadt, hogy első ránézésre kicsinek tűnik a csomagoknak szánt hely az ülések feletti polcokon. A tágas, szellős, jól tagolt belső tereket minden bizonnyal imádni fogják a gyerekek, és nem utolsó sorban a mozgáskorlátozottak, akik többek közt a külön mellékhelyiségnek is örülhetnek. A reklámszöveget leginkább úgy folytathatnánk, hogy az utastereket letisztult formák és praktikus megoldások jellemzik, a békés, nyugodt utazásra a kényelmes ülőhelyek jelentenek biztosítékot. Nem mellékes az sem, hogy végre rendes utastájékoztató rendszert is kapnánk az ilyen vonatokkal.
A lényeg persze az emeleten van. A rövid próbaúton elöntötte a bizakodás az utazási sznobizmusra hajló szívünket: az enyhén hajlított ablakokon túl, kissé alant elsuhanó napsütötte táj, a halk, zakatolásmentes - hovatovább européer - vasúti élmény végre itthon is elérhető lehet.
A bemutató három hete alatt a vonat menetrendben közlekedő személy- és gyorsvonatok szerelvényei helyett szállítja majd az utasokat az ország különböző pontjaira. (Rendkívüli menetrend itt található.)