Mária
-6 °C
2 °C

Állomása lesz a tárca nélküli miniszternek?

2000.07.13. 17:30
Nevetségesnek tartják Boros Imre környezetében azokat a vádakat és kombinációkat, amelyek azzal kapcsolatban jelentek meg a sajtóban, hogy a PHARE-segélyekkel foglalkozó tárca nélküli miniszter panziójától nem messze, egy 95 lelket számláló faluban megáll - a részben PHARE-pénzekből épített - magyar-szlovén vasút. A miniszter maga nem kívánt az Index kérdéseire válaszolni, munkatársai azonabn ,,uborkaszezonbeli ügynek" tartják a Figyelőben megjelent, erről szóló cikket. A többi érintett, a közlekedési minisztérium és a miniszterrel hírbe hozott vállalkozás vezetője is visszautasította a Figyelő állításait.

A tárca nélküli miniszter sajtófőnöke az Indexnek elmondta: a Zala megyei Csöde térségébe eljutott PHARE-pénzeket még 1995 és '97 között osztották szét, akkor tehát, amikor még a Horn-kormány volt hatalmon, s ezidőtájt e térség kiemelt támogatási területnek minősült. (Boros Imre 1998-ban lett miniszter.)

Vasútállomás: mindenki cáfol

Boros Imre
Indul a vendégház
Németh Zsolt, Boros Imre sajtófőnöke azt is hangsúlyozta, hogy egy nemzetközi vasútvonal vezetésébe nem szólhat bele minisztere, s egyébként Boros hivatali ideje alatt - a jelenlegi kormányprogramnak megfelelően - a kelet- és észak-magyarországi, valamint a dél-alföldi térségek fejlesztésére koncentrálták a PHARE-pénzeket.

Nagy Béla, a közlekedési tárca vasúti közlekedési főosztályának helyettes vezetője az Indexnek szintén cáfolta, hogy Boros Imrének bármilyen szerepe lett volna a nyomvonal kijelölésében. A vonalvezetést egyébként 1994-ben állapították meg, s azt 1995 elején véglegesítette az akkori (MSZP-SZDSZ alkotta) kormány. Az állomásokat pedig nem sokkal ezután 1995-96 folyamán jelölték ki - tudtuk meg.

A főosztályvezető-helyettes hozzátette: eredetileg Szentgotthárdról ágazott volna le a szlovén vasúti szakasz, ám a Vas megyei nyomvonalat a környezetvédők tiltakozása akadályozta meg. Ezután született meg a döntés a Zala megyei vonalvezetésről, ám ebben a politikai lobbizás nem játszott szerepet.

A szerencsés csödeiek

,,A szerencse persze nem biztos, hogy a véletlen műve" - írja a Figyelő a 95 fős népességű Csödén létesülő vasútállomásról, hozzátéve: ,,A falu neves szülötte ugyanis Boros Imre, a Phare-ügyekkel foglalkozó kisgazda tárca nélküli miniszter, egyben a térség országgyűlési képviselője."

A Figyelő is hangsúlyozza, hogy ,,habár a Phare-miniszternek valószínűleg nem volt befolyása a vasúti nyomvonal kijelölésében, a tendereztetés folyamatát jól ismerők azt mesélik, hogy az építkezés pénzügyi szakaszában annál inkább megpróbált bizonyos érdekeket érvényre juttatni."

,,Boros Imre számos alkalommal megpróbált egy építőipari cég érdekében közbenjárni" - írja a gazdasági hetilap. ,,Számos jel arra utal, hogy a miniszter szívének kedves építőipari vállalkozás egy ,,földi", a zalaegerszegi Hoffmann Rt. volt, amelynek vezetőjével, egyben tulajdonosával, Hoffmann Ödönnel Boros jó kapcsolatokat ápol."

,,Ezt sejteti az is, hogy a cég - különböző konzorciumok tagjaként - a közelmúltban befutó volt számos Phare-pályázaton: a csaknem félmilliárd forintos üzletet jelentő zalaegerszegi kommunális hulladéklerakó megépítésében éppúgy részt vehet, mint a 74-es főút várost elkerülő szakaszának továbbépítésében, amely önmagában 2 milliárd forintos megrendelés" - írja a Figyelő.

Boros: nem delegáltam senkit a bírálóbizottságokba

A Népszabadságnak Boros Imre tárca nélküli miniszter cáfolta a Figyelő állításait: szerinte ,,a pályáztatásnak, tenderbontásnak és a döntéseknek is meghatározott rendje van. A bírálóbizottságokba soha egyetlenegy embert sem delegáltam" - jegyezte meg a miniszter.

Boros Imre cáfolta azt is, hogy a vasútépítésen vesztes cég három másik Phare-tenderen nyert volna. Boros szerint ez elképzelhetetlen, mert a Phare-pályázatok elbírálásának szigorú rendje van. ,,A brüsszeli pénzekre pályázó projektek hat-hét szűrőn mennek keresztül, mire elfogadják őket."

A miniszter a vasútállomás elhelyezése kapcsán hangsúlyozta: ahol a korábbi vasútnak volt megállóhelye, ott van a mostaninak is, csak éppen az egykori Felsőjánosfa megállóhely mellé odatették Csödét is. Így igazából egy közös megállóhelyről van szó. A panzió már megvolt, amikor 1995-ben eldöntötték, hogy a vasútvonal arra halad majd.

Hoffmann Ödön tiltakozásra készül

A Figyelő és a Népszabadság cikkeivel kapcsolatban a Hoffmann Rt. elnök-vezérigazgatója, Hoffmann Ödön az Indexhez nyilatkozatot juttatott el. Ebben - ,,a sajtócikkekkel kapcsolatos, megfelelő tiltakozási forma kidolgozásáig" - azt az előzetes tájékoztatást adta, hogy a versenyeztetési rendszerben elnyert kivitelezői munkák közös jellemzője, hogy az építtetők, a megrendelők azokat vegyes finanszírozással - ezen belül részben Phare-támogatásból - valósítják meg.

Az rt. első embere szerint a megelőző évek tapasztalatai szerint a megpályázott feladatok közül az elnyert feladatok részaránya tíz százalék alatt van.

Sajnálatos, hogy nem sikerült jó kapcsolatot kialakítani

,,Sajnálatos" - állapítja meg az elnök-vezérigazgató -, ,,hogy Boros Imre miniszter úrral (és a cikkből megismert érdekeltségeivel) ezideig az írás szerinti jó kapcsolatot kialakítani és ápolni nem sikerült, azonban a jövőben erre is törekedni fogok."

"A Hoffmann Rt. üzleti kapcsolatrendszere folyamatosan bővül, mert az üzletvitel fenntartása ezt megköveteli" - szögezi le a gazdasági vezető, aki hangsúlyozta: "üzletszerzési gyakorlatukban az érdekkijárásnak semmilyen formája sem módszerük, munkáikat rendre szigorú pályázati eljárás keretében nyerték el, és a jövőben is ezt az utat választják".

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Fergeteges Szilveszter

Fantasztikus szilveszteri vacsorával, hajnalig tartó bulikban, ismert sztárokkal töltheti el az év utolsó éjszakáját.