Várhatóan igent mond a fővárosi közgyűlés csütörtökön a városvezetés által beterjesztett közlekedésfejlesztési stratégiai tervre, amely Demszky Gábor szerint az ország lakossága egynegyedének jövőjét határozza meg. A főpolgármester szerint Budapest, amely ma még az ország fejlődésének motorja, kényszerhelyzetben van, és ha nem fejleszt gyorsítottan, a fejlődés gátjává válhat. A csomag két évvel ezelőtt már megjárta a közgyűlést, ám akkor pénzhiányra hivatkozva végül nem fogadták el a képviselők. A most újra beterjesztett, némileg átalakított terv beruházásaihoz mintegy 1500 milliárd forintnyi forrásra van szüksége a fővárosnak.
A kormánynak is szerepet szánnak
A városvezetés elismeri, hogy a beruházások nagysága lényegesen meghaladja a fővárosi önkormányzat lehetőségeit. Ezért a csomag külön meghatározza azon beruházások körét, amelyek megvalósítása a kormány feladatát képezné. Ilyen például az M0-ás autópálya teljes kiépítése, az autópályák és országos főutak fővárosba vezető szakaszainak megépítése, az elővárosi vasúti közlekedés kialakítása a MÁV hálózatán vagy a budapesti tömegközlekedés korszerűsítése és a járműállomány cseréje.
A Fidesz módosítana
Az Index információi szerint a városvezető MSZP-SZDSZ koalíció mellett a MIÉP frakciója is támogatja voksaival a fejlesztési csomagot. Kivételt csupán a Fidesz-MDF-MKDSZ képviselőcsoportja képvisel, amely értesüléseink szerint több módosító indítványt terjeszt be a csütörtöki közgyűlésen, és várhatóan nemmel voksol majd. Az ellenzéki frakció az általuk évek óta hangoztatott felszíni közlekedés fejlesztésére helyezné a nagyobb hangsúlyt, szemben a városvezetés által favorizált metróépítéssel.
A közlekedésfejlesztési terv
| |
A városvezetés által beterjesztett, legjobb esetben is 2020-25-ig megvalósítható csomag elsősorban a metróépítésre koncentrál. Kiemelt célként szerepel benne a 4-es és 5-ös metróvonal mellett a 2-es metró Örs vezér tér utáni meghosszabbítása is. Közép távon, tehát 2015-ig az É-D-i regionális gyorsvasút déli pályaszakaszának megvalósítása, az 1-es villamos budai szakaszának megépítése, az 56-os villamos közúti gyorsvasúttá fejlesztése, a kiskörúti villamos meghosszabbítása is szerepel a tervek között. A távlati célok többek között: a budai hegyvidéki gyorsvasút megvalósítása és a MÁV elővárosi komplex hálózatának kialakítása. A kerékpáros közlekedés fejlesztésének részeként 2015-ig 160-220 km kerékpárutat kívánnak megépíteni Budapesten.
|
|
Kövesse az Indexet Facebookon is!
Követem!