Natália
-3 °C
8 °C

Négy év múlva már futhat az 5-ös metró

2005.03.07. 14:28
Már idén megindulna a szentendreit a csepeli HÉV-vel összekötő, gyorsvasútként és metróként funkcionáló 5-ös vonal tervezése, sőt, "ideális" esetben 2007-ben alagutat fúrnának, 2009-ben pedig az Astoriától metróval jutnánk el Csepelre.

Akár már 2009-ben, a 4-es metró befejezésekor újabb metróvonalat adhat át Budapest: ideális esetben ugyanis tartható lehet az 5-ös metró első szakaszának megépítésére, a főváros városüzemeltetési bizottságának kidolgozott ütemterve, jelentette be Lakos Imre elnök hétfőn.

Vonalvezetés
#alt#
Kattintson a nagyobb képhez!
Északon: az esztergomi vasút vonaláig (Kaszásdűlő térségéig) a jelenlegi pályán felszínen halad, ettől kezdve - magába fogadva az esztergomi vasút felől érkező szárnyat is - térszint alatt, majd mélyvezetésben halad a Szentendrei út vonalán a Flórián tér-Kolosi tér (kapcsolat a Szépvölgyi úti autóbusz hálózathoz) - Margit-sziget-Lehel tér vonalon át Pestre
A középső városrészben: a Lehel tér-Nyugati pályaudvari fejlesztési zóna északi kapcsolat - Oktogon-Király utca (Klauzál tér)-Astoria-Kálvin tér vonalon átszeli a belvárost és kapcsolatba lép az 1-es, 2-es, 3-as, 4-es metróval, valamint a 14-es, a 4-es, a 6-os, a 49-es villamosokkal
A déli városrészben: a Kálvin tér-Boráros tér-Lágymányosi híd (Kvassai út vonalon) halad, majd szétválik a Csepeli ágra, ott felszínen halad meghosszabbítva a temetőig, illetve a Pestszenterzsébeti ágra, ott a jelenlegi vonal keresztmetszetében kéreg alatti vezetés, majd arról a Határ útnál mélyvezetésben Pestszenterzsébet központja alá ka-nyarodva Soroksár vasútállomásig és visszafordulva a jelenlegi vonalra, at-tól felszínen Ráckevéig.
Egyéb meghatározó külső kötöttségek
#alt#
Kattintson a nagyobb képhez!
- az 1-es villamos megállójának helye a Lágymányosi Duna-híd pesti hídfőben,
- a fejlesztési területen tervezett mélygarázsok,
- a Kálvin téri meglévő É-D-i metró és a tervezett DBR metró állomása,
- a Ferencvárosi Szivattyútelep nagycsatornái,
- a Pesti közös főgyűjtőcsatorna a Soroksári út tengelyében,
- a Liliom utcai vészkiömlő csatorna,
- a Haller utcai vészkiömlő csatorna,
- környezetvédelmi szempontok kötelező betartása,
- költségkorlátok,
- a gyorsvasútnak a Kálvin téri állomástól északi irányba történő tovább-vezethetősége.
A projektről részletesen itt olvashat.
Trolibusz, metró, villamos - egyben

Az ellenzék által is teljes mellszélességgel támogatott vonal a budapesti közlekedés legfontosabb beruházása: a főváros metróvonalaival, így a 4-es metróval ellentétben a szentendreit a csepeli HÉV-vel összekötő 5-ös metró nemcsak a fővárosban, hanem az agglomerációban élők számára is kulcsfontosságú közlekedési eszköz lesz.

A budapesti tömegközlekedési rendszer nagy hiányosságai közé tartozik, hogy nincs egy egységes rendszerben megoldva a város és agglomerációjának közlekedése.

Az 5-ös metró, hivatalos nevén Észak-Déli Regionális Gyorsvasút (ÉDRGY) lesz az első olyan vonal, ami a külső városrészek között gyorsvasútként, a külvárosban gyorsvillamosként, a belvárosban pedig metróként üzemelne, egységbe fogva a vonatot, HÉV-et, villamost, metrót. Pontosan úgy egyébként, ahogyan a Budapesthez mérhető európai városokban működnek ezek a vonalak (Párizsban az RER).

Hatszázmilliárd forint

Lakos Imre ismertetése szerint az ötlet részletesebb kidolgozása már 1988-ban megkezdődött a FŐMTERV-nél, majd 2001-ben a fővárosi fejlesztési terv részeként a Fővárosi Közgyűlés is jóváhagyta. A beruházás megkezdéséhez a megvalósíthatósági terv hiányzik, aminek egy egyszerűsített változatáig jutott el a főváros, a terv végleges kidolgozását pályáztatni fogják. Idén 100 millió forintot szán a főváros a projektre, amiből megindulhat a tervezés, jövőre pedig már ennek dupláját költenék.

A beruházás összesen 590 milliárd forintba kerül, és megvalósítás szempontjából szakaszokra bontották: az első, 2009-re megvalósítható szakasz az Astoriától indulna és a csepeli HÉV-et, illetve Pestszenterzsébetet kapcsolná össze (134 milliárd forint). A második szakaszban, aminek építése 2010-ben kezdődhet, a meglévő vonalat Békásmegyerig húznák ki, a Margit hídtól Budán menne a vasút (255 milliárd forint).

A harmadik szakaszban a Pestszenterzsébeti vonalat kötnék össze a soroksári vasútállomással, a berhuázás 2012-ben startolna. A tervek két további, kiegészítő szakaszt is javasolnak: az első szakasszal párhuzamosan a MÁV esztergomi vonalát integrálnák a budapesti gyorsvasúti rendszerbe (20 milliárd forint), azaz az 5-ös vonal vonatjai a MÁV-síneken is elboldogulnának. A második kiegészítő szakaszban a ráckevei HÉV-et kapcsolnák a rendszerbe (56 milliárd forint). 2008-tól folyamatosan történne a járműfejlesztés.

EU-s forrásokra hajtanak

A beruházás költségeinek fedezésére a főváros két irányba indult: egyrészt felvette a kapcsolatot az Európai Fejlesztési Bankkal (EIB), illetve négy nagy budapesti fejlesztési projekt egyikeként az uniós Kohéziós Alapnál is pályázik a főváros. Lakos a sajtótájékoztatón elmondta, a kormánynak és a fővárosnak össze kell dolgoznia, hogy megvalósulhassanak a tervek, korábban Demszky Gábor főpolgármester azt nyilatkozta, 2006 tavaszán akar szerződni a kormánnyal.

Végezetül Lakos Imre a 4-es metró kálváriájára utalva elmondta, nem szeretnék, ha az ÉDRGY projektjéből egy újabb "a világ leglassabban megkezdődő beruházása" válna. Lakos kérdésre válaszolva elmondta arra nincs garancia, hogy a civil szervezetek ne forduljanak bírósághoz az engedélyeztetési procedúrában, de a bizottság ülésén jelen lévő Levegő Munkacsoport nem emelt kifogást, az ellenzék pedig teljes mellszélességgel támogatja a projektet.

A képviselő zárójelben még megjegyezte, a jelenlegi jogszabályozási környezet alkalmatlan az ilyen méretű beruházások megvalósításának meggyorsítására.